Hoe defensief moet je rijden?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Zo verplaats je alleen maar het probleem.
Jozef, je negeert mijn argumenten.
Er is geen verplaatsing van het probleem.

1. De meeste mensen hebben geen behoefte om harder te rijden dan 120 km/uur, dus zullen ze niet de hele tijd 125 km/uur proberen te rijden.

2. Mensen houden van ronde getallen. Als je toestaat dat ze bijv. 123 km/uur mogen rijden dan gaan ze echt niet de hele tijd spastisch op de teller kijken ofdat de wijzer op 3/5e deel tussen de 120 km/uur en 125 km/uur staat. Dat vergt te veel moeite, dus gaan de mensen voor de 120. Het grote voordeel is dat ze veiliger kunnen rijden doordat ze niet bang hoeven te zijn voor een onterechte zagerige boete.

3. Er is empirische evidentie dat het werkt In Nederland is het al gebleken dat het een goed systeem. Maar natuurlijk wilt België weer eens liever zelf het wiel uit vinden, een slecht wiel wel te verstaan, in plaats van dat ze het concept van een goed wiel kopiëren.

Quote: Vertel me dan eens waarom voor een autosnelweg duidelijk bepaald werd wat een abnormaal trage snelheid is, namelijk minder dan 70 km/h.
Jij geeft zelf het antwoord al. Als ze alle uitzonderingen in de wet moeten opnemen, weersomstandigheden, iemand die met zijn bootje rijdt, slechte staat van wegdek (komt helaas nogal eens voor in België), daar is geen beginnen aan.
Er zou gewoon in de wet moeten staan dat je met een personenauto zonder aanhangwagen onder goede omstandigheden tussen de 110 en 120 km/uur moet rijden. Uiteraard dien je geen bekeuring te krijgen bij het stilstaan voor een rood licht en het vertragen en versnellen.
Ook was het vroeger zo dat bijna niemand kon rijden, toen hoefde je nog geen rijexamen te doen, dan zullen de oudjes het niet goed geleerd hebben he.

Belangrijker dan dat, want jij focust je toch veel te veel enkel op de wet in plaats van de relevantere praktijk (no offense ) is het volgende:
Het feit dat de wet zegt dat je 70 km/uur mag rijden op de snelweg, daar heb ik in dit geval schijt aan. Dat verandert niets aan het feit dat als jij met een personenwagen zonder aanhangwagen niet in staat bent om onder normale omstandigheden 120 km/uur te rijden op de snelweg dat je er dan nog niet klaar voor bent om alleen op de snelweg te rijden. De snelweg heet niet voor niets de snelweg.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: De meeste mensen hebben geen behoefte om harder te rijden dan 120 km/uur, dus zullen ze niet de hele tijd 125 km/uur proberen te rijden.
Dat klopt niet. Het blijkt dat een meerderheid van de Belgische bestuurders de maximum toegestane snelheid op autosnelwegen graag verhoogd zou zien tot 130 km/h. Maar zelfs al zou je ze optrekken tot 180 km/h, zullen er nog altijd een aantal bestuurders zijn die sneller willen rijden (hoewel uiteraard minder dan bij 120 km/h).
Quote: Als ze alle uitzonderingen in de wet moeten opnemen, weersomstandigheden, iemand die met zijn bootje rijdt, slechte staat van wegdek (komt helaas nogal eens voor in België), daar is geen beginnen aan.
Neen, die minimum 70 km/h op een autosnelweg is enkel verplicht als alle omstandigheden het toelaten, anders hoef je niet zo snel te rijden:
Quote: AR 21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.
Quote: AR 10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Rafael schreef:
Linda schreef: Je moet zeker gaan oefenen waar je je exame gaat doen
Daarom geen 10 keer maar er gewoon is heen gaan om te weten wat je kan verwachten geeft je een veel beter gevoel
Dat vind ik op zich niet goed... Ik ken er een paar, die gingen constant oefenen in de streek dat ze examen hadden. Gevolg alle straatjes gewoon vanbuiten kennen, idem voor de borden. Dat vind ik niet goed, want zo weet de examinator nog niet of je wel naar alle borden en of je de regels kent, en niet gewoon 'goed' rijdt, omdat je het daar toch vanbuiten kent.
tussen een paar keer en constant is een groot verschil
Op de 9 maand die ik nu rij met mijn voorlopig rijbewijs ben ik een 5 tal keren gaan oefenen waar ik mijn exame moet afleggen

En zij woont ook niet dicht bij geel dus gaat ze daar ook niet dagelijks rijden
En ook al spreek je het tegen ik zal me beter voelen met er een paar keer rond te rijden dan dat ik er nog nooit geweest ben

Gelukkig is niet iedereen het zelfde
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Jozef, als jij trager dan 120 km/uur rijdt omdat je 120 km/uur niet aankan daar waar de meeste bestuurders het wel aankunnen, dan hoor je (nog) niet op de snelweg thuis als bestuurder tenzij je nog een leerling bent en er aan werkt
Plaats reactie