wachttijd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Esra

wachttijd

Bericht door Esra »

beste,
ik ben gisteren voor theorie examen geslaagd maar ik mocht geen rijbewijs krijgen omdat ik nog niet 18 jaar ben. binnen twee maanden zal ik 18 worden. ik wil vragen of de wachttijd voor praktijk examen ook die 2 maanden telt.
bedankt
Esra
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Kijk even op de site onder RIJBEWIJS WIE / WANNEER
Mocht dan nog iets onduidelijk zijn, dan vraag je het maar.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: wachttijd

Bericht door digital »

Esra schreef: beste,
ik ben gisteren voor theorie examen geslaagd maar ik mocht geen rijbewijs krijgen omdat ik nog niet 18 jaar ben. binnen twee maanden zal ik 18 worden. ik wil vragen of de wachttijd voor praktijk examen ook die 2 maanden telt.
bedankt
Esra
Esra, in principe is er geen wachttijd voor je voorlopig rijbewijs. Je moet 2 maanden wachten omdat je 2 maanden te vroeg je voorlopig rijbewijs gaat afhalen. Moest je je examen op je verjaardag afgelegd hebben, kreeg je onmiddellijk je voorlopig rijbewijs.

Voor praktijk:
Verplichte scholing = verplichte wachttijd om examens te mogen afleggen
Model 1: min. 6 maanden
Model 2: min. 3 maanden
Model 3: min. 9 maanden
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Er is helemaal geen wachtijd tussen het theorieëxamen en het mogen starten van jouw rijopleiding. Waarom daar 3 maanden tussen zit, Joost mag het weten. Feit is dat zoals JC dat schreef 1 dag ook genoeg is.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

BBB schreef: Er is helemaal geen wachtijd tussen het theorieëxamen en het mogen starten van jouw rijopleiding
Toch even het topic RIJBEWIJS WIE/WANNEER lezen op de site

Je kan theorie-examen afleggen als je 17 jaar en 9 maanden bent en daarna kiezen voor model 3. En dan moet je wel 3 maanden wachten voor je met de praktijk kan starten, want je moet voor model 3 18 jaar zijn.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ja Eugeen, maar ik beschouw dat niet als wachttijd. Als het wachttijd zou zijn dan zou je altijd 3 maanden moeten wachten met de praktijk, ook al zou je pas met je 50ste theorieëxamen afleggen.
Zie bijvoorbeeld wanneer je examen doet voor de dangraden in judo, dà¡à¡r is er sprake van wachttijd. Maar goed, dit is een zuiver syntactische discussie en daarom niet relevant.

Relevant is waarom daar 3 maanden tussen zitten en waarom je niet gewoon direcht mag starten met de praktijk of waarom de theorieëxamen niet wat later is. Op deze manier heb je een onnodig gat.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Ja Eugeen, maar ik beschouw dat niet als wachttijd.
Leg dat maar eens uit tegen een jonge gast, dat hij 3 maanden moet wachten, maar dat het geen wachttijd is.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Goed punt, Eugeen. Ik zou nooit zo wreed zijn om zoiets te bedenken.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Wat BBB zich dus afvraagt is waarom mag iemand op 17 jaar en 9 maanden theorie-examen afleggen als hij er toch de eerste 3 maanden niets aan heeft

Nu hij vraagt het zich niet alleen af, ik ook
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Tijdens deze 3 maanden kun je dan op je gemak een paar pogingen nemen om te slagen op je theorie. Bovendien heb je dan nog ruim de tijd om even in te schrijven bij een rijschool, je beurt af te wachten en 8 of 18 uren praktijk te volgen.

Voordeel is dus dat je onmiddellijk van start kunt gaan op je 18de.

Nu zou het ook niet eerlijk zijn dat je je theorie-examen enkel vroeger mag afleggen als je M1 of M2 kiest. Dus ook M3 mag vroeger.

Laatst aangepast door digital op Zo Apr 23, 2006 10:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Digital: Als je een paar pogingen nodig hebt om te slagen dan vind ik dat weinig hoopvol voor de rijcariére. Je kan jezelf toch zoiezo al inschrijven bij een rijschool voordat je jouw theorieëxamen hebt gedaan. Zelfs als je de eerste keer zou buisen dan nog kan je de dag erna alweer herexamen doen. Na 3 maanden is de theorie bij veel mensen al niet meer zo vers en dat lijkt mij niet bevorderlijk voor het leren rijden.
Niet echt een groot punt maar zeker ook niet logisch.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Inschrijven kost véél geld, hoor BBB. Bovendien: als je geen 3 maanden vooraf inschrijft, krijg je bij de bank nog wat langer intrest op het inschrijvingsgeld.
@ Jozef

Meen je dat echt Het inschrijvingsrecht is 25 euro en als de persoon reeds theorie gevolgd heeft in de rijschool is het zelfs 0 euro want dan ben je reeds ingeschreven

Jij kunt het weten dus wil je me even bereken aub wat die 25 euro je zou opbrengen als je ze 3 maanden langer op de bank laat staan
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Even rekenen:

25,00 Euro * 1,25% basisrente * 3/12 maanden = 0,08 Euro (afgerond).

Dat is toch al bijna de prijs van een halve sigaret. Vele kleintjes maken een groot, en wie het kleine niet begeert, is het grote niet weerd.

Neen, Benny, ik vind de hele rijopleiding niet te duur, maar ik probeerde alleen maar BBB een bijkomend argument aan te reiken naar zijn normen van geldwaarde.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Je kan jezelf toch zoiezo al inschrijven bij een rijschool voordat je jouw theorieëxamen hebt gedaan.
Inschrijven kost véél geld, hoor BBB. Bovendien: als je geen 3 maanden vooraf inschrijft, krijg je bij de bank nog wat langer intrest op het inschrijvingsgeld.
Quote: Als je een paar pogingen nodig hebt om te slagen dan vind ik dat weinig hoopvol voor de rijcariére.
Verleden jaar is er een kandidaat geweest die pas na de 38ste deelname geslaagd is voor zijn theorie-examen.
Quote: Na 3 maanden is de theorie bij veel mensen al niet meer zo vers en dat lijkt mij niet bevorderlijk voor het leren rijden.
Je kunt alvast in die periode je theorie visueel herhalen door aandachtig te kijken als voetganger, fietser, bromfietser, passagier van een auto, een bus of een tram. Zo ben je er alvast op voorbereid dat lang niet iedereen de verkeersregels naleeft.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Inschrijven kost véél geld, hoor BBB. Bovendien: als je geen 3 maanden vooraf inschrijft, krijg je bij de bank nog wat langer intrest op het inschrijvingsgeld.
@ Jozef

Meen je dat echt Het inschrijvingsrecht is 25 euro en als de persoon reeds theorie gevolgd heeft in de rijschool is het zelfs 0 euro want dan ben je reeds ingeschreven

Jij kunt het weten dus wil je me even bereken aub wat die 25 euro je zou opbrengen als je ze 3 maanden langer op de bank laat staan
Nog even vermelden dat er verschillende lesuren (minstens 2 à 4) op voorhand diennen betaald te worden. Dan zit je al aan +/-225€.
Plaats reactie