Proef op terein rijbewijs A

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Guido
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2005, 00:00

Proef op terein rijbewijs A

Bericht door Guido »

Halo ik heb 6 uur rijles gevolgd in een rijschool voor een rijbewijs A (moto) Op het Examen moet men op het terein tussen twee lijnen met een afstand van 10 meter stap voets rijden en men moet er minimum 12 seconden overdoen, op de rijschool kwam ik altijd rond de 10a11 seconden dus iets te snel, de lesgever heeft het ook een aantal malen voorgedaan hoe het zou moeten, maar hij kwam ook rond de 11 sec, wij hebben de 12 sec nooit gehaald, Ik heb dit thuis al in het totaal een uur of 5 geoefend
maar kom nooit aan de 12 sec ,heeft iemand die onlangs dit ook gedaan heeft mischien wat tips hoe ik dit het beste kan leren of de oefening het best kan uitvoeren.
Groeten en alvast bedankt
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Onlangs gedaan ja (1 examen, 2 pogingen) en elke keer had ik na 12 seconden nog zeker een half voorwiel over (spijtig genoeg had ik fouten tijdens de andere manoeuvres, ik moet dus terug).
Wat kan helpen bij die 12 seconden:
- zit recht met ontspannen bovenlichaam en géén gestrekte armen (geldt altijd als je met de motor rijdt)
- kies een vast punt recht voor je (minstens voorbij de kegels van de trechter) op ongeveer een meter van de grond en concentreer je daarop en op niets anders
- neem je stuur zo ver mogelijk bij de uiteinden vast (rechts tussen wijs-, middenvinger en duim, links tussen ringvinger en duim met wijs- en middenvinger op het uiteinde van de koppeling). Het voordeel hiervan is dat je alle hefbomen (stuur en koppeling) maximaliseerd en dus gemakkelijk met weinig kracht en kleine bewegingen kan sturen
- veel kleine corrigerende bewegingen zijn beter dan weinig grote (beter als een bibberaar rijden dan als een breed zwalpende zatlap, het ziet er alletwee onnozel uit maar met de eerste methode zal je gemakkelijker slagen en dat is wat telt)
- nooit gas geven, zuiver op koppeling rijden
- niet vergeten met de koppeling te spelen (soms ben je zo geconcentreerd op het sturen dat je vergeet je koppeling te lossen en als je eenmaal te ver bent uitgebold begin je te zwalpen)
- begin zo vroeg mogelijk traag te rijden: ter hoogte van de uitwijkkegels moet je al bijna zo traag rijden al op de 10m, dit is ook de laatste plaats waar je nog even kan remmen (binnen de 10m mag ook nog, maar dan is het eigenlijk al te laat). Ten laatste een meter voor het begin van de 10m moet je even traag rijden als binnen de 10m (en ook al geconcentreerd naar een vast punt kijken
- als je moet remmen, of het nu in aanloop naar de 10m is of binnen de 10m: altijd de achterrem gebruiken, de voorrem zorgt voor schokken

Aan iedereen die ook zo overmoedig is om het te wagen: het wettelijk minimumaantal rijlessen (6+2 uur) is niet voldoende om te slagen (ik heb dit op de dure manier geleerd).
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Om verwarring te vermijden: 6+2 uur is het minimum als je niet eerst minstens een maand met een voorlopig rijbewijs rijdt. Als je dit wel doet is 6 uur wettelijk voldoende.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Die 12 seconden zijn echt wel heel lang. Je mag van bij het begin de hele tijd maar amper snel genoeg rijden om niet om te vallen, of je haalt het niet. Het is een zeer moeilijk onderdeel van de proeven.
Guido
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2005, 00:00

Bericht door Guido »

Oke Bertje ik ga in het weekend jou tip eens proberen hopelijk lukt het mij dan .
BBB Jij vindt het vreemd dat de lesgever dit niet kan wel ik ook hij gaf als redene aan dat het niet de motor was waar hij normaal mee rijdt,of wel als je het kunt met een motor dan kun je het ook met een andere motor maar als dit niet zo is, dat iedere motorijder die dit kent en waneer hij van motor verandert dit niet kent,maar aleen dit zou kunnen door bijvoorbeeld met de andere motor veel te oefennen en het dan pas kan, dan vind ik dat die proef een nuteloze proef is.iedere motorijder koopt wel eens een andere motor en met de nieuwe motor kan hij dan dit niet uitvoeren Ik geloof nooit dat hij dan zijn vrije tijd gaat gebruiken om dit te oefenen.

Jozef ja zo is het die 12 sec zijn heel lang en het is moeilijk maarja dan blijf ik nog maar wat oefenen.

BBB ja 8 uur les is veel te weinig om te kunnen motor rijden, iemand die nog nooit op en motor gereden heeft kan dit nooit leren op 8 uur.
Ik had wel al op een motor gereden en heb daarom gekozen voor de 6 uur en een voorlopig rijbewijs zo dat ik wat meer kan oefenen.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Het is niet zo dat als je een manoeuvre met één type motor kan, je datzelfde manoeuvre ook met alle andere types even vlot kan, zeker niet voor een evenwichtsoefening als die 12 seconden.
Ik heb mijn lessen en eerste examenpoging gedaan met een naked (houding vrij recht, lichtjes naar voor gebogen), maar leg me niet plat voorover op een racemonster of languit achterover op een tuffer want dan lukt me totaal niets meer.

Wat die 8 uur les betreft, ik had tot voor enkele weken nog nooit met een motor gereden en ook niet met een brommer, maar de elementaire basisvaardigheden leer je op minder dan een uur (vertrekken, schakelen, bochten nemen, stoppen). Mijn eerste les is trouwens geeindigd met een rit op de openbare weg.
De laatste twee uur heb ik me geconcentreerd op de manoeuvres en die gingen perfect. De reden waarom ik niet geslaagd ben: zenuwen. De eerste keer haalde ik net geen 50 km/h bij het uitwijken en de noodstop. Bij de tweede poging reed ik te snel en gaf de ABS van mijn achterwiel een klik bij het precisieremmen.
De 12 seconden ging beide keren perfect (hier had ik tijdens mijn lessen wel de meeste problemen mee).

@BBB: Op zuiver technisch vlak vind ik het niet moeilijker dan autorijden, het is gewoon anders. Vergelijk het met iemand die voor de eerste keer achter het stuur van een wagen kruipt: het stuur loslaten om blind te schakelen lijkt ook vreselijk moeilijk, evenals het moeten denken aan richtingaanwijzers, lichten, ruitenwissers, spiegels, etc.
Voor iemand die al jaren is vastgeroest in de routine van het autorijden zal het leren motorrijden wel technisch moeilijker zijn, maar dat ligt dan vooral aan het feit dat die 'ervaren' autobestuurder zich, zeker in zijn onderbewustzijn, niet zal willen schikken naar de raadgevingen van een instructeur. Hij zal ook last hebben met het ontwikkelen van nieuwe reflexen.
Mijns inziens kan je dus best op zo jong mogelijke leeftijd beginnen met autorijden (18) en motorrijden (na voldoende auto-rijervaring en niet voor je 21ste). Op die manier ben je nog jong genoeg om nieuwe fysieke handelingen en reflexen te leren.
Guido
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2005, 00:00

Bericht door Guido »

Wel Bertje het zou kunnen dat jij na 8 uur kan moto rijden,maar ik blijf erbij dat het rijden op de weg en daar bedoel ik mee het bochten werk,links en rechts afslaan,vlot mee rijden met het verkeer,autos die je de weg afsnijden,rijden in een drukke winkelstraat waar voetgangers zo maar de weg oversteken en dergelijkze toestanden kan je niet op 8 uur onder kontrole krijgen, dit vergt wel wat uren rijervaring, het is net zoals bij auto rijden.Dit weet ik niet aleen uit ondervinding maar ook van vrienden en familie die al jaren met de moto rijden,ga maar eens de Ardennen in en doe daar maar eens wat bochten werk je zou de eerste niet zijn die met gebroken ledemaden terug thuis komt.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik heb nooit motor gereden, maar 8 uur les lijkt me erg weinig om mee te slagen. Ik heb wel eens het een en ander gehoord over motorrijden en ik heb zo de indruk dat het technisch moeilijker is dan autorijden.

Guido, ik vind het vreemd dat jouw lesgever dat niet kan. Of 12 seconden is onredelijk lang, of jouw lesgever heeft zelf onvoldoende praktijkles gehad op de motor of te weinig aanleg. Die indruk heb ik in ieder geval.
Succes met de tips van Bertje. Ze klinken goed.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Guido schreef: Wel Bertje het zou kunnen dat jij na 8 uur kan moto rijden,maar ik blijf erbij dat het rijden op de weg en daar bedoel ik mee het bochten werk,links en rechts afslaan,vlot mee rijden met het verkeer,autos die je de weg afsnijden,rijden in een drukke winkelstraat waar voetgangers zo maar de weg oversteken en dergelijkze toestanden kan je niet op 8 uur onder kontrole krijgen, dit vergt wel wat uren rijervaring, het is net zoals bij auto rijden.Dit weet ik niet aleen uit ondervinding maar ook van vrienden en familie die al jaren met de moto rijden,ga maar eens de Ardennen in en doe daar maar eens wat bochten werk je zou de eerste niet zijn die met gebroken ledemaden terug thuis komt.
Ik ben volledig akkoord met jou, Guido: 8 uur les is voor de meeste kandidaat-motorrijders véél te weinig.

Daarom dat ik kandidaat-motorrijders, naast de verplichte lesuren in een erkende rijschool, systematisch verwijs naar bijkomende opleidingen bij een opleidingscentrum van BartC. Je krijgt er, tegen een lager uurloon dan bij de erkende rijscholen, les van zeer bekwame instructeurs die gespecialiseerd zijn in motorrijden.
Guido
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 dec 2005, 00:00

Bericht door Guido »

Wel Bertje bedankt voor de tip heb het vandaag geprobeert en het is gelukt. Ik doe het nu op 12 a 13 sec.Ik ga het morgen nog eens proberen.
Ik ga proberen er 14 sec van te maken zo heb ik wat spel als ik het examen ga doen. Groeten Guido
En Jozef ja hoor 8 uur les ik zie het echt niet zitten,op de weg valt het tot nu toe wel mee,ook volgens mijn lesgever van de rijschool,maar hoemeer je rijdt hoe meer ervaring je opdoet.Maar die oefeningen op het terein zijn wel moeilijk,ik heb op die oefeningen zelf al zo´n 6 uur geoefend +neem maar 4 uur op de rijschool zijn toch al zo´n 10 uur
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Guido schreef: ik blijf erbij dat het rijden op de weg en daar bedoel ik mee het bochten werk,links en rechts afslaan,vlot mee rijden met het verkeer,autos die je de weg afsnijden,rijden in een drukke winkelstraat waar voetgangers zo maar de weg oversteken en dergelijkze toestanden kan je niet op 8 uur onder kontrole krijgen
Volledig accoord, maar dat geldt evenzeer met de wagen. Ik zie trouwens dagelijks bestuurders met, naar hun leeftijd te oordelen, jarenlange rijervaring die de fouten opstapelen (daartraks nog op de Prins Boudewijnlaan voluit in de remmen moeten gaan voor een politiecombi met een bestuurder die de betekenis van een bord B1 niet kende).

Wat ik bedoelde was dat het technische aspect van het rijden met de motor gemakkelijk op 8 uur te leren is. Het verkeersinzicht waar jij over spreekt daarentegen is enkel te verkrijgen door oefening. Je mag zoveel uren onder begeleiding rondrijden als je wil, zolang je niet zelfstandig leert rijden zonder iemand die voorrijdt of aanwijzingen geeft wordt je nooit een goede bestuurder.
Zolang er een begeleider in de buurt is ga je automatisch en onbewust een deel van je hersenen uitschakelen: als iemand voor je rijdt ga je veel sneller geneigd zijn om domweg te volgen ipv je eigen route door bochten uit te stippelen. Als er iemand via intercom aanwijzingen geeft hou je je hersenen ook dom: er is altijd dat vangnet dat je begeleider wel iets zal zeggen als het te gevaarlijk wordt.

Wanneer je rondrijdt zonder begeleider zal je in situaties terechtkomen waar je zelf voor oplossingen moet zorgen. Deze oplossingen die je zelf hebt bedacht zullen veel beter bijblijven dan alle uitleg die je van je begeleider ooit gekregen hebt. Het is wel de verantwoordelijkheid van de leerling-bestuurder om zich niet onmiddellijk in situaties te storten die hij niet aankan drukke winkelstraten kan je vermijden, evenals rondrijden in de Ardennen. Dit zijn dingen die je als leerling niet doet, noch als autobestuurder, noch als motorbestuurder.
Ik geef toe dat het, zonder begeleider in de buurt om je in te tomen, soms moeilijk kan zijn je niet overmoedig te gaan gedragen maar als je dat rijbewijs dat je plant te halen waard wil zijn moet je maar wat zelfdiscipline aan de dag leggen.

Wat jou 12 seconden betreft, de essentie van de meeste van mijn tips (1, 2, 5, 7 en 8) komen van mijn begeleiders. Dit zijn ook heel logische dingen die elke goede instructeur zou moeten weten. Dat de jouwe blijkbaar onvoldoende aanwijzingen heeft gegeven zou je toch eens aan het denken moeten zetten over zijn kwaliteiten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: daartraks nog op de Prins Boudewijnlaan voluit in de remmen moeten gaan voor een politiecombi met een bestuurder die de betekenis van een bord B1 niet kende
Wees maar gerust, Bertje, dat als zij in de remmen hadden moeten gaan omdat jij een bord B1 negeerde, je de rekening wel zou gekregen hebben.

Dergelijke misdrijven vanwege politieagenten zijn helaas geenszins uitzonderingen. Wraakroepend vind ik het, dergelijk machtsmisbruik en agressief, arrogant en provocerend wangedrag. Hoe zou de burger nog enig respect kunnen opbrengen voor dergelijke lieden. Of heeft de bestuurder van die politiecombi misschien de elementaire beleefdheid opgebracht om zich met enig gebaar te verontschuldigen?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Geen idee of hij zich verontschuldigd heeft, ik had mijn aandacht bij het remmen (het regende, de rijbaan stond onder water en mijn wagen heeft geen ABS) en het beste zicht dat ik uiteindelijk heb gekregen was van zijn linker achterwiel. Hij stak trouwens onmiddellijk door naar de overkant, dus ik heb er niet naast kunnen rijden om te zien of hij me eigenlijk wel had opgemerkt.

Ik blijf bij alle klungelaars op de baan (en daarbuiten ook) uiterst geduldig, maar wanneer een bestuurder met een voorbeeldfunctie (agent, Lijnchauffeur, CD wagen, ...) de verkeersregels aan zijn laars lapt moet ik moeite doen om niet over te koken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Iets minder erg, ik had straks dat toen ik als voetganger wilde oversteken mijn doorgang versperd werd door een flapdrol van een agent die vol op het zebrapad stond en nog een stuk erover. De agent moest nog een hele tijd wacht, want er hadden nog 3 auto's voorrang op hem en ik moest de weg op waarlangs ik liep om over te kunnen steken.
Hoe was de plaatsgesteldheid, BBB? Want nabij sommige kruispunten is het onmogelijk zicht op het dwarsverkeer te krijgen zonder op een oversteekplaats te gaan staan. Had de agent dit in jouw geval kunnen vermijden?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Bert, ik vermoed dat die agent wel weet wat B1 betekent maar dat hij denkt dat mensen wel opzij gaan voor hem omdat hij politie is. Gelukkig bestaan er ook goede agenten, maar toch wel veel te weinig.

Iets minder erg, ik had straks dat toen ik als voetganger wilde oversteken mijn doorgang versperd werd door een flapdrol van een agent die vol op het zebrapad stond en nog een stuk erover. De agent moest nog een hele tijd wacht, want er hadden nog 3 auto's voorrang op hem en ik moest de weg op waarlangs ik liep om over te kunnen steken. Ik heb de agent wat verwijtend aangekeken, maar de frank wilde niet vallen. Veel automobilisten hebben deze kwaal. Slachtoffers van een gebrekkige rijopleiding ofdat het nu een gebrek aan les is of slechte begeleider.
Quote: Ik blijf bij alle klungelaars op de baan (en daarbuiten ook) uiterst geduldig, maar wanneer een bestuurder met een voorbeeldfunctie (agent, Lijnchauffeur, CD wagen, ...) de verkeersregels aan zijn laars lapt moet ik moeite doen om niet over te koken.
Ik ook
Plaats reactie