Proef op terein rijbewijs A

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Tja Bertje, dat gaat nu eenmaal moeilijk als die agent vol op het zebrapad staat. Ik ben van mening dat die flapdrol in de fout gaat, want hij staat mij niet toe om op reglementaire wijze over te steken, dus is mijn 'fout' veroorzaakt door zijn fout en is mijn 'fout' dus ook zijn fout. Kan je me volgen?
Hoe dan ook, fout of niet ik heb weinig keuze. Ik maak het wel vaker mee. Soms doordat de automobilist niet de vaardigheid heeft om een goed overzicht te hebben zonder dat te doen, maar ook vaak door egoïsme.
Ik vind het alleen erg vreemd dat een politieagent zo'n fout maakt.
Die man is zich duidelijk niet bewust van zijn voorbeeldfunctie. Hij wordt betaald om mensen aan te spreken op verkeerd gedrag (vertaald in misdrijven en overtredingen en mensen daar eventueel voor arresteren of een minnelijke schikking aan te bieden).
De eerste voorwaarde om iemand anders op verkeerd gedrag te kunnen en mogen aanspreken is dat je zélf het goede voorbeeld geeft. Anders heeft die politieagent geen recht van spreken en schaadt hij daarmee de autoriteit van zijn collega's.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Tja Bertje, dat gaat nu eenmaal moeilijk als die agent vol op het zebrapad staat. Ik ben van mening dat die flapdrol in de fout gaat, want hij staat mij niet toe om op reglementaire wijze over te steken, dus is mijn 'fout' veroorzaakt door zijn fout en is mijn 'fout' dus ook zijn fout. Kan je me volgen?
Ik kan je volgen, BBB. Maar juridisch verantwoordt de fout van die agent nooit een overtreding van jouw kant.
Quote: Ik vind het alleen erg vreemd dat een politieagent zo'n fout maakt.
Dat zul je wel minder vreemd vinden naarmate je langer in België verblijft.
Quote: Die man is zich duidelijk niet bewust van zijn voorbeeldfunctie.
Toch wel. Maar nog beter weet hij hoe hij ze ongestraft aan zijn laars kan lappen.
Quote: Hij wordt betaald om mensen aan te spreken op verkeerd gedrag (vertaald in misdrijven en overtredingen en mensen daar eventueel voor arresteren of een minnelijke schikking aan te bieden).
Juist, daarvoor wordt hij betaald. Niet om zich zelf correct te gedragen.
Quote: De eerste voorwaarde om iemand anders op verkeerd gedrag te kunnen en mogen aanspreken is dat je zélf het goede voorbeeld geeft.
Dat staat zelfs niet in de wet op het politieambt. Als ik me niet vergis, heeft een politieagent zelfs niet de minste wettelijke verplichting om beleefd te zijn.

Los daarvan is hij meer dan andere burgers gehouden tot het naleven van de wetten van het Belgische volk, waaraan hij trouw gezworen heeft. Een overtreding houdt voor hem dus bovendien meineed in.

Ik wil nog wel de eerste politieagent zien, die zijn echtgenote of vriendin (behalve bij een nakende scheiding), zoon of dochter, vader of moeder een boete lapt omdat ze een overtreding begaan hebben. Maar als je hem daarover aanspreekt, zal de agent ongetwijfeld zijn appreciatierecht inroepen.

Vast staat in ieder geval dat agenten die zelf de verkeersregels niet naleven, niet allen henzelf, maar ook hun plichtsgetrouwe collega's, in een ongunstig daglicht stellen. Over deze verantwoordelijkheid zouden ze zich wel eens mogen beraden.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

BBB schreef: Dan steek ik 1,5 meter voor het zeprapad over.
Maar dan ga jij in de fout: Artikel 42.4.1 zegt: "Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen."
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ooit meegemaakt tijdens een opname van een huwelijksaanzoek met verborgen camera voor het programma Love Letters VTM.

Agent X staat samen met een andere agent (hoger in rang en bij in het complot) het verkeer te regelen op een druk kruispunt waar zowat 15 minuten later een belangrijk wielerkoers zal passeren.

De vriendin van agent X zit naast een zeer ervaren bestuurder in een auto die met volle snelheid naar het kruispunt toe rijdt. Zijn opdracht is om in het midden van het kruispunt de remmen toe te gooien en rond de as te draaien.

Ons plan:
Zodra de auto rond de as gedraaid is, zal de agent hoger in rang agent X onmiddellijk naar de wagen toe sturen om de wildrijder te pakken. De vriendin zal dan uit de auto stappen en aan agent X een officiëel huwelijksaanzoek doen. De camera's stonden open en bloot op het kruispunt, zogezegd om de wielerkoers die zal passeren te gaan filmen.

Hoe verliep het in werkelijkheid?
De wagen komt op het kruispunt tot stilstand... Agent X loopt naar de auto... De vriendin stapt uit... De agent ziet zijn vriendin, maar weet ook dat er camera's van TV staan om de koers te filmen... Hij vreest dus dat de camera's dat voorval zullen filmen en wil alles volgens het boekje doen. Hij doet dus alsof hij zijn vriendin helemaal niet kent.

Agent x (tot bestuurder) "Meneer uw papieren aub.
Vriendin (tot agent) "Dirk, het is allemaal opgezet spel..."
Agent X: (tot vriendin) "Madam, zwijgen aub.
Vriendin: (tot Agent) "Maar allé Dirk, dit is ...
Agent X: (tot vriendin) "Mandam geeft gij ook maar uw papieren..."
Vriendin: (tot agent) "Dirk, zijt gij nu aan 't zot worden. Ik ben naar hier gekomen om...
Agent X: (tot vriendin) "Madam, let op uw woorden, dat is smaad aan de politie."

Omdat de camera's dichterbij kwamen en de agent intussen vreesde dat het zelfs in het nieuws ging uitgezonden worden, bleef hij zijn 'madam' het zwijgen opleggen. Tot zijn college uiteindelijk tot hem zei dat hij eens moest luisteren wat die madam te zeggen had.

(Geen joke, echt gebeurd)
Plaats reactie