steekproef 'slijtage van de banden'

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik denk dat je best begint met aan de examinator eerst uit te leggen wat je gaat doen: "Ik ga de wagen een klein beetje in beweging brengen om de voorwielen naar buiten te kunnen draaien." De examinator kan dan kiezen of hij jou dat effectief laat uitvoeren, dan wel of hij er genoegen mee neemt dat je weet hoe het moet.
Isa
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006, 00:00

steekproef 'slijtage van de banden'

Bericht door Isa »

Hallo,

bij de steekproef 'slijtage van de banden' moet je de wielen draaien om het nakijken te vergemakkelijken.
Moet je hiervoor de motor aanleggen en een stukje vooruitrijden of mag je het bij een auto die stilligt door gewoon stilstaand het stuur een beetje te draaien?
We vragen ons dit af omdat je bij de manoeuvres niet mag draaien aan het stuur als de auto stilstaat.

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en) !

vriendelijke groeten,
Isa

Laatst aangepast door Isa op Di Apr 11, 2006 6:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Isa,

Als je de slijtageindicatoren goed kan zien zonder de wielen te draaien, mag het ook zo.

Zie je ze niet duidelijk dan mag je een beetje aan het stuur draaien als dat kan.

Gaat het moeilijk, dat rijd je een halve meter vooruit.
A3aan
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2006, 00:00

Bericht door A3aan »

Gewoon eens vragen aan de examinator, als je à¼berhaupt de slijtage van de banden al moet aantonen (ik heb tweemaal mij manoeuvers moeten doen , maar ik heb geen enkele keer de slijtage moeten aantonen).

En stel maar vragen aan de examinator, ze mogen ook een beetje moeite doen
Isa
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006, 00:00

Bericht door Isa »

Quote: (Moest dit toch ergens geschreven staan, mag iemand mij dit altijd melden, ik leer graag bij )

1) We hadden dit op deze site bij het deel van 'praktijkexamen B' gelezen als één van de redenen om het manoeuvre als fout te beoordelen:
ik kopieer hierna het tekstje van de site :
Het manoeuvre wordt door de examinator als foutief beoordeeld als ...
... je het niet kan uitvoeren binnen een redelijke termijn.
... je stuurt terwijl het voertuig stilstaat.
... je de bakens raakt.

2) Op de site van 'www.derijprof.be' is er bij de detailweergave van de manoeuvres ook vermeld om 'niet te sturen als de auto stilstaat'.

Bij de informatie van Goca heb ik daarover niets gevonden.

vriendelijke groeten,
Isa

Laatst aangepast door Isa op Di Apr 11, 2006 2:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Isa
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006, 00:00

Bericht door Isa »

Sorry, maar blijkbaar heb ik hierboven het volledige bericht in Quote geplaatst, hoewel ik enkel die eerste zin van Rafael wilde citeren,

sorry hiervoor.

Isa

Laatst aangepast door Isa op Di Apr 11, 2006 2:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Isa
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006, 00:00

Bericht door Isa »

.........in mijn correctie te vlug willen zijn en zodoende heb ik Citeren in Siteren veranderd.....

Isa

De correctie is ondertussen aangebracht in vorige bericht zelf.
En de te lange 'Quote' is ook gecorrigeerd.

Bedankt Rafael,
ik had nog niet gemerkt dat je je eigen berichten achteraf nog kan bijwerken.

Laatst aangepast door Isa op Di Apr 11, 2006 2:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Hoi Isa

Dank je voor de toelichting, die tekst had ik blijkbaar niet gezien.
Je kan je berichten ook wijzigen door op het "wijzig" knopje te klikken
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Isa schreef: ik had nog niet gemerkt dat je je eigen berichten achteraf nog kan bijwerken.
Ook dat is een voordeel van je te registreren op het forum.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Quote: We vragen ons dit af omdat je de de manoeuvres niet mag draaien aan het stuur als de auto stilstaat.
Dit staat nergens geschreven voor zover ik weet, wél heb je overschot aan gelijk, want op die manier ga je enkel je stuurinrichting om zeep helpen, en een rode kaart krijgen op de keuring

(Moest dit toch ergens geschreven staan, mag iemand mij dit altijd melden, ik leer graag bij )
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Iedereen moet niet dezelfde zaken aantonen.
Isa
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006, 00:00

Bericht door Isa »

Isa schreef:
Quote: (Moest dit toch ergens geschreven staan, mag iemand mij dit altijd melden, ik leer graag bij )

1) We hadden dit op deze site bij het deel van 'praktijkexamen B' gelezen als één van de redenen om het manoeuvre als fout te beoordelen:
ik kopieer hierna het tekstje van de site :
Het manoeuvre wordt door de examinator als foutief beoordeeld als ...
... je het niet kan uitvoeren binnen een redelijke termijn.
... je stuurt terwijl het voertuig stilstaat.
... je de bakens raakt.

2) Op de site van 'www.derijprof.be' is er bij de detailweergave van de manoeuvres ook vermeld om 'niet te sturen als de auto stilstaat'.

Bij de informatie van Goca heb ik daarover niets gevonden.

vriendelijke groeten,
Isa
Mijn man heeft daarnet de laatste 2 uren rijles gehad voor het examen aanstaande dinsdag.
Tot nu toe hadden wij bij de manoeuvres altijd enkel gestuurd tijdens het rijden zoals in de hiernavermelde bronnen staat.
De instructrice zei hem echter dat hij wel stilstaand mag sturen, wat het parkeren inderdaad vergemakkelijkt.
Onze vraag is nu: mag het stilstaand sturen nu wel of niet tijdens de manoeuvres want op deze site staat dit toch duidelijk bij de punten die het manoeuvre foutief maken.

Bedankt voor jullie antwoord. Want we zouden graag weten hoe we dit laatste verlengde weekend nu het best de manoeuvres verder oefenen?

vriendelijke groeten,
Isa
Moi

Bericht door Moi »

Ik zou ook wel heel graag willen weten hoe het nu zit met het sturen terwijl je stilstaat... Volgende week examen en ik kan goed manoeuvreren op die manier... 't zou jammer zijn als ik het op een paar dagen nog anders moet gaan leren...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Uit de posting van Isa blijkt duidelijk dat het maneuver als foutief uitgevoerd beschouwd wordt, als je aan het stuurwiel draait terwijl de auto volledig stilstaat.

Wie heeft er nagelaten om jou daarop attent te maken? Een rijschoollesgever, of een vrije begeleider?
Maartendc

Bericht door Maartendc »

Mijn rijschoolinstructeur heeft mij ook gezegd dat men op het examen geen opmerking gaat geven als je bij het parkeren je wielen al stilstaand draait, maar dat het wel altijd beter is dat je het niet doet.
Plaats reactie