parkeren en baan

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: je zet je richtingaanwijzer toch aan om naar dat vak uit te wijken, dus waarom zou je hem dan weer uitzetten?
Als je op tamelijk korte afstand van rijstrook moet veranderen, slaan je richtingsaanwijzers weer af op het ogenblik dat je het stuurwiel even naar de andere kant draait om de wagen weer rechtuit te laten rijden.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Het antwoord is logisch.
Je richtingaanwijzer is een communicatiemiddel. Als die ander weet dat je afslaat dan weet hij dat je vertraagt en waar je naartoe gaat rijden en rijdt hij dus niet tegen jouw auto aan omdat hij zijn snelheid vasthoudt.
Dà¡à¡rom is het belangrijk dat je dat altijd doet als er ander verkeer is (voetgangers zijn ook verkeersdeelnemers!).
Ook als je afslaat bij een rondpunt móet je de richtingaanwijzer. Veel automobilisten blijken dat niet te weten of zich er niets van aan te trekken.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Re: parkeren en baan

Bericht door Bertje »

Rafael schreef: De lengte kan trouwens wél kleiner worden dan 2m...
Dit is wel grappig want het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, artikel 25.1.1 zegt "Het is verboden een voertuig te parkeren op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig."

Het manoeuvre "Achteruit parkeren en de parkeerplaats vooruit verlaten" zoals vereist in het KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, bijlage 5 kan dus illegaal zijn als je minder dan 2m extra krijgt .

Ik vraag me af hoe een examinator zou reageren als hij dit in zijn gezicht gesmeten krijgt door een overijverige leerling.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Rafael schreef: De lengte kan trouwens wél kleiner worden dan 2m...
Hoe kom je daarbij Rafaël?
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

eugeen schreef:
Rafael schreef: De lengte kan trouwens wél kleiner worden dan 2m...
Hoe kom je daarbij Rafaël?
Door te kijken in de brochure van Goca?
Ik citeer mezelf:
Brochure Goca schreef: De kandidaat zal vooraleer het manoeuvre aan te vangen, de variabele afmeting van de parkeerruimte door lottrekking kiezen. Deze keuze zal bepalen of de basislengte en de basisbreedte eventueel samen vergroot (+ 0,10 m, + 0,20 m, + 0,30 m, + 0,40 m, + 0,50 m) of verkleind (- 0,10 m, - 0,20 m) zullen worden.
Je kan dus een lotje trekken dat je ruimte verkleint met 10 cm, of met 20 cm. Dit is letterlijk gekopieerd uit hun brochure. Ik heb hier zelf een tijdje geleden al over nagedacht, omdat ze zélf ook zeggen dat de ruimte minimum 2m is. Maar ik vat de bovenstaande tekst zo toch op... De basislengte verkleind...
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Goed gezien Rafael.

Ik ga eens aan GOCA vragen hoe dat juist zit, want zij zeggen ook dat de minimumlengte de lengte van het voertuig is + 2 meter.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

eugeen schreef: Goed gezien Rafael.

Ik ga eens aan GOCA vragen hoe dat juist zit, want zij zeggen ook dat de minimumlengte de lengte van het voertuig is + 2 meter.
En iedereen die een theoretisch examen aflegt, krijgt zo'n mooi brochureke.. Met zo'n mooie fout in.

Nuja, ik ben eens benieuwd wat zij er op te zeggen hebben. Het lijkt me onmogelijk dat dit gaat om een verkeerde interpretatie van mij...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Dà¡à¡rom is het belangrijk dat je dat altijd doet als er ander verkeer is
En even belangrijk als er geen ander verkeer is.

Ten eerste, omdat het moet. Ik weet het, dit is een woordje waar velen het erg moeilijk mee hebben.

Ten tweede, omdat er sneller dan je denkt onverwacht ander verkeer kan opdagen.
lies
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mei 2005, 00:00

parkeren en baan

Bericht door lies »

hey,

Ik heb een 2 vraagjes

1) ivm met het parkeren.
Mijn auto is 3.35 m lang en 1.80m breed met spiegels,

De lengte van de parkeerruimte zal nooit kleiner zijn dan de lengte van het voertuig + 2m: Is dit nu met of zonder spiegels gerekend?

2) Stel er staat een wagen stil op straat en wil deze voorbij rijden dan moet ik mijn richtingaanwijzer aansteken als ik hem voorbij ga maar moet ik deze ook terug aansteken bij het terug naar de juiste kant van de straat te gaan. Of is dit niet nodig?

En als ik rechts wil afslaan en heb me al gezet in het juiste vak om rechts af te slaan moet er dan nog een richtingsaanwijzer aangezet worden?


Alvast bedankt

Groetjes
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: De lengte van de parkeerruimte zal nooit kleiner zijn dan de lengte van het voertuig + 2m: Is dit nu met of zonder spiegels gerekend?
Beste,

Uw spiegels staan die achteraan op de koffer en vooraan op de motorkap? Of staan die aan de zijkanten.

Als men het heeft over LENGTE dan heeft men het niet over de breedte met spiegels.
Quote: Stel er staat een wagen stil op straat en wil deze voorbij rijden dan moet ik mijn richtingaanwijzer aansteken als ik hem voorbij ga maar moet ik deze ook terug aansteken bij het terug naar de juiste kant van de straat te gaan. Of is dit niet nodig?
Heb jij al eens gekeken op onze site onder "praktijk B" Het staat daar niet alleen uitgelegd, maar er staan zelfs animaties om te tonen hoe het moet.

Het gebruik van de lichten staat ook nog eens uitgelegd onder theorie: LICHTEN EN CLAXON.

Laatst aangepast door eugeen op Vr Apr 07, 2006 12:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: parkeren en baan

Bericht door Rafael »

lies schreef: hey,

Ik heb een 2 vraagjes

1) ivm met het parkeren.
Mijn auto is 3.35 m lang en 1.80m breed met spiegels,

De lengte van de parkeerruimte zal nooit kleiner zijn dan de lengte van het voertuig + 2m: Is dit nu met of zonder spiegels gerekend?
Ik heb enkel dingen in het vet gezet... Wat hebben de spiegels te maken met de lengte van je wagen? De lengte kan trouwens wél kleiner worden dan 2m...
Brochure Goca schreef: De kandidaat zal vooraleer het manoeuvre aan te vangen, de variabele afmeting
van de parkeerruimte door lottrekking kiezen. Deze keuze zal bepalen of de
basislengte en de basisbreedte eventueel samen vergroot (+ 0,10 m, + 0,20 m,
+ 0,30 m, + 0,40 m, + 0,50 m) of verkleind (- 0,10 m, - 0,20 m) zullen worden.

Ook al staat het zo op de website, het staat ook zo in de brochure van Goca, maar toch klopt het niet helemaal...
lies schreef: 2) Stel er staat een wagen stil op straat en wil deze voorbij rijden dan moet ik mijn richtingaanwijzer aansteken als ik hem voorbij ga maar moet ik deze ook terug aansteken bij het terug naar de juiste kant van de straat te gaan. Of is dit niet nodig?
Je moet elke richtingsverandering duidelijk maken, dus ook die keer dat je terug naar rechts gaat, oftewel de juiste kant van de baan.
lies schreef: En als ik rechts wil afslaan en heb me al gezet in het juiste vak om rechts af te slaan moet er dan nog een richtingsaanwijzer aangezet worden?
Lijkt me wel ja. Hoewel ik hier nooit bij nagedacht heb, je zet je richtingaanwijzer toch aan om naar dat vak uit te wijken, dus waarom zou je hem dan weer uitzetten?
Plaats reactie