leeftijd praktijklessen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Ik wordt eind juni pas 18 en zou eigenlijk voor September willen slagen.
Ik zie geen oplossing hoor.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Inderdaad, het vroegst dat je in België je rijbewijs kan halen is 18 jaar en 3 maanden. Naar welk land emigreer je, binnen of buiten de Europese Unie?

Je kan in het buitenland ook je rijbewijs halen, zogauw je daar woont. Je gaat dan natuurlijk wel opnieuw theorieëxamen doen en let er op dat de regels in België op sommige punten anders zijn dan in andere landen. Ter vergelijking Een buitenlander die in België woont kan na ongeveer 1,5 maand met het rijbewijs beginnen, want zolang duurt het voordat de inschrijving officieel voltooid is. Ik veronderstel dat je in de meeste landen ook in het Engels je theorieëxamen kan doen.
Je gaat dan waarschijnlijk wel verplicht rijlessen moeten volgen, maar als je inderdaad al behoorlijk kan rijden (wat jij zegt), dan zal de rijïnstructeur dat al snel merken en je snel op laten gaan voor examen.

Je rijbewijs wat je in het buitenland haalt is hier natuurlijk ook geldig.
v.westerveld
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:00

Bericht door v.westerveld »

Het is inderdaad in de EU maar Ze hebben me wijsgemaakt dat België toch nog één van de landen is waar je relatief eenvoudig kan slagen voor je rijexamen.
Het zou dus zonde zijn Om deze kans voorbij te laten gaan en me te onderwerpen aan strengere examens en meer kosten.
Ik zal dus proberen of ik na een maandje of zo een keer terug kan gaan om m'n examen hier te doen.
Geeft dat problemen als ik niet meer hier ingeschreven sta?
v.westerveld
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:00

leeftijd praktijklessen

Bericht door v.westerveld »

Ik ben 17 jaar en 9 maanden oud en ben geslaagd voor mijn theorie-examen.
Nu gaan we in de tweede helft van dit jaar emigreren en ik wil graag mijn rijbewijs nog halen voor die tijd.
Nu lees ik overal dat ik minimaal 18 moet zijn om te beginnen met de praktijk en dat dan de snelste manier toch nog 3 maanden duurt.
Is er een manier die ik niet gevonden heb waarop ik toch alvast kan beginnen met mijn praktijk en zo snel mogelijk nadat ik 18 ben geworden praktijkexamen kan afleggen.
Ik wordt eind juni pas 18 en zou eigenlijk voor September willen slagen.
Het examen zal geen enkel probleem zijn want daar kom ik op m'n sloffen doorheen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Goed dat je het vermeld Benny.
Idd, v. Westerveld volgt model 3 als ik zijn posting goed lees en zal er niets meer aan hebben.

v. Westerveld Als je hier niet meer staat ingeschreven kan het niet meer nee. Ik heb ook dat probleem ik ben Nederlander en studeer in België. Ik mag in Nederland nu geen examen doen en dat maakt het voor mij lastiger omdat ik geen familie in België heb wonen en daardoor geen auto tot mijn beschikking heb en dat is een probleem met die rotstage.

Je kan je gewoon simpelweg wat later uitschrijven uit de gemeente, nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Dan schrijf je je dus gewoon uit dezelfde dag als dat je je rijbewijs haalt. Rare wetten vragen om rare maatregelen. Die paar maanden zal waarschijnlijk niet uitmaken. Je kunt het best wel even navragen ofdat het geen onvoorziene nadelige consequenties kan hebben (belastingen of wat dan ook). Ik zie geen probleem maar beter even navragen.

Houdt er ook rekening mee dat de taal een obstakel kan zijn als je in een ander land je rijbewijs gaat halen. Er zijn landen waar ze niet goed Engels of Frans spreken.


Nog eventjes inhaken op wat Jozef zegt. Het is idd zo dat je rijlessen zal moeten volgen in het andere land (tenzij je naar Ierland migreert). Maar dat wilt niet zeggen dat jij niet veilig en vlot zou kunnen rijden omdat je geen lessen hebt gevolgd. Dat hangt van de situatie af, hoe goed je lesgever kan rijden en het over kan brengen op jouw. Niets houdt je tegen om vrijwillig 2 uur les te volgen en dat je dan te horen krijgt ofdat het technisch allemaal goed is. Wees er wel bedacht op dat je begeleider waarschijnlijk niet alles zal weten omdat de verkeerswetten snel veranderen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

v.westerveld schreef: Ze hebben me wijsgemaakt dat België toch nog één van de landen is waar je relatief eenvoudig kan slagen voor je rijexamen.
Dat klopt. Meestal verwijst men daarmee naar de mogelijkheid die enkel nog in België en Ierland bestaat om een rijbewijs B te behalen zonder dat je een beroep moet doen op een erkende rijschool.

Als het jou enkel maar te doen is om zo goedkoop en gemakkelijk mogelijk een rijbewijs te halen, dan is België daar inderdaad het aangewezen land voor. Je kan met die opleiding dan achteraf even goedkoop en gemakkelijk ongevallen veroorzaken. Een rijbewijs is immers geen bewijs dat je kunt rijden, alleen maar een toelating om een voertuig te besturen.

Als je daarentegen graag een vlotte en veilige bestuurder wil worden, dan moet je er zeker geen spijt van hebben als je je rijbewijs niet meer in België kunt behalen.
Quote: Ik zal dus proberen of ik na een maandje of zo een keer terug kan gaan om m'n examen hier te doen.
Geeft dat problemen als ik niet meer hier ingeschreven sta?
Dat zal dan inderdaad niet meer gaan:
Quote: RB art. 3.

§1. Een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen:

1° de personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de identiteitskaart van Belg of voor vreemdeling
b) het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister
c) de verblijfskaart van onderdaan van een Lid-Staat van de Europese Economische Gemeenschappen
d) het attest van immatriculatie

2° de personen die het bewijs leveren van hun inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en die houder zijn van het geldige verblijfsdocument bedoeld in bijlage 33 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen

3° de personen die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de diplomatieke identiteitskaart
b) de consulaire identiteitskaart
c) de bijzondere identiteitskaart.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

BBB Schreef
Quote: Inderdaad, het vroegst dat je in België je rijbewijs kan halen is 18 jaar en 3 maanden.
@ BBB, als je via de leervergunning gaat kun je al op je 18e verjaardag in het bezit zijn van je rijbewijs.

Onze vraagsteller (v.westerveld) heeft er niets meer aan, want voor hem is het te laat om op leervergunning te gaan.
Maar ik meld het toch maar even, zodat we de andere gasten niet op het verkeerde been zetten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
v.westerveld
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:00

Bericht door v.westerveld »

bedankt voor je laatste entry BBB, goed dat er nog mensen zijn die niet meteen het slechtste van een ander denken.
Mijn zelfvertrouwen is niet te wijten aan het feit dat ik maar even snel een rijbewijs wil en niet denk aan de verantwoordelijkheid die je als bestuurder hebt.
Mijn vader is jarenlang een rijinstructeur in Nederland geweest en die kan me heel wat meer bijbrengen dan de gemiddelde begeleider.
Nu zit hij wel in een volledig ander vak waarvoor hij Europa door moet maar dat wil niet zeggen dat hij niet op de hoogte is van alle europese verkeerswetten en veranderingen daarin.

Hij heeft me echter ook duidelijk gemaakt dat hij mij goed kan leren rijden maar niets snapt van die rare Belgische regels betreffende rij opleiding en examens en dat ik oud genoeg ben om dat zelf uit te zoeken, vandaar dus.

Ik ben dankbaar voor het advies dat ik tot nu toe heb gehad en ik ga inderdaad proberen om zo lang mogelijk ingeschreven te blijven in België tot mijn examen.

Heb ik nog een vraagje: moet ik ookwachten met lessen tot ik 18 ben en is inderdaad model 3 de snelste optie (had ook ergens iets gelezen om met 3 te starten en over te gaan naar 2.
Ik snap niet helemaal hoe dat in elkaar zit, kan iemand me uitleggen wanneer ik kan starten met lessen en wat ik precies moet doen om zo snel mogelijk mijn rijbewijs te halen want een maandje kan ik die ambtenaren wel foppen maar of ik het ook langer kan rekken....
Alles watik kan doen voor mijn verjaardag is maar gedaan en kan de handel alleen maar versnellen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Dat maakt het wat lastig.
Jij mag pas met 18 jaar beginnen met model 3 ((had je maar in de VS moeten wonen, dan mag je al met 15 jaar starten ) en je moet minstens 9 maanden wachten voordat je examen mag doen. Ook moet je het binnen 12 maanden hebben gehaald.
Je kan alleen examen doen als je op dát moment staat ingeschreven in een Belgische gemeente.
Ook rijlessen volgen mag pas vanaf je 18e verjaardag.
Uitzondering is de vervroegde opleiding, maar dat is niet interessant voor jouw.
Je hebt dus 2 mogelijkheden als je in België je rijbewijs wilt halen.

1. Je start model 3 en je schrijft je pas uit bij jouw gemeente na het behalen van je rijbewijs. Dan sta je dus ongeveer 3/4e jaar nog ingeschreven hier. Bedenk dat je in het land waar jij naartoe emigreert niet mag rijden zonder een rijinstructeur en een aparte wagen met dubbel bediening. Ik weet niet ofdat jouw vader meer emigreert als dat het geval is dan is het nog maar de vraag ofdat hij in dat land erkent wordt als rijinstructeur al is het maar omdat (absurd maar waar) de verkeerswetten verschillen van land tot land.

2. Je volgt model 2, dan móet je 20 uur les volgen (iets meer dan €1000 inclusief examen). Dan mag je na 3 maanden examen doen, dwz 3 maanden nadat je 18 uur les hebt gehad.
Of model 1 10 uur les, na 6 maanden examen doen. Dan hoef je minder lang ingeschreven te staan.

Welke keuze voor jouw interessant is hangt dus af van hoeveel geld je er voor over hebt, wanneer je emigreert en hoelang je in jouw gemeente kan blijven ingeschreven.

Dat van eerst model 3 en dan model 2, dat is een truukje om de stage periode van 3 maanden ná 18 uur les te voorkomen (dan krijg je een voorlopig rijbewijs, de laatste 2 uur zijn vlak voor het examen). Ook kan je dan 1 maand eerder examen doen omdat je ongeveer een maand nodig hebt voor je 18 uur les. Als je besluit dat te doen, dan moet je maar even een PB sturen en dan zal ik je dat wel wat gedetailleerder uitleggen. Het staat ergens op het forum zeer duidelijk uitgelegd.

Als je model 1 of model 2 kiest dan doe je er wel verstandig aan om meteen afspraken te maken bij de rijschool. Want er zijn wachtlijsten op de goede rijscholen. Kijk eventjes links op je scherm boven het forum, daar staat een link naar de slaagkansen. Als je die cijfers goed gebruikt, dan kan je een goed rijschool selecteren.


Ik weet niet ofdat het mogelijk is om nog 1 jaar ingeschreven te blijven staan bij jouw gemeente. Ik kan meer zeggen als je wat meer informatie geeft Emigreer jij alleen of met heel het gezin? Als jouw ouders het huis zouden verkopen dan zal de gemeente dat volgens mij automatisch weten, ik weet niet ofdat je dan ingeschreven kan blijven, want dan heb je geen adres.
Als jij alleen emigreert dan is er geen enkel probleem, want de gemeente kan niet weten dat jij daar niet meer woont. De overheidsbestanden zijn niet of nauwelijks gekoppeld aan elkaar, dat mag niet vanwege de privacywetgeving. Dus ik zie geen reden waarom de gemeente daar in 9 maanden tijd achter zou komen. Vraag het desnoods eens aan jouw vrienden, misschien kennen ze iemand die bij het bevolkingsregister werkt of verhalen heeft gehoord.

Dus als je écht goed advies wilt, geef dan even wat meer informatie voorzover dat relevant is. Er zijn nog mensen op dit forum die van veel zaken op de hoogte zijn en iedereen heeft zo zijn eigen kennis vanwege je eigen ervaringen en werk enz.
Ik ben er zeker van dat met iets meer informatie de mensen je perfect advies kunnen geven.


Ik geef jouw pa overigens gelijk. Die regels in België mbt het rijbewijs zijn écht belachelijk. En ze gaan het wellicht nóg absurder maken volgend academiejaar als de plannen doorgaan. Die stageperiodes en dat exacte aantal uren les zijn absurd. Hoe snel je leert rijden is zó persoonlijk. Sommigen hebben aan 20 uur oefenen genoeg. De gemiddelde leerling heeft zo'n 30-35 uur nodig en de tragen nog veel meer. Ook hebben mensen die in België geen familie hebben (zoals ik ik ben Nederlander en studeer hier) een groot probleem met die stageperiode. Geen familie, geen auto om mee te oefenen tenzij je geluk hebt met een goede vriend in wiens auto je kan en mag oefenen, maar dat zou ik alleen maar doen als hij/zij het spontaan aanbiedt. Daardoor verlies je teveel routine na 18 uur les. Daar is dus dat truukje voor. Ook moet je maar geluk hebben met jouw instructeur. Wat dat betreft heb je geluk met jouw pa. Hij heeft de opleiding, ervaring én hij kent jouw goed wat echt wel een voordeel is.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

@Jozef

Ofdat het jouw plicht is of niet, daar heb ik geen mening over. Respect voor jouw mening, maar ik ben het niet met je eens in dit geval.
Ik zie er echter geen kwaad in. Het is toch enkel een administratieve kwestie en niets meer dan dat. Het enige ethische bezwaar wat ik kan bedenken is als er volgend jaar verkiezingen zouden zijn in zijn woonplaats en hij zou stemmen terwijl hij daar niet meer woont.
Vergeet niet dat het moeten 'liegen' over de woonplaats enkel nodig is omdat die regels voor het rijbewijs zo belachelijk zijn. Waar slaat het op dat hij als belg niet in België examen mag doen als hij (tijdelijk) in een ander europees land woont? Waar slaat het op dat ik als Nederlander geen examen in Nederland mag doen terwijl ik in België woon? Waar slaat het op dat iemand 9 maanden moet wachten na aanvraag voorlopig rijbewijs model 3 voordat hij examen mag doen als hij/zij na 2 maanden al voldoende goed kan rijden?
En zo kan ik nog even doorgaan. Rare regels vragen om rare oplossingen. Zolang hij daar niemand kwaad mee doet zie ik geen enkel bezwaar als hij zich wat later uitschrijft uit zijn woonplaats. De enige kwestie voor mij is ofdat het in zijn geval technisch mogelijk is zonder enige complicaties. Daarvoor hebben wij nu te weinig informatie om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Het is niet zo omdat v. Westerveld wilt profiteren van een makkelijker examen dat hij daarom zich niet goed voor zou willen bereiden en het leren rijden niet serieus neemt. Het is toch alleen maar menselijk dat je het prettig vindt als het examen makkelijker is. Als je er niet meteen door bent, dan kost dat extra geld.

Vraagje: Is het examen in België gemakkelijker dan in andere Europese landen? Er zijn mensen die beweren dat model 3 leerlingen een makkelijker examen krijgen dan model 2 leerlingen. Ik ben benieuwd ofdat dat waar is, want ik doe zelf model 2.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

v.westerveld schreef: goed dat er nog mensen zijn die niet meteen het slechtste van een ander denken.
Mijn zelfvertrouwen is niet te wijten aan het feit dat ik maar even snel een rijbewijs wil en niet denk aan de verantwoordelijkheid die je als bestuurder hebt.
Dat bleek in ieder geval niet uit volgende passage uit een eerdere posting van jou:
Quote: Ze hebben me wijsgemaakt dat België toch nog één van de landen is waar je relatief eenvoudig kan slagen voor je rijexamen.
Het zou dus zonde zijn Om deze kans voorbij te laten gaan en me te onderwerpen aan strengere examens
Quote: Mijn vader is jarenlang een rijinstructeur in Nederland geweest en die kan me heel wat meer bijbrengen dan de gemiddelde begeleider.
Nu zit hij wel in een volledig ander vak waarvoor hij Europa door moet maar dat wil niet zeggen dat hij niet op de hoogte is van alle europese verkeerswetten en veranderingen daarin.
Amai, iemand die op de hoogte is van alle Europese verkeerswetten en veranderingen daarin, dat moet wel een wondermens zijn.
Quote: Hij heeft me echter ook duidelijk gemaakt dat hij mij goed kan leren rijden maar niets snapt van die rare Belgische regels betreffende rij opleiding en examens.
Toch al enig voorbehoud dus.

@ BBB:

Ik hoop dat je het me niet kwalijk zult nemen, maar als moderator is het mijn plicht me te distantiëren van het aanzetten van iemand op dit forum tot fraude met betrekking tot zijn werkelijke woonplaats.
v.westerveld
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:00

Bericht door v.westerveld »

@Jozef:
Ik vind dat je erg negatief bent ingesteld en direct in de verdediging vliegt als je denkt dat je aangevallen wordt.
Ik denk dat je ook eens tussen de regels moet lezen als ik zeg dat m'n vader op de hoogte is van de europese regelgeving dan bedoel ik natuurlijk dat hij zich goed informeert naar de regels, die anders zijn dan de nederlandse en de belgische en naar de regels die wijzigen, in de landen waar hij zich in het verkeer begeeft.
Ook nadat ik aangegeven heb dat ik niet snel examen wil doen om maar even snel de weg op te kunnen trek je dit nog in twijfel.
Je cynische reacties zijn dus wat overdreven.
Ik apprecieer trouwens wel dat je serieus beig bent en respecteer je mening, ook al is dat niet de manier hoe ik het zou doen.

@Iedereen en BBB in het bijzonder:
mijn vader heeft verteld dat het rijexamen in België in vergelijking met het examen in Nederland net is of je (zoals hij zo mooi kan verwoorden) je rijbewijs krijgt bij een pakje boter.
Alleen al het feit dat iemand zonder rijlessen van een professioneel instructeur die op de hoogte is van de laatste regelgeving en ook nog didactisch geschoold is, toch kan slagen zegt iets over de moeilijkheid van het examen.
Hij denkt dat 50% van de mensen die hier slagen gigantisch zouden buizen als ze direct daarna een examen in Nederland zouden afleggen.
Hij heeft een aantal mensen in België begeleid en heeft ook een aantal collega's zien slagen waarna hij zei dat hij in de buurt van z'n werk wel even extra moest opletten.
Eén les die hij me altijd leert als we in de wagen zitten (ik als passagier voordat ik weer verkeerd begrepen word) is in te schatten wat voor "stommiteiten" andere uithalen in het verkeer.
De woorden "anticiperen" en "verwacht het onverwachte" is m'n kop niet meer uit te rammen, hij vraagt me vaak wat voor kleur auto er uit een straat gaat komen als je eigenlijk nog niets kan zien en dan zegt hij "eerst een blauwe en daarna een witte" en dan klopt dat ook nog.
Ik weet nu inmiddels hoe hij erg ruim van te voren al achter huizen langs kijkt of door heggen heen kijkt.
Of hij vraagt wat een auto voor ons gaat doen en nog voordat ik ook maar iets kan bedenken heeft hij al gezegd dat die linksaf gaat slaan zonder richting aan te geven omdat hij dat kan zien aan de houding van de chauffeur en omdat die naar links kijkt en in z'n linker spiegel aan het kijken is.
Eerst stond ik iedere keer verbaasd dat het klopte maar nu begin ik het zelf ook al wat door te krijgen, zoals dat het type auto veel zegt over het vermoedelijke gedrag van de bestuurder.
Ik heb daar erg veel lol in, misschien wel geërfd van hem.

De reden dat ik hier nog mijn rijbewijs wil halen is inderdaad een financiële.
Als ik met Nederland vergelijk waar je niet met een begeleider mag rijden en je het snel gedaan heb als je je rijbewijs haalt na 40 lessen a 35 euro en een examen van rond de 200 euro en... en....
Ook is er nog de achterliggende reden van de burocratie, probeer eens alle papieren in orde te krijgen als je als Belg met een nederlandse nationaliteit in Spanje naar een engelstalige uni gaat.
ik moet er niet aan denken dat ik dan ook nog in een taal die ik niet goed beheers ook nog eens m'n rijbewijs moet gaan halen.
Mijn vader zegt dan ook, ik kan (en dat zal hij zeker doen als hij het nodig acht) je zelfs nog lessen geven als je het papiertje al hebt maar dan kan ik bepalen wanneer je veilig de weg op kan en ben je niet afhankelijk van allerlei burocratische of taal-barrieres.
(ter info hij gaat emigreren voor z'n werk en zal inderdaad zijn huis verkopen en ik ga mee maar ik kan vast nog wel iets regelen om me bij een kennis te laten inschrijven als kot bewoner.)
Ik vind dat inderdaad ook geen fraude want het is natuurlijk belachelijk dat ik mijn hele jeugd in België woon en naar school gaat en dat ik hier dan geen rij-examen kan doen omdat m'n vader 1 maand te vroeg verhuist.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet goed begrijp waarom je theorieexamen kan doen als je 17 jaar en 9 maanden bent als je daarop volgend toch niet mag beginnen met lessen. dan had ik net zo goed theorie kunnen doen 1 dag voor m'n verjaardag of op m'n verjaardag en dan was ik even snel geweest.

@BBB: (Ik snap niet helemaal hoe een PB werkt want dan krijg ik hetzelfde venster als het venster waar ik nu in aan het typen ben)

Als ik het dus allemaal goed begrijp kan ik het best op m'n 18de verjaardag een model 3 aanvragen en tegelijkertijd beginnen met lessen bij een lokale rijschool.
Na 18 lessen verander ik model 3 in model 2 en dan kan ik nog 2 lessen nemen en dan examen doen?
of moet ik eerst 2 maanden met model 3 rijden en dan over gaan naar 18 lessen + 2 lessen bij een rijschool
Het spijt me echt maar er wordt zo met mogelijkheden en modellen gegoocheld dat ik het noorden kwijt raak (maar goed dat we naar het zuiden gaan dan)
Kan iemand me nu eens precies vertellen wat voor mij de snelste manier is en wat ik daar precies voor moet doen en op welk moment wetende dat ik eind juni 18 word.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Ik zie er echter geen kwaad in. Het is toch enkel een administratieve kwestie en niets meer dan dat. Het enige ethische bezwaar wat ik kan bedenken is als er volgend jaar verkiezingen zouden zijn in zijn woonplaats en hij zou stemmen terwijl hij daar woont.
We houden er duidelijk grondig verschillende ethische beginselen op na (moet kunnen).

De definitie van een woonplaats is in alle landen van de Europese Unie de plaats waar je daadwerkelijk woont en het centrum van je belangen gevestigd hebt, met als fysieke voorwaarde dat je er minstens 185 keren per jaar overnacht.

Voor mij is het niet naleven van deze regel een gebrek aan loyauteit tegenover de desbetreffende staten en de Europese Unie.

Ik ben zelf van plan om over 6 jaar naar Duitsland te emigreren, en ik zou maar al te graag nu al mijn woonplaats in Duitsland hebben, zodat ik 6 jaar eerder de Duitse nationaliteit kan aanvragen. Ik ben al beter geïntegreerd in Duitsland dan velen die er wonen voormalige vluchtelingen uit Duitsland die er terugkeren, krijgen immers onmiddellijk automatisch de Duitse nationaliteit, ook al zijn ze zelfs de taal niet meer machtig, terwijl ik er onder meer 8 jaar zal moeten wonen alvorens de Duitse nationaliteit te kunnen bekomen. Maar ik weiger te foefelen met mijn woonplaats, uit burgerzin tegenover Duitsland en het Duitse volk.
Quote: Vergeet niet dat het moeten 'liegen' over de woonplaats enkel nodig is omdat die regels voor het rijbewijs zo belachelijk zijn.
Niemand hoeft te liegen over zijn woonplaats. Iedereen heeft zich in de eerste plaats te houden aan de bestaande regels, of hij die nu belachelijk vindt of niet. Iemand die een rechtsstaat naar waarde weet te schatten, houd zich vooreerst aan de regels, en tracht ze desgewenst te wijzigen via de daartoe geeigende kanalen in een democratie. Een anarchist doet dat niet. Het enige wat jij en v.westerveld nastreven, is het omzeilen van de regels voor louter persoonlijke belangen.
Quote: Zolang hij daar niemand kwaad mee doet zie ik geen enkel bezwaar als hij zich wat later uitschrijft uit zijn woonplaats.
Hij zal in ieder geval (tenzij zijn vader tot het diplomatiek of consulair personeel behoort) gegarandeerd meer dan ernstige problemen krijgen in zijn land van bestemming als hij zich daar na 3 maanden nog niet laten inschrijven heeft, en dat uitkomt. En om zich daar te laten inschrijven, moet hij zich eerst laten uitschrijven in zijn land van herkomst (model A).

@ v.westerveld:

Ik vind dat jouw vader een bijzonder wijs man is, en je nog veel van hem kunt opsteken.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik heb eventjes 2 foutjes uit mijn laatste posting gehaald, was wat verwarrend denk ik.

@v. Westerveld

Quote: mijn vader heeft verteld dat het rijexamen in België in vergelijking met het examen in Nederland net is of je (zoals hij zo mooi kan verwoorden) je rijbewijs krijgt bij een pakje boter.
Alleen al het feit dat iemand zonder rijlessen van een professioneel instructeur die op de hoogte is van de laatste regelgeving en ook nog didactisch geschoold is, toch kan slagen zegt iets over de moeilijkheid van het examen.
Hij denkt dat 50% van de mensen die hier slagen gigantisch zouden buizen als ze direct daarna een examen in Nederland zouden afleggen.
Hij heeft een aantal mensen in België begeleid en heeft ook een aantal collega's zien slagen waarna hij zei dat hij in de buurt van z'n werk wel even extra moest opletten.
Spijtig voor België, gelukkig voor mij. Ik ga na mijn 18 uur les 3 maanden lang niet of nauwelijks kunnen rijden, dus dat komt mij wel goed uit.

Quote: Eén les die hij me altijd leert als we in de wagen zitten (ik als passagier voordat ik weer verkeerd begrepen word) is in te schatten wat voor "stommiteiten" andere uithalen in het verkeer.
De woorden "anticiperen" en "verwacht het onverwachte" is m'n kop niet meer uit te rammen, hij vraagt me vaak wat voor kleur auto er uit een straat gaat komen als je eigenlijk nog niets kan zien en dan zegt hij "eerst een blauwe en daarna een witte" en dan klopt dat ook nog.
Ik weet nu inmiddels hoe hij erg ruim van te voren al achter huizen langs kijkt of door heggen heen kijkt.
Of hij vraagt wat een auto voor ons gaat doen en nog voordat ik ook maar iets kan bedenken heeft hij al gezegd dat die linksaf gaat slaan zonder richting aan te geven omdat hij dat kan zien aan de houding van de chauffeur en omdat die naar links kijkt en in z'n linker spiegel aan het kijken is.
Dat is hét motto van Nederlandse rijinstructeurs. Ik denk dat jouw vader daar talent voor heeft. Dat zal denk ik wel wat jaartjes duren voordat je dat beheerst. Eerst moet je de auto goed onder controle hebben, de borden en de auto's direct voor en achter jouw in de gaten houden en als je dan nog tijd over hebt, dan pas kan je op dat soort dingen gaan letten. Ik denk dat je daar wat jaartjes ervaring voor nodig hebt. Ik ga daar zeker naar streven om dat ook te leren.


Quote: De reden dat ik hier nog mijn rijbewijs wil halen is inderdaad een financiële.
Als ik met Nederland vergelijk waar je niet met een begeleider mag rijden en je het snel gedaan heb als je je rijbewijs haalt na 40 lessen a 35 euro en een examen van rond de 200 euro en... en....
Ook is er nog de achterliggende reden van de burocratie, probeer eens alle papieren in orde te krijgen als je als Belg met een nederlandse nationaliteit in Spanje naar een engelstalige uni gaat.
ik moet er niet aan denken dat ik dan ook nog in een taal die ik niet goed beheers ook nog eens m'n rijbewijs moet gaan halen.
Mijn vader zegt dan ook, ik kan (en dat zal hij zeker doen als hij het nodig acht) je zelfs nog lessen geven als je het papiertje al hebt maar dan kan ik bepalen wanneer je veilig de weg op kan en ben je niet afhankelijk van allerlei burocratische of taal-barrieres.
Jullie hebben groot gelijk. Hetzelfde geldt voor mij. Eén van de redenen dat Ik persé nu mijn rijbewijs wil gaan halen is omdat het alleen maar duurder aan het worden is. De prijs van benzine/diesel zal alleen maar blijven stijgen en steeds sterker. Daarbij komen ook nog eens de politieke spanningen veroorzaakt door de VS. Nu is het behalen van je rijbewijs al bijna niet meer te betalen. Als ik nog 5 jaar zou wachten helemaal niet meer. Ik ga wanneer ik mijn rijbewijs heb gehaald de eerste jaren waarschijnlijk weinig kunnen rijden. Ik zal als ik dat nodig vind zeker nog wat extra lessen nemen zogauw ik een eigen auto heb.
Quote: ik ga mee maar ik kan vast nog wel iets regelen om me bij een kennis te laten inschrijven als kot bewoner.)
Ik vind dat inderdaad ook geen fraude want het is natuurlijk belachelijk dat ik mijn hele jeugd in België woon en naar school gaat en dat ik hier dan geen rij-examen kan doen omdat m'n vader 1 maand te vroeg verhuist.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet goed begrijp waarom je theorieexamen kan doen als je 17 jaar en 9 maanden bent als je daarop volgend toch niet mag beginnen met lessen. dan had ik net zo goed theorie kunnen doen 1 dag voor m'n verjaardag of op m'n verjaardag en dan was ik even snel geweest.
Zo denk ik er ook over. Het is idd een absurde situatie. Ik begrijp er helemaal niets van hoe het kan dat je als belg niet in België examen kan doen omdat je net 1 maand geleden bent verhuisd. Jij bent dan officiëel geen belg, maar als je hier bent opgegroeid dan ben je toch eigenlijk weer wel belg. Ik vind het een goed idee om je tijdelijk bij een vriend in te laten schrijven. Ik denk dat ik dat ook zou doen in die situatie. Het is ook maar voor 1 of 2 maanden als je model 2 gaat volgen (20 uur les), dus dat zal geen enkel probleem opleveren. Mogelijk moet je dan wel wachten met je in te schrijven in Spanje, maar dat weet ik niet.
Zoals ik al schreef, ik heb de Nederlandse nationaliteit (ben daar opgegroeid) en studeer nu tijdelijk in België. Ik sta in Leuven ingeschreven als verblijvende buitenlander (oa. voor ziekenkas en rijexamen is dat nodig) en ze hebben me niet gevraagd om papieren uit Nederland mee te nemen. Ik vermoed dat het in België mogelijk is om én in het buitenland ingeschreven te staan en als buitenlander die in België verblijft. Wellicht is dat in Spanje ook en kan je al een buitenlanderstatuut aanvragen met de daaraan gekoppelde voordelen terwijl je nog in België staat ingeschreven.
Ik begrijp ook niet hoe dat zit met het theorieëxamen. Wellicht hebben ze besloten om daar 3 maanden tussen te zetten voor diegenen die daar niet de 1ste keer voor kunnen slagen en les moesten gaan volgen (verplicht les na 2 keer buisen is afgeschaft behalve voor de vervroegde opleiding).

Het lijkt mij tof om in Spanje te studeren aan een engelstalige uni. In Leuven zie je dat die buitenlanders enorm veel met elkaar optrekken en dat ze al snel heel veel vrienden maken uit allemaal verschillende landen.
Ik denk dat het een groot voordeel is als je een paar jaar in het buitenland hebt gestudeerd. Ik merk dat ik Nederland en Nederlanders beter ben gaan begrijpen doordat ik nu een paar jaar in België woon en ik ben er zeker van ik daar voordeel van ga hebben wanneer ik terugga. Het verschil met Spanje is nog veel groter natuurlijk. Het schijnt dat Spanjaarden enorm graag laat en lang eten. Vanaf een uurtje of 9-12 met een grote groep buiten hapjes eten en drinken. Lijkt me fantastisch. Ik vind ook dat spanjaarden evenals italianen spontaner, hartelijker, relaxter en opener zijn.

Quote: @BBB: (Ik snap niet helemaal hoe een PB werkt want dan krijg ik hetzelfde venster als het venster waar ik nu in aan het typen ben)

Als ik het dus allemaal goed begrijp kan ik het best op m'n 18de verjaardag een model 3 aanvragen en tegelijkertijd beginnen met lessen bij een lokale rijschool.
Na 18 lessen verander ik model 3 in model 2 en dan kan ik nog 2 lessen nemen en dan examen doen?
of moet ik eerst 2 maanden met model 3 rijden en dan over gaan naar 18 lessen + 2 lessen bij een rijschool
Het spijt me echt maar er wordt zo met mogelijkheden en modellen gegoocheld dat ik het noorden kwijt raak (maar goed dat we naar het zuiden gaan dan)
Kan iemand me nu eens precies vertellen wat voor mij de snelste manier is en wat ik daar precies voor moet doen en op welk moment wetende dat ik eind juni 18 word.
OK, ik zal het je dan eens uitgebreid uitleggen. Ik raad je aan om de volgende 3 regels eens zeer aandachtig te lezen.


Quote: Rijbewijs Model 2: Je volgt 18 uur les en ná die 18 uur les kan je jouw voorlopig rijbewijs model 2 afhalen. Je mag examen doen ten vroegste 3 maanden na het afhalen van jouw voorlopig rijbewijs.
Quote: Als houder van een voorlopig rijbewijs model 1, 2 of 3 kan je tijdens de stageperiode éénmaal van scholingsmethode veranderen en een voorlopig rijbewijs van een ander model vragen.
Quote: Je bent dan wel onderworpen aan alle voorwaarden van de nieuw gekozen scholingsmethode, met dien verstande dat de reeds doorlopen stageperiode in aanmerking komt in de nieuw gekozen scholingsmethode.
Ik denk dat je het nu wel begrijpt. Je mag van model 3(vrije begeleiding) naar model 2 (20 uur les) overstappen en de stageperiode die je tijdens model 3 hebt gehad neem je dan mee naar model 2. Je kan tijdens die stageperiode 18 uur les volgen en na die 18 uur les model 2 aanvragen. Het is altijd zo dat je pas officieel model 2 volgt ná die 18 uur les. De tijd die je voor de les nodig hebt verkort dus de tijd die je nodig hebt om rijexamen te mogen doen.
Normaal is het immers zo dat je stageperiode pas ingaat ná het volgen van 18 uur les. Als je dit populaire truukje gebruikt, dan volg jij jouw 18u les tijdens jouw stageperiode.

Stel dat jij voor model 2 kiest (daar ga ik van uit, omdat het het snelst gaat en jij haast hebt), jij verjaart in juli en verhuisd in september dan is de procedure als volgt:

- Je behaalt jouw theorieëxamen
- Zogauw jij 18 bent haal jij op het gemeentehuis jouw voorlopig rijbewijs model 3 op. Hiervoor heb jij een begeleider nodig (jouw vader), die dan ook mee moet gaan.
- Jij gaat dan zo'n 2 maanden rijden met jouw vader als begeleider in jullie eigen auto.
- Na zo'n 2 maanden ga jij jouw 18 uur les volgen (zie dat je ze afgerond hebt voordat je verhuisd). Ook in die periode mag je nog gewoon blijven rijden met jouw vader. (Jouw lesgever gaat ws. wat verbaasd zijn dat hij/zij jouw niet meer hoeft te leren rijden. Dat gaat nog grappig worden, zeker de 1ste les als je op een leeg oefenterrein zit terwijl je al kan rijden )
- Na jouw 18 uur les ga je terug naar het gemeentehuis en verander je van model 3 naar model 2 en haal jij jouw voorlopig rijbewijs model 2 op. Je mag vanaf dan alleen rijden, maar ook met jouw vader als je dat liever doet, ik zou zeggen profiteer van zijn expertise zolang het kan. Je mag dan niet in Spanje rijden, maar dat begrijp je vast wel.
- Je doet examen tussen oktober en janurari (dan ga toch in België zijn zeker, al is het maar tijdens kerst). Let er op dat je dan binnen 3 maanden moet zijn geslaagd voor jouw examen, anders geeft dat weer complicaties.

Je kan dus (als je jouw theorieexamen dan hebt gehaald) vanaf jouw 18e verjaardag gaan rijden en blijven rijden in België totdat je examen doet.
Ik denk dat het nu wél duidelijk is, maar mocht je nog een vraag hebben, dan mag je die rustig stellen.

Misschien kan jouw vader zelfs wel de officiële 18 uur geven. Ik weet niet ofdat hij met zijn Nederlandse rijinstructeursopleiding zomaar in België les mag geven en wat er aan burocratie/kosten bij komt kijken om die vergunning te krijgen, maar het is de moeite waard om er eens naar te informeren, want dat spaart veel geld uit (800-900 euro, denk ik). Je zou evt. een topic kunnen openen in de rubriek rijbewijs B en deze vraag specifiek richten aan Benny en Digital. Zij zijn rijinstructeurs en kunnen daar vast antwoord op geven.



@Jozef
Quote: Voor mij is het niet naleven van deze regel een gebrek aan loyauteit tegenover de desbetreffende staten en de Europese Unie.
Heeft niets met deze kwestie te maken. v. Westerveld zou anders het slachtoffer worden van burocratie, heeft niets met loyaliteit te maken.
Quote: Ik ben zelf van plan om over 6 jaar naar Duitsland te emigreren, en ik zou maar al te graag nu al mijn woonplaats in Duitsland hebben, zodat ik 6 jaar eerder de Duitse nationaliteit kan aanvragen. Ik ben al beter geïntegreerd in Duitsland dan velen die er wonen voormalige vluchtelingen uit Duitsland die er terugkeren, krijgen immers onmiddellijk automatisch de Duitse nationaliteit, ook al zijn ze zelfs de taal niet meer machtig, terwijl ik er onder meer 8 jaar zal moeten wonen alvorens de Duitse nationaliteit te kunnen bekomen. Maar ik weiger te foefelen met mijn woonplaats, uit burgerzin tegenover Duitsland en het Duitse volk.
Hartstikke goed (niet sarcastische bedoeld), maar dat is een totaal onvergelijkbaar iets.
Quote: Niemand hoeft te liegen over zijn woonplaats.
Voor hem is dat nu duidelijk wel nodig.
Quote: Iedereen heeft zich in de eerste plaats te houden aan de bestaande regels, of hij die nu belachelijk vindt of niet. Iemand die een rechtsstaat naar waarde weet te schatten, houd zich vooreerst aan de regels, en tracht ze desgewenst te wijzigen via de daartoe geeigende kanalen in een democratie.
goed idee, maar ik kies voor een 2sporen beleid. Zolang er gaten zitten in de regels waar ik het slachtoffer van ben laveer ik handig en tegelijkertijd snijd ik het aan bij de verantwoordelijke als ik hem tegenkom om dat te verbeteren.
Quote: Een anarchist doet dat niet. Het enige wat jij en v.westerveld nastreven, is het omzeilen van de regels voor louter persoonlijke belangen.
Anarchist is wel een heel zwaar woord in deze kwestie.
Hij schaadt er niemand mee, dus laat hem laveren tussen de regels voor zijn persoonlijk belang zolang hij daarmee geen schade aanricht aan andere personen of de maatschappij. Vergeet niet dat hij dat uit nood moet doen om te voorkomen dat hij slachtoffer wordt van burocratische hiaten.
Ik ben geen anarchist, maar een pragmatische opportunistische niet-gezagsgetrouwe conformist met een sterke eigen mening waar ik voor uit kom zonder daarbij onnodig veel polarisatie te veroorzaken.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik dacht dat ik ingelogd was. Bovenstaande reply is uiteraard van mij.
Plaats reactie