leeftijd praktijklessen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Het lijkt me inderdaad wel grappig om op een eerste les al een nivo te laten zien die de meeste bestuurders nog niet hebben na de 20 lessen.
Het is natuurlijk tof als je al behoorlijk wat ervaring hebt. Maar toch niet te vroeg victorie kraaien hoor. Heel wat jongeren die van zichzelf overtuigd zijn zeer goed te kunnen rijden, buizen met glas op het examen.

Ik hoop voor jou dat alles positief zal verlopen, maar een verwittigd man telt voor twee...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Ik ben ... een pragmatische opportunistische niet-gezagsgetrouwe conformist
Dat is inderdaad wel het minste dat je kan zeggen.
v.westerveld schreef: Het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als hij mij ook de 18+2 uur mag geven
De lessen moeten niet alleen door een erkend rijschoolinstructeur gegeven worden, maar ook bij een erkende rijschool gevolgd worden.

Misschien nog wat nuttige info voor jou:
Quote: VERBLIJFSRECHT

U BENT STUDENT

Als u niet langer dan drie maanden in een andere lidstaat wilt studeren (bv. om een taalcursus te volgen), is een geldig identiteitsbewijs of paspoort voldoende. In sommige lidstaten moet u zich bovendien bij de plaatselijke autoriteiten melden.

Wilt u langer dan drie maanden in een andere lidstaat studeren, dan gelden de volgende voorwaarden:

u moet bij een erkende onderwijsinstelling ingeschreven zijn
u moet een ziektekostenverzekering hebben
u moet door middel van een verklaring of op enige andere, ten minste gelijkwaardige wijze voor de betrokken nationale instantie aannemelijk maken dat u over voldoende bestaansmiddelen voor u en uw familieleden beschikt om te voorkomen dat u tijdens uw verblijf ten laste van de bijstandsregeling van het gastland komt. Er mag echter niet worden verlangd dat u aantoont over een bepaald bedrag aan bestaansmiddelen te beschikken.

Als u aan deze voorwaarden voldoet, zal het gastland u als onderdaan van een EU-land een verblijfsvergunning voor de duur van uw opleiding verlenen. Als de opleidingsduur meer dan een jaar bedraagt, moet de verblijfsvergunning elk jaar worden verlengd. U bent dan een nieuwe ingezetene van het gastland.

Hetzelfde geldt voor uw familieleden (echtgenoot en kinderen ten laste) die u ongeacht hun nationaliteit kunnen volgen. Willen zij meer dan drie maanden blijven, dan moeten zij echter een ziektekostenverzekering hebben. Bovendien kan het gastland een inreisvisum verlangen als zij niet de nationaliteit van een EU-land hebben. Dit visum wordt door de consulaire instanties van het gastland gratis en zonder onnodige formaliteiten verstrekt.

Overigens hebben uw familieleden ongeacht hun nationaliteit het recht om in het gastland in loondienst of als zelfstandige te werken.
Bron: Studeren in een ander land van de EU.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Hopelijk kan jouw pa jouw die 18 uur gaan geven. Hij zal dan wel moeten regelen dat hij dat (in ieder geval officieel) onder de hoed van een rijschool doet. Wie weet heeft hij wat connecties die hem daarbij kunnen helpen. Nog 1 laatste tip: Als je lessen gaat moeten volgen bij de rijschool, boek ze dan op tijd, liefst zo'n 2 maanden van tevoren. Anders zouden de tijden wel eens vervelend kunnen uitpakken.
Laat je weten hoe het afloopt? Ofdat jouw pa les gaat kunnen geven en wanneer je geslaagd bent enzo. Als jij bij een rijschool les gaat volgen, dan ben ik ook wel benieuwd naar jouw ervaring daarmee en in hoeverre ze verschillen van de rijlessen die jouw pa jouw gaat geven. Ik ben ook wel benieuwd wat jouw pa vindt van het nivo van de vlaamse rijinstructeurs in vergelijking met de nederlandse collega's. Ik zou als ik jouw was zoiezo regelen dat jouw pa mee mag tijdens de lessen als hij bereid is dat te doen. Ik ga zelf over 2 weken beginnen met lessen. Ik heb echter in het verleden wel al een paar uur les gehad, dus ik weet ongeveer hoe het werkt.
Quote: Zelfs als ik dit jaar alleen tel dan verhuis ik eigenlijk op 1 september hetgeen inhoudt dat ik op dat moment alleen dit jaar al 243 dagen in België verblijf, alleen op de dag van m'n examen zal ik dan in een ander land zijn.
beetje vreemd toch dat een willekeurige buitenlander na 185 dagen officieel een belgisch rij-examen mag doen ook al gaat hij de 186ste dag weer terug naar z'n eigen land, maar ik mag na 5.500 dagen geen examen doen in (inmiddels toch al) m'n eigen land.
en dat alleen maar omdat er een periode staat op het vergaren van ervaring en kennis.
De belgische wet is dus zo slim dat iemand die 3 maanden lang z'n proefrijbewijs heeft en in die 3 maanden 10 minuten effectief in de auto zit (en wie weet de motor nog gestart heeft ook) wel examen mag doen maar iemand die in 2 maanden tijd elke dag minimaal 1,5 uur auto rijdt en dan nog onder begeleiding van een ervaren instructeur die vroeger een slagingspercentage 1st keer van rond de 75% had die mag nog geen examen doen.
En het dan vreemd vinden dat mensen op zoek gaan om de mazen in de wet te vinden.
Maar wie weet als ik er niets meer aan heb en ik ben met het roze papiertje echt vertrokken dat ze dan op het ministerie ook tot de ontdekking komen dat de regels op z'n zachtst gezegd wat vreemd in elkaar zitten.
Hebben m'n zussen er later misschien nog iets aan.

En dan kan ik nu aan het volgende "probleem" gaan werken want alles voor de studie in orde maken qua papieren is ook niet gemakkelijk.
En daarvoor leven we in de EU en de shengen, omdat het allemaal eenvoudiger wordt zeggen ze dan.
Dat wordt dan wel beweerd door mensen die zelf nooit dit soort zaken moeten regelen en/of genoeg geld hebben dat ze nooit met zaken als studiefinanciering te maken hebben bijvoorbeeld.
Ik ben het volledig met je eens. Ik denk dat de meesten er zo over denken. Het probleem met ambtenaren is dat ze te weinig een prestatieprikkel hebben. Als een commerciëel bedrijft slecht beleid voert dan verliest het klanten en gaat het failliet. Als de overheid slecht beleid voert dan heeft de 'klant' geen keuze en blijven de ambtenaren gewoon zitten. Pas als die ambtenaren er echt mee geconfronteerd worden wat voor vervelende gevolgen hun beleid heeft door eigen ervaring of negatieve publiciteit, pas dan zijn ze bereid het te verbeteren.
Bovendien is er het probleem dat regels van nature star zijn en nooit met alle problemen rekening kunnen houden.
Maar zoals je zegt, dat onderwerp hoort niet op dit forum thuis.
Succes met het regelen van al die papieren in ieder geval
v.westerveld
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:00

Bericht door v.westerveld »

Ik wil graag nog een (voorlopig) laatste reactie posten op dit topic.
Ik vond het heel leuk om een levendige discussie te voeren naar aanleiding van een relatief eenvoudige vraag.
Zeker omdat we dan ook eens op een andere manier met de rijopleiding bezig waren dan het leren rijden alleen.
Mijn dank gaat dan ook uit naar Eugene en Jozef waar ik het niet altijd eens mee was maar zonder hun reacties was het maar een flauwe discussie geworden.
Ook stel ik het zeer op prijs dat me nog wat informatie en een bron gegeven is over het studeren in het buitenland, geeft me een start om mijn volgend probleem aan te pakken.

Een zeer speciale dankbetuiging gaat uit naar BBB die me uiteindelijk het antwoord op m'n vraag heeft verschaft en er dus voor gezorgd heeft dat ik nu van alles kan gaan regelen en niet straks voor verrassingen kom te staan.

Aan de moderatoren van dit forum/deze site heb ik nog een laatste vraag.
Deze vraag begin ik met een statement waar je misschien niet meteen de link ziet maar die zal duidelijker worden naarmate je de vraag verder leest.

"beauty is only in the eyes of the beholder"

Niet alleen ikzelf maar ook de bijval die ik van sommigen mocht ontvangen en opmerkingen die ik op andere topics gelezen heb geven me toch sterk het gevoel dat er niet alleen bij rijles studenten maar ook bij rijinstructeurs en zelfs bij onafhankelijke personen nogal wat te klagen en vragen is over de huidige wetgeving inzake deze.
'Klachten', of zelfs vragen als gevolg van onduidelijkheid over regelgeving kunnen terecht zijn maar ook onterecht.
Het feit dat die klachten en vragen er zijn betekent in ieder geval dat er een veralgemeend negatief gevoel en onduidelijkheid heerst over het gevoerde beleid.
BBB geeft in zijn laatste reactie al aan dat bepaalde ambtenaren helaas te veel op hun lauweren rusten omdat ze hiermee niet geconfronteerd worden of als een dergelijk standpunt hen bereikt ze hun eigen standpunt 'belangrijker' vinden.
Zie daar de link met het statement dat het er niet om gaat of een klacht of een onduidelijkheid terecht is maar dat het wel aangeeft dat er hetzij iets veranderd moet worden hetzij dat er beter gecommuniceerd moet worden en de redenen voor een bepaald beleid beargumenteerd moeten worden.
Al vaak is er gebleken dat als je iemand zijn standpunt laat beargumenteren dat deze persoon zijn standpunt bijstelt omdat hij/zij dan gedwongen is om op een andere manier naar dit standpunt te kijken en dan zelf soms hiaten hierin aantreft.
Dat brengt me dan bij de kern van m'n vraag.
Deze site is natuurlijk een schat van informatie voor een dergelijke beleidsmaker.
Wordt er dus ook naar de vele postings gekeken met dit in het achterhoofd?
Analyses van wat er allemaal speelt op dit gebied kunnen zeer waardevol zijn om samen te vatten en te presenteren aan bijvoorbeeld het ministerie van verkeer.
Zulke mensen nemen helaas niet vaak zelf het initiatief om dmv van dit soort sites op de hoogte te blijven over het gevolg van hun beleid.
Als dit al gebeurd dan chapeau, maar zoniet dan is dat een gemiste kans.
Zware machines komen misschien wel traag op gang maar blijken achteraf vaak toch erg degelijk.
Er is wel altijd iemand nodig om de machine op gang te brengen en een globaal overzicht van wat er allemaal onder 'het volk' leeft kan nu juist net dat zetje zijn dat de machine in beweging brengt.

Daarmee sluit ik de discussie af, zal nog af en toe kijken naar reacties op dit punt en andere punten en me verder voorbereiden op m'n toekomst zowel op studiegebied als op het autorijden.

@BBB, ik zal je zeker op de hoogte houden en ben ook benieuwd hoe het verloop naar jou rijbewijs is.
vriendelijke groeten aan alle lezers en tot de volgende,
Vince
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Analyses van wat er allemaal speelt op dit gebied kunnen zeer waardevol zijn om samen te vatten en te presenteren aan bijvoorbeeld het ministerie van verkeer.
Zulke mensen nemen helaas niet vaak zelf het initiatief om dmv van dit soort sites op de hoogte te blijven over het gevolg van hun beleid.
Wees gerust, deze site en het forum wordt door verschillende instanties gevolgd.
- Overheid
- Politie
- Comité P
- Rijscholen
- Overheidsdiensten
- CVV
- GOCA
- SCholen

Quote: (63)
Van: Ludwig Caluwé (Vlaams Parlementslid CD&ampV)
Datum: 7/OKTOBER/04 15:24:25
Aan: eugeen.van.aerschot@pandora.be
Onderwerp: Site.

Beste,
Mag ik u feliciteren met uw website die uitermate interessant is, goed uitgebouwd en ongetwijfeld beantwoord aan een belangrijke behoefte.
Ik ben dan ook zo vrij om vanop mijn website naar uw website een link te leggen op mijn webpagina omtrent mobiliteit.

met vriendelijke groeten,

Ludwig Caluwé
Quote: (57)
Van: Renaat Landuyt, Minister van Mobiliteit
Datum: 27/SEPTEMBER/04 17:08:44
Aan: eugeen.van.aerschot@pandora.be
Onderwerp: Website.

Uw site “Rijbewijs (B) theorie en 1000 oefenvragenâ€Â
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Dit forum wordt inderdaad door heel wat overheidsinstanties opgevolgd.

Het jammere is evenwel dat de postings op deze site door heel wat overheidsinstanties slechts in aanmerking genomen worden in de mate dat ze overeenstemmen met hun beleid.
Plaats reactie