Tips voor parkeren met benzine-motor

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Davy Steegen
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:00

Tips voor parkeren met benzine-motor

Bericht door Davy Steegen »

Allo allo,

Ik heb ondertussen al een paar maanden mijn voorlopig rijbewijs. Het rijden op de baan lukt moeiteloos maar bij het parkeren (of de maneuvres in het algemeen) heb ik nog wel een beetje moeite. Op de rijschool heb ik namelijk met een diesel gereden en het voordeel was dus dat je kon 'parkeren met de ambriage'. Met de benzine die ik nu heb wil dat parkeren niet zo goed gaan aangezien ik soms moeite heb om stilletjes te vertrekken en op diezelfde snelheid te blijven rijden om het maneuvre uit te voeren.
Graag zou ik eens van anderen willen horen hoe zij dit aanpakken. Tips zijn altijd welkom

Greetz
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Met een benzine is het meestal noodzakelijk een klein beetje gas te geven vooraleer de koppeling aangrijpt (± 1.200 toeren per minuut), anders slaat hij gemakkelijk af.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Ik heb zelf een benzine, en had hier weinig last mee. Kon moeiteloos "op de koppeling" parkeren. M'n motor draait stationair tussen 750 &amp 850 tpm.

Ik heb wel een tip voor je, bij het parkeren stuur je nogal veel,
dus wordt je motor ook belast (Servo). Wanneer ik tegen de aanslag kwam, viel ik soms ook stil. Dus daar had ik een knelpuntje waar ik extra aandacht aan moest besteden...

Ik denk dat je misschien nog niet voldoende geoefend hebt op het parcours met die wagen? Na een keer of 3-4 had ik door wanneer ik een beetje gas mocht bijgeven, en wanneer niet.

Dit verschilt natuurlijk van wagen tot wagen, maar probeer toch het gas geven te beperken... Ik heb een tijdje geleden iemand zien parkeren met een diesel, 3500 toeren, en dan regelen met de koppeling... Zo moet het dus niet
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bedoel je met een koppeling die "scherper" afgesteld staat, een koppeling die minder progressief aangrijpt? Dat is de aard van het beestje: de ene is wat zorgvuldiger gebouwd dan de andere.

De afstelling van de koppeling wordt al sinds vele jaren automatisch gecompenseerd voor de sleet van de koppelingsplaat.

Problemen krijg je als er olie op de koppelingsplaat lekt door het achterste krukasoliekeerlager. Ze gaat dan daveren, doordat ze in een zeer snel tempo afwisselend pakt en niet pakt.

JC, kruipt jouw wagen met automaat ook op een sterke helling (&gt 20%), of moet je dan toch wel wat gas bijgeven? Louter een vraagje uit nieuwsgierigheid.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:52 am, in totaal 1 keer bewerkt
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Een wat modernere benzine kan je ook perfect op de koppeling parkeren, hij is wat kritischer maar het lukt wel. Het gebeurt ook wel eens dat sommige wagens veel scherper staan afgesteld op de koppeling. Hoe het komt weet ik niet, misschien voor een stuk door sleet. Het is toch altijd wennen als je in een auto rijdt die je niet goed kent.

Er is natuurlijk nog altijd het wonder van de automatische versnellingsbak, parkeren op de rem.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Wat koppeling en parkeren betreft (en alle andere handelingen met gelijk welk voertuig) is er maar 1 waarheid: oefening baart kunst.
Toen ik voor de eerste keer examen B deed was ik gebuisd voor de manoeuvres op het achterwaarts parkeren. Het laatste half jaar doe ik dit manoeuvre twee keer per dag en het gaat, bij wijze van spreken, met de ogen dicht. En zonder gas te geven (ik rijd nochtans ook met een naftje).
Filerijden doe ik trouwens ook op de koppeling: vanuit stilstand vertrekken in eerste of tweede zonder gas te geven gaat allemaal.
Als je kan schakelen zonder dat je passagiers het merken beheers je de koppeling perfect.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Vraagje: Wat wilt dat zeggen: Parkeren met de ambriage.
Ik ben Nederlander en dat woord wordt in Nederland niet gebruikt. Ik kan het niet vinden in een online Frans woordenboek (het klinkt frans).
Betekent dat dat je de hele tijd de koppeling laat opkomen en weer terugindrukt. Gas geven door de koppelingspedaal te laten opkomen dus
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: Vraagje: Wat wilt dat zeggen: Parkeren met de ambriage.
Ik ben Nederlander en dat woord wordt in Nederland niet gebruikt. Ik kan het niet vinden in een online Frans woordenboek (het klinkt frans).
Betekent dat dat je de hele tijd de koppeling laat opkomen en weer terugindrukt. Gas geven door de koppelingspedaal te laten opkomen dus
"Ambriage" = koppeling.
Dit betekent dat je rijdt, zonder je gaspedaal aan te raken, dus zoals jij omschrijft
Plaats reactie