manoeuvers en aanverwanten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Wat ik er van weet is dat je 3 scores kan krijgen goed, matig, onvoldoende. Deze score wordt gebaseerd op basis van de tijd die je voor de maneuvre nodig hebt en het aantal fouten dat je maakt.
Het belangrijkste is dat je de maneuvre technisch goed uitvoert, als je het dan rustig aan doet maak je geen fouten en zit je altijd ruim onder de vereiste tijd.
Dus vooral niet haasten en mooi volgens het boekje.

Klik eens op de link van de rijprof, als je dat nog niet gedaan hebt. Ze hebben die site sterk verbeterd. Veel nuttige animaties en overvloedige uitleg, zowel voor de maneuvres als voor het gewone rijden.

Veel succes!
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

tomaat schreef: Zelfs meerdere foutjes kunnen door de vingers worden gezien.
Dan heb jij veel geluk gehad en/of ik veel pech. De eerste keer waren mijn manoeuvres allemaal perfect, op het achteruit parkeren na (10cm te ver van de kant) en ik was gebuisd. Voor de rest waren alle manoeuvres binnen tijd, had ik niets geraakt en had ik niet overdreven veel beweginen gemaakt.
Ik moet wel toegeven dat ik van in het begin een slechte indruk had achtergelaten: bij het meten van de breedte van de wagen zei ik, behulpzaam als ik ben, dat de breedte 2m was (dit was opgemeten door een instructrice toen ik manoeuvres ging oefenen), dit tot grote argwaan van de examinator. Zijn argwaan werd bevestigd: de wagen was volgens zijn meting maar 1.97m breed.
Het feit dat ik een model 3'er was en dat het het examencentrum van Kontich was zal er ook wel voor iets tussengezeten hebben.
Moraal van het verhaal: doe je manoeuvres zo perfect mogelijk en probeer vooral niet behulpzaam te zijn of meer te doen dan wat je gevraagd wordt.
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

ik was ook een model 3'er en had wel wat geluk
Of misschien zijn ze in Haasrode wat vriendelijker dan elders.
Nu, ik moet zeggen dat ik nog steeds verbaasd ben dat ik van de eerste keer aan een rijbewijs ben geraakt. Niet dat ik slecht rijd of een gevaar ben op de weg, maar het examen was niet zo goed gegaan en ik heb er dus ook niet zo'n goed gevoel aan over gehouden (behalve dan dat ik een rijbewijs rijker ben )
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Bertje, wat stond er op jouw beoordelingsformulier of hoe dat ook heet?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je enkel daarop gebuisd bent als je 10 cm te ver van de kant inparkeerde. Dat is wel een fout maar geen buisfout.
Er moet nog iets anders zijn geweest wat misging met de maneuvres of het examen. Misschien heeft de examinator daar tijdens het examen zelf niets over gezegd.
Quote: Ik moet wel toegeven dat ik van in het begin een slechte indruk had achtergelaten: bij het meten van de breedte van de wagen zei ik, behulpzaam als ik ben, dat de breedte 2m was (dit was opgemeten door een instructrice toen ik manoeuvres ging oefenen), dit tot grote argwaan van de examinator. Zijn argwaan werd bevestigd: de wagen was volgens zijn meting maar 1.97m breed.
Ik weet dat je het niet zo bedoelde maar veel examinatoren zullen dat als wijsneuzerig interpreteren en niemand houdt van wijsneuzerig gedrag. Een goede examinator zal zich daar echter niet door laten beïnvloeden, een slechte examinator zal jouw dan minder snel het voordeel van de twijfel geven.

Volgens Jozef zijn de examinatoren bij model3ers juist minder streng. Ik kan er zelf geen uitspraak over doen. Misschien dat Digital of Benny hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

@Tomaat

Ik heb in het verleden al eens naar de slagingspercentages gekeken en de percentages van Haasrode zijn ongeveer gemiddeld en modaal.
Of jij bent streng voor jouzelf of de examinatoren zijn vrij mild. Ik weet dat er in Nederland nogal een groot verschil is tussen de examinatoren.
Mijn broer is de 1ste keer gebuisd, de 2de keer geslaagd. Hij vindt zelf dat hij de 1ste keer beter reed.
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

BBB schreef:

@Tomaat

Of jij bent streng voor jouwzelf of de examinatoren zijn vrij mild.
BBB, als je die jouW fouten blijft maken zal ik eens streng worden voor jou! Afbeelding

Of ik kan natuurlijk proberen om niet meer op fouten te letten.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 12:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Kies maar dat laatste, anders ga ik nog meer fouten maken door de hersenschade die ik heb opgelopen doordat jij zo veel op mijn hoofd hebt geslagen :
Jullie begrijpen toch wel dat dit een test was om te zien ofdat Tomaat de fout zou zien
Tomaat, je bent met glans geslaagd!
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Ik heb er geen idee meer van wat er op dat beoordelingsblad stond, het is ondertussen ook al 4.5 jaar geleden.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Een maat van mij zijn examen duurde maar 15 minuten, hij was overigens een model3-er. Geen idee ofdat dat verschil maakt.

@Linda
Dat je correcties moet maken met het achteruitrijden is niet belangrijk, zolang je maar op tijd ziet dat je de correcties moet maken en ze goed maakt. Het criterium is dat je geen paaltje mag raken. Je zal ook niet snel in de praktijk door zo'n smal straatje achteruit moeten rijden, ik heb het in ieder geval nog nooit gezien dat het nodig is.
Als je met inparkeren nog 70 cm speling hebt, dat is te veel. Doe dat in de stad langs een drukke baan en je zou wel eens deuken in jouw blik kunnen krijgen van auto's en/of fietsers en wat te denken van de spiegel?
Beter iets minder goed technisch maar veilig langs de auto en dicht bij de boordsteen lijkt mij.

In Nederland is dat een fameus verhaal dat je zo enorm veel geluk moet hebben met jouw examinator. Veel mensen vinden dat ze ten onrechte zijn gebuisd of geslaagd. Dat ze klagen dat ze ten onrechte buisen dat is te verwachten. Maar als jongeren klagen dat ze ten onrechte slagen dan zet dat mij toch wel aan het denken over de verschillen tussen de examinatoren.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: Een maat van mij zijn examen duurde maar 15 minuten, hij was overigens een model3-er. Geen idee ofdat dat verschil maakt.
Gratisrijbewijsonline.be schreef: b. De duur van de proef op de openbare weg mag niet korter dan vijfentwintig minuten zijn.
Een haastige examinator lijkt me.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Inderdaad Rafaël. Iemand anders zei dat het minstens 25 minuten moest duren en hij zei toen dat het bij hem zelfs maar een kwartier was.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

op mijn manouevres heb ik 1 opmerking gekregen

Rechts parkeren tussen twee voertuigen: onvoldoende,afstand tegenover boordsteen te groot ik denk dat het normaal 30 cm is en ik had er 70
Ik was zo bezig met mooi tussen de bakens te parkeren dat ik jammer genoeg geen rekening heb gehouden met de boordsteen

En al vond ik zelf dat mijn 10 meter achteruit door een smalle doorgang niet goed heb gedaan omdat ik daar ook moest korigeren werdt dat niet genoteerd

Maar ze was dan weer heel streng op de baan en gelukkig voor mij heeft ze daar geen enkele fout kunnen vinden nogthans ik heb bijna 45 minuten gereden

Ook hier zal het zeker afhangen welke persoon als examinator je krijgt en wat die belangrijk vind
Plaats reactie