manoeuvers en aanverwanten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Met de kleinere auto bedoel ik wel in het manoeuvreren en daar zit toch wel een verschil in
Kwa autorijden op de weg blijft een auto een auto

En daar zit het probleem ik heb al gereden tot aan de tweede paal en dan kom ik een paar centimeters tekort want dan rij ik op de paal en als ik iets verder afdraai(iets dichter tegen de eerste paal) dan heb ik weer problemen om er op een degelijke manier uit te rijden

Dus het zal zoeken worden want het makkelijkst en het beste is en oefenen tot het lukt er zit niet anders op

En anders probeer ik nog een paar uur met de rijschool maar da's dan weer met een andere en ben ik geen stap verder
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Linda schreef: Met de kleinere auto bedoel ik wel in het manoeuvreren en daar zit toch wel een verschil in
Kwa autorijden op de weg blijft een auto een auto

En daar zit het probleem ik heb al gereden tot aan de tweede paal en dan kom ik een paar centimeters tekort want dan rij ik op de paal en als ik iets verder afdraai(iets dichter tegen de eerste paal) dan heb ik weer problemen om er op een degelijke manier uit te rijden

Dus het zal zoeken worden want het makkelijkst en het beste is en oefenen tot het lukt er zit niet anders op

En anders probeer ik nog een paar uur met de rijschool maar da's dan weer met een andere en ben ik geen stap verder
De aanhouder wint he Veel succes nog
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

m'n begeleider maakte bvb de doorgang om achteruit te rijden altijd iets minder breed dan het echt is, zodanig dat het op het examen wel vanzelf leek te gaan, en dat helpt wel voor de zenuwen...
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Zo oefenen we ook altijd
We nemen telkens de afmetingen iets kleinder om zeker te zijn en dan weet ik dat het op het exame zeker zal lukken

We zullen maar duimen dat het lukt
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Linda, ik wil je ook nog de volgende goed raad meegeven : nooit opgeven! Zelf moest ik als eerste manoeuvre rechts parkeren, wat ik het slechtste kon. En ja hoor, ik begin compleet mis, ben in de war met de andere omgeving als op het oefenterrein, en ben absoluut onzeker of ik genoeg bij de kant sta. Ik heb dus nog een paar keer naar voor en achter gereden in de hoop zo dicht mogelijk te staan, en dan nog was het miserie. Schijnt dat ik uit zenuwachtigheid zelfs tegen een hekken aan gereden ben toen ik eruit reed. Dus ik had dat gedaan en dacht dat het al afgelopen was voor die dag. Ik heb toen echter nog de andere manoevres moeten doen : keren en achteruit rijden, en die gingen beiden super. Uiteindelijk had ik een onvoldoende op parkeren (baken geraakt, teveel rijbewegingen) en goed op de rest : geslaagd op de manoeuvres, en ook geslaagd op de baan! Terwijl ik bijna zeker was dat het parkeren "slecht" ging zijn, dan kan je het al vergeten... Dus gewoon nooit paniekeren en zeker nooit opgeven!
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Van opgeven is er zeker geen spraken,ik ben een doorzetter en ik blijf er voor gaan tot het me lukt
Maar het is nu al de tweede zondag op rij dat er veel wind is en dat het echt moeilijk is om de paaltjes op z'n plaats te houden en dan de regen er nog is bij maakt het het niet makkelijker op en na een uurtje houden we het voor bekeken

Nu heb ik besloten om s'avonds ook te gaan oefenen het moet me echt een keertje lukken en zoveel tijd hebben we niet meer

Trouwens ik wist niet dat je fouten mocht maken bij de manoeuvres,ik ging er van uit dat alles perfect moest zijn voor je de baan op kan
Dus een klein foutje mag maar ik ga er van uit dat het beste is zonder fouten
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Zo ik heb vandaag het manoeuvre keren in de straat geoefend en het ging als een fluitje van een cent

Maar nu stonden de bakens wel zoals het moest en geen 40 cm te klein

Nu alles weer herhalen en ik hoop dat het geluk me op 25 april mee zit
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

No problem Linda, het zal wel lukken.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Mag je bij het keren in een straat met je achterwielen de borduur raken? Ik bedoel daarmee de borduur achteraan de opening waar je in moet... Want dat scheelt in mijn geval toch wel een halve meter.

Alvast bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Best "gast"

Lees eens even op onze site wat er staat onder PRAKTIJK B
Het staat daar mooi uitgelegd wat mag en wat niet
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bovendien: in mijn voorlaatste posting hier staat het antwoord. Toemme toch!
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Ik heb ook een vraagje ...

er staat bij het keren in een smalle straat dat je geen
stuurbewegingen mag maken als je stilstaat nu vraag
ik me af waarom ?

Ik doe dit wel en heb nog geen problemen ondervonden .
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

De reden daarvoor was duidelijk te ruiken toen ik mijn manoeuvres ging oefenen: zelfs als je al rijdend stuurbewegingen maakt stinkt het hele terrein na een uurtje manoeuvreren naar verbrand rubber. En dat was dan nog een grintterrein, op asfalt is het nog erger.

Kort en bondig: het is slecht voor je banden en het stuurt zwaarder.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Waarom zou je aan jouw stuur draaien als de wagen stilstaat
Zoals Jozef terecht opmerkt is een zeer klein beetje snelheid voldoende om het stuur veel makkelijker te kunnen draaien. Gewoon de slippende koppeling iets voorbij het aangrijpingspunt, zo weinig dat je net een beetje in beweging komt. Dan heb je snel de stuurcorrectie zonder veel plaats nodig te hebben.
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

Linda schreef:
Trouwens ik wist niet dat je fouten mocht maken bij de manoeuvres,ik ging er van uit dat alles perfect moest zijn voor je de baan op kan
Dus een klein foutje mag maar ik ga er van uit dat het beste is zonder fouten
Zelfs meerdere foutjes kunnen door de vingers worden gezien. Ik heb het achteruit rijden foutloos gedaan, maar bij de andere manoeuvers ging het telkens mis. Ik had zoveel plaats voor het achteruit parkeren dat ik de afstanden compleet verkeerd had ingeschat. Gevolg, ik stond niet diep genoeg, ik stond scheef en ik had achteraan nog veel te veel plaats. Ook het keren ging mis, heb zelfs een paaltje (het moesje errond toch) geraakt, maar kon me nog redden. Ook kon ik er niet snel genoeg en niet met zo min mogelijk bewegingen uit geraken, maar toch was ik geslaagd.

Het zal allemaal wel meevallen. Veel succes!!
Plaats reactie