manoeuvers en aanverwanten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik heb eens op de kaart gekeken. Is Stokkem misschien zo een dorpje dat ze in Dilsen binnenzetten als het regent?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:

Ik heb eens op de kaart gekeken. Is Stokkem misschien zo een dorpje dat ze in Dilsen binnenzetten als het regent?
Jozef Ik ga best niet met je naar Stokkem want we gaan daar prul krijgen als jij daartegen dorpje durft zeggen

Het is namelijk een stad
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hoe zit dat dan eigenlijk in elkaar, Benny?

In de lijst met de postcodes staat:

3650 Dilsen-Stokkem3650 StokkemWaarom staat er dan ook niet

3650 Dilsen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Linda:

Als je er zeker van wil zijn dat de examinator wel zal moeten rekening houden met de afmetingen van de wagen, huur dan deze limousine om er je examen mee af te leggen:

Afbeelding

Met een Opel Zafira moet het volgens mij in één keer lukken (lengte = 4,467 m of 4,503 m en wielbasis = 2,703 m en draaicirkel tussen stoepranden = 11,10 m).
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Het zou dom zijn om met zo'n limo te gaan dan kan ik me waarschijnlijk voor dat geld beter inschrijven bij de rijschool

Een optie is ook om de bumpers eraf te halen dat scheeld een halve meter en da's behoorlijk wat

Wedde dat ik geslaagd ben dan
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Linda schreef: Een optie is ook om de bumpers eraf te halen
Dat lijkt me geen goed idee. Het voertuig stemt dan niet meer overeen met het proces-verbaal van goedkeuring, waardoor het niet meer toegelaten is tot de openbare weg.

Trouwens, die bumpers vormen toch geen probleem om te keren in een straat, vermits je met de banden tot tegen de rand van de rijbaan mag rijden.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Wel het koud zweet breekt me nu toch wel echt uit zi
nog 22 dagen en ik moet voor mijn praktijk gaan en het manoeuvre keren in een straat lukt me niet

Ik kom altijd met onze wagen een stukje te kort of het lukt me niet behoorlijk om er te keren
Is er nu iets dat we verkeerd doen met de maten ??
Ik weet het niet

We nemen in het totaal de 7 meter en dat min de twee meter van de geparkeerde auto's
Ik krijg er grijs haar van
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Beste Linda,

Bij mijn weten schrijft het GOCA voor dat je keren in een straat in zo weinig mogelijk bewegingen moet doen, dus niet per sé in 2 keer. Ik zelf leer ook leren met een wagen van 5 meter lang en het lukt me zeker niet om in één keer vlot te draaien, daarvoor is de auto gewoonweg te lang. Ik ga dus terug wat achteruit en stuur wat bij zodat het me wel lukt. Hopelijk maken ze er geen probleem van op het examen, maar wat kun je anders doen met zo'n lange auto?

Groetjes
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:50 am, in totaal 1 keer bewerkt
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Linda schreef: Wel het koud zweet breekt me nu toch wel echt uit zi
nog 22 dagen en ik moet voor mijn praktijk gaan en het manoeuvre keren in een straat lukt me niet

Ik kom altijd met onze wagen een stukje te kort of het lukt me niet behoorlijk om er te keren
Is er nu iets dat we verkeerd doen met de maten ??
Ik weet het niet

We nemen in het totaal de 7 meter en dat min de twee meter van de geparkeerde auto's
Ik krijg er grijs haar van
Panikeren helpt niet hoor Gewoon rustig blijven, ik was zelf met de manouvres maar 14 dagen op voorhand begonnen

Je afmetingen kloppen niet helemaal denk ik, volg daarom die van Svenn eens? En misschien een tip, je rijdt achteruit binnen, probeer dan zo ver mogelijk van het eerste baken af te staan, dan kan je sneller sturen als je er uit komt Ook niet té kort, want dan kan het achterste tegen het andere baken slaan (Hangt van de wagen af)
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Rafael schreef:
Linda schreef: Wel het koud zweet breekt me nu toch wel echt uit zi
nog 22 dagen en ik moet voor mijn praktijk gaan en het manoeuvre keren in een straat lukt me niet

Ik kom altijd met onze wagen een stukje te kort of het lukt me niet behoorlijk om er te keren
Is er nu iets dat we verkeerd doen met de maten ??
Ik weet het niet

We nemen in het totaal de 7 meter en dat min de twee meter van de geparkeerde auto's
Ik krijg er grijs haar van
Panikeren helpt niet hoor Gewoon rustig blijven, ik was zelf met de manouvres maar 14 dagen op voorhand begonnen

Je afmetingen kloppen niet helemaal denk ik, volg daarom die van Svenn eens? En misschien een tip, je rijdt achteruit binnen, probeer dan zo ver mogelijk van het eerste baken af te staan, dan kan je sneller sturen als je er uit komt Ook niet té kort, want dan kan het achterste tegen het andere baken slaan (Hangt van de wagen af)
Panikeren doe ik nog net niet tenslotten gaan het parkeren tussen twee auto's heel vlot en het achteruitrijden nog vlotter dus een beetje herhaling bij deze twee is genoeg en kan ik me volop koncentreren op de andere oefening

En om eerlijk te zijn met het klein autotje waar ze in de rijschool mee rijden doe ik het ook zonder problemen (mijn schoonvader heeft er zo eentje) maar met onze wagen lukt het net niet want die is groter en daar zouden ze rekening moeten mee houden op het exame voor mensen die hun exame met hun eigen auto afleggen

Maar waarschijnlijk zal de uitleg zijn als je het met 1 auto kan moet het met allemaal lukken
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Anonymous schreef: Beste Linda,

Bij mijn weten schrijft het GOCA voor dat je keren in een straat in zo weinig mogelijk bewegingen moet doen, dus niet per sé in 2 keer. Ik zelf leer ook leren met een wagen van 5 meter lang en het lukt me zeker niet om in één keer vlot te draaien, daarvoor is de auto gewoonweg te lang. Ik ga dus terug wat achteruit en stuur wat bij zodat het me wel lukt. Hopelijk maken ze er geen probleem van op het examen, maar wat kun je anders doen met zo'n lange auto?

Groetjes
Ik hoop voor jou dat ze er rekening mee houden maar ik geloof er niets van,alé daar ga ik toch van uit
In ieder geval ik ga het blijven proberen om het in twee keer te doen en als dat me niet lukt zal het ook in meerdere keren zijn maar dan toch zo weinig mogelijk en hopen dat het voor de instructeur toch goed is
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Linda schreef: Panikeren doe ik nog net niet tenslotten gaan het parkeren tussen twee auto's heel vlot en het achteruitrijden nog vlotter dus een beetje herhaling bij deze twee is genoeg en kan ik me volop koncentreren op de andere oefening

En om eerlijk te zijn met het klein autotje waar ze in de rijschool mee rijden doe ik het ook zonder problemen (mijn schoonvader heeft er zo eentje) maar met onze wagen lukt het net niet want die is groter en daar zouden ze rekening moeten mee houden op het exame voor mensen die hun exame met hun eigen auto afleggen

Maar waarschijnlijk zal de uitleg zijn als je het met 1 auto kan moet het met allemaal lukken
Ergens hebben ze wel gelijk vind ik hoor... Je moet tenslotte de afmetingen van je voertuig "kennen". Maar als het echt onmogelijk is, is het hun fout.

Spreken we trouwens over een stationwagen, een normale wagen, of een 'botsauto'? Of misschien zo een gigantische bus? (Renault Espace bvb)
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Rafael schreef:
Linda schreef: Panikeren doe ik nog net niet tenslotten gaan het parkeren tussen twee auto's heel vlot en het achteruitrijden nog vlotter dus een beetje herhaling bij deze twee is genoeg en kan ik me volop koncentreren op de andere oefening

En om eerlijk te zijn met het klein autotje waar ze in de rijschool mee rijden doe ik het ook zonder problemen (mijn schoonvader heeft er zo eentje) maar met onze wagen lukt het net niet want die is groter en daar zouden ze rekening moeten mee houden op het exame voor mensen die hun exame met hun eigen auto afleggen

Maar waarschijnlijk zal de uitleg zijn als je het met 1 auto kan moet het met allemaal lukken
Ergens hebben ze wel gelijk vind ik hoor... Je moet tenslotte de afmetingen van je voertuig "kennen". Maar als het echt onmogelijk is, is het hun fout.

Spreken we trouwens over een stationwagen, een normale wagen, of een 'botsauto'? Of misschien zo een gigantische bus? (Renault Espace bvb)
Je moet idd de afmetingen van je wagen kennen maar met een kleine auto heb je in het verkeer meer voordelen en da's niet anders op het exame

We rijden niet met een stationwagen,we hebben een opel zafira waarschijnlijk zal het aan mij liggen dat er toch wel iets is dat ik niet juist doe
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Linda schreef: Je moet idd de afmetingen van je wagen kennen maar met een kleine auto heb je in het verkeer meer voordelen en da's niet anders op het exame

We rijden niet met een stationwagen,we hebben een opel zafira waarschijnlijk zal het aan mij liggen dat er toch wel iets is dat ik niet juist doe
Aha, een "bus" dus Ik zeg niet dat jij iets mis doet, ik kan best geloven dat het moeilijker is met zo'n wagen.. Je eerste argument klopt wel, maar toch wringt er daar iets bij me... Het komt over als "mensen met een kleine auto hebben het makkelijker".. Wat echt zo niet is vind ik..

Moest ik in jouw plaats zijn, zou ik de volgende keer iets anders oefenen. Je begint bvb met het inrijden, zo ver mogelijk tegen het 2de baken, zodoende je meer plaats over hebt tussen de wagen en het 1ste baken. Zo kan je direct je stuur omslaan en uitrijden, let wel op, dat je niet te kort langs het eerste baken schuurt, en dat het achterste niet uitwijkt tegen het tweede baken. De wielen staan vrij ver achteraan, dus echt ver uitwijken zal deze niet doen lijkt me.

Misschien lukt het je zo wel? 't zijn maar enkel truucjes die ik gebruikte toen ik mijn examen ging doen... Misschien heb jij er ook wat aan?
Plaats reactie