manoeuvers en aanverwanten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

manoeuvers en aanverwanten

Bericht door gast »

Hallo,

mijn man en ik hebben nog een paar vraagjes over de manoeuvres:

1) bij het keren in een smalle straat:

in al de voorbeelden staan de geparkeerde auto's waarvan je de tussenruimte kan gebruiken aan de rechterkant van de baan.
Bestaat de mogelijkheid dat je op het examen het manoeuvre moet uitvoeren met 'wagens' (palen) die aan de linkerkant van de baan staan?

2) bij parkeren tussen twee voertuigen:

a) zal dit op het examen enkel 'rechts' parkeren zijn en niet links
zoals je in het echt soms in een straat met éénrichtingsverkeer moet doen?

b)betreffende de 'voorzorgen' die je moet doen tijdens dit manoeuvre:

'alle vensters sluiten' --&gt moet je dan al je nog in de wagen zit aan alle vensters voelen of ze volledig dichtgedraaid zijn (voor-en achter) of mag je dat op het zicht doen?

'voertuig op slot doen' --&gt moet je als dit via centrale vergrendeling is toch nog aan alle deurklinken trekken om zeker te zijn?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Vriendelijke groeten
Isa
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006, 00:00

Bericht door Isa »

sorry,

ik was daarnet blijkbaar niet ingelogd, bovenstaande vraag kwam van mij,

Isa
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Isa,

De manoeuvres gebeuren zoals op de afbeeldingen of animaties op onze site.
Quote: 'alle vensters sluiten' --&gt moet je dan al je nog in de wagen zit aan alle vensters voelen of ze volledig dichtgedraaid zijn (voor-en achter) of mag je dat op het zicht doen?
Als de vensters dicht zijn en je ziet dat ze dicht zijn, moet je ze natuurlijk niet meer dicht doen of voelen dat ze dicht zijn.
Je kan wel effe een blik gooien, zodat de examinator ziet dat je weet dat je daarop moet letten of je zegt gewoon: "ok, de vensters zijn dicht..'
Quote: op slot doen' --&gt moet je als dit via centrale vergrendeling is toch nog aan alle deurklinken trekken om zeker te zijn?
Als je wagen een centrale deurvergrendeling heeft en je doet de wagen op slot, zijn natuurlijk alle deuren op slot. Je moet ze dan niet meer één voor één nog eens apart gaan op slot doen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef: Als je wagen een centrale deurvergrendeling heeft en je doet de wagen op slot, zijn natuurlijk alle deuren op slot.
Dat hangt ervan af. Als één van de portieren niet volledig gesloten is (in de eerste in plaats van in de tweede stand van het slot), zijn er centrale vergrendelingssystemen die dat portier niet kunnen vergrendelen. Bij andere systemen zal dat portier wel vergrendeld worden, maar wordt het weer ontgrendeld van zodra je tegen dat portier drukt om het volledig te sluiten.

Ook de afdekklep van de bagageruimte en van de tankdop moeten goed gesloten en vergrendeld zijn.

Kontroleer vóór het examen of de kindersloten van de achterportieren buiten werking gesteld zijn, zodat de examinator een achterportier van binnenuit kan openen, teneinde hem niet te ontstemmen.
Isa
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2006, 00:00

Bericht door Isa »

Dag Eugeen en Jozef,

bedankt voor jullie duidelijke antwoorden!

Isa
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Sofie schreef: Ik heb gisteren m'n praktijkexamen gedaan, en de begeleider van de rijschool had me gezegd dat bij het sluiten van de auto, je best aan elke kant één klink kan proberen om te zien of de auto effectief vast is, wat ik ook gedaan heb (kan m.i. sowieso geen kwaad)
En, geslaagd?
Voordeel qua vergrendeling bij mijn wagen is, dat deze sluiten met lucht.. Klein compressortje... Dus, ofwel alles dicht, ofwel niets dicht... Maar tegenwoordig zijn dit allemaal elektropompjes per slot voor zover ik weet...
Jozef schreef: Kontroleer vóór het examen of de kindersloten van de achterportieren buiten werking gesteld zijn, zodat de examinator een achterportier van binnenuit kan openen, teneinde hem niet te ontstemmen.
Controleer Als m'n spellingscontrole je irriteert, kan je deze uitschakelen
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Rafael schreef:
En, geslaagd?
jup
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Controleer Als m'n spellingscontrole je irriteert, kan je deze uitschakelen
Sommige forumbezoekers zijn er allergisch aan als je hun spellingsfouten verbetert. Ik niet, hoor Rafael, doe gerust verder. En bedankt alvast!
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@Rafael

Misschien kan de de theoriehoofdstukken van de site ook eens beetje bij beetje onder handen nemen???
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Ik heb gisteren m'n praktijkexamen gedaan, en de begeleider van de rijschool had me gezegd dat bij het sluiten van de auto, je best aan elke kant één klink kan proberen om te zien of de auto effectief vast is, wat ik ook gedaan heb (kan m.i. sowieso geen kwaad)
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Sofie schreef:
Rafael schreef:
En, geslaagd?
jup
Proficiat, en veel succes ermee
Nu begint het echte leren pas, geloof me vrij
Wat je dagelijks meemaakt op de baan...
Jozef schreef:
Rafael schreef: Controleer Als m'n spellingscontrole je irriteert, kan je deze uitschakelen
Sommige forumbezoekers zijn er allergisch aan als je hun spellingsfouten verbetert. Ik niet, hoor Rafael, doe gerust verder. En bedankt alvast!
Ach, ik doe m'n best...
eugeen schreef: @Rafael

Misschien kan je de theoriehoofdstukken van de site ook eens beetje bij beetje onder handen nemen???
Op zoek naar eventuele spellingsfouten, of typfouten?
Daar zal ik vanavond eens aan beginnen, zo herhaal ik alles ook nog eens
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Rafael schreef: eugeen schreef:
@Rafael

Misschien kan je de theoriehoofdstukken van de site ook eens beetje bij beetje onder handen nemen???


Op zoek naar eventuele spellingsfouten, of typfouten?
Daar zal ik vanavond eens aan beginnen, zo herhaal ik alles ook nog eens
- Ik vermoed dat het inhoudelijk wel OK zal zijn. Maar er zullen hier en daar wel typfouten te vinden zijn.
- Veel dank bij voorbaat als je het eens wilt nalezen.

Je mag fouten altijd mailen naar rijbewijs@telenet.be
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@ eugeen,

Hier is er al één Benny schrijf jij meestal Bennie
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

En in Benny zijn profiel staat als woonplaats "dilsen" in plaats van "Dilsen". In de lijst met de postcodes komt zelfs Dilsen niet voor, daar is het Dilsen-Stokkem.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef: En in Benny zijn profiel staat als woonplaats "dilsen" in plaats van "Dilsen". In de lijst met de postcodes komt zelfs Dilsen niet voor, daar is het Dilsen-Stokkem.
De D van "dilsen" zal ik aanpassen, maar Dilsen-Stokkem schrijven
vergeet het maar.

Als je nog eens bij me op bezoek bent Jozef gaan we eens 1 pint drinken in Stokkem en dan mag jij daar vertellen dat Dilsen en Stokkem hetzelfde zijn

Wedden dat we buitenvliegen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie