examenrondes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik heb de indruk dat jij en je vrouw goed bezig zijn, JC.

Er is tussen jullie duidelijk dat onmisbare vertrouwen dat elk van jullie zijn best doet.

Als je bedenkt met hoeveel dingen een beginneling zich moet bezighouden, is het inderdaad wel prachtig dat dat ook nog relatief snel goed lukt.

Je schreef dat je er plezier begint in te krijgen. Dat is de grootste motivatie voor lesgevers: de voldoening om samen met de leerling iets op te bouwen, waar hij voor de rest van haar leven iets zal aan hebben.

Het overkomt een rijschoollesgever niet zelden dat hij op straat begroet wordt door iemand die hij niet zo dadelijk herkent: een oud-leerling, die hem nooit meer zal vergeten. Niet zelden weet die oud-leerling dan ook nog iets aan te halen dat de lesgever hem 20 jaar geleden gezegd heeft, en hij nooit vergeten is.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Het is inderdaad ook voor mij een interessante ervaring. Ik denk nu goed na hoe mijn ervaring over te dragen en dan kom je nu en dan toch tot meer inzicht, ook voor mij. Waarschijnlijk kom ik er zelf ook als een beter chauffeur uit.
Ikzelf heb indertijd leren rijden met mijn vader, iemand die beroepsmatig veel op de weg was, gaande van uitzonderlijk vervoer tot en met autocars. Veel van de kneepjes die hij me heeft geleerd komen nu terug naar boven en blijken in veel gevallen nog steeds nuttig te zijn.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

examenrondes

Bericht door JC »

Toen ik mijn praktisch examen deed circuleerden er rondes die de examinatoren gebruikten. Ik had deze ingestudeerd vooraleer het examen af te leggen. Vanzelfsprekend had ik ook andere situaties voor mijn kiezen gehad, maar het was toch wel handig.
Bestaat dit systeem nog en kan ik deze rondes te pakken krijgen, vermits ik in Mechelen woon ben ik geïnteresseerd in de routes voor Kontich.

Niet omdat ik mijn vrouw enkel die rondes wil laten rijden. Om het een beetje sarcastisch uit te drukken "dat is iets voor de rijscholen". Maar gewoon om haar te laten kennis maken met effectieve routes.

We zijn er nog lang niet aan toe trouwens. Ik ben van plan de volle 9 maanden van het model 3 te benutten. Elke avond zijn we op pad.

Een typische les ziet er als volgt uit:

- uit de binnenkoer wroeten waar ik woon, dit is vrij complex, we doen dit rustig aan en ik geef haar alle input en tips, zoals kijk daar, doe dit wanneer je daar staat ... Altijd onder het motto niks forceren en altijd objectief raad geven.
- daarna even opwarmen op eenvoudige wegen
- een situatie voor de dag voorschotelen, dit was vandaag Lier centrum
- daarna even peilen naar de toestand van de leerling, voelt ze zich nog fit en heeft ze nog zin
- vandaag was ze goed op dreef, dus van Lier naar Antwerpen, over de Singel en over de snelweg terug naar Mechelen. Met de nodige aandacht van hoe veilig vrachtwagens voorbij te steken.

Vandaag voelde ik me voor de eerste keer echt op mijn gemak. Ze begint een rudimentair inzicht te krijgen. Ik heb vandaag gemerkt dat ze echt begint te anticiperen op de verkeerslichten. Als het rood is enkele honderden meters verder laat ze de gas los en laat ze bollen, om daarna terug op gang te komen. Ik had haar ook geleerd als ze relatief dicht in de buurt van een rood licht komt van even duidelijk te remmen en dan de rem wat te lossen. Dit blijkt te lukken.
Het is verrassend hoe snel iemand leert rijden. We komen er wel en we hebben tijd. Ik kies haar parcours doordacht, geen onoverkomelijk complexe situaties in het begin. Ik probeer langzaam aan het vertrouwen op te bouwen.

Misschien nog wel het belangrijkste, ik begin hier echt plezier in te krijgen.
Plaats reactie