model 3 - eerste praktijkervaringen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

model 3 - eerste praktijkervaringen

Bericht door JC »

Vandaag heeft mijn vrouw haar leervergunning gaan ophalen en vrijwel direct hebben we dus de eerste praktijkervaring opgedaan. Zij leert dus rijden met model 3, met mij als enige begeleider. Ik rijd ondertussen al 17,5 jaar en rijd bovendien zeer regelmatig en veel. Verder ben ik er trots op dat ik in deze tijd nooit een bekeuring heb gekregen.

Ik liet haar eerst op een brede weg op een verlaten industrieterrein rijden. Ze blijkt vnl. moeite te hebben met de juiste plaats op de weg, m.a.w. rechts maar niet te rechts.
Om haar technieken te verbeteren hebben we 3 kwartier op een parkeerplaats gereden. Ik had mij voorgenomen haar in een acht te laten rijden op de lege parkeerplaats. Dit blijkt een bijzonder nuttige oefening. De afwisseling van linkse en rechtse bochten en daarbij nog steeds rechts blijven is voor een beginnend chauffeur moeilijk.
Later via kleinere wegen en lage snelheid nog een 70 km gereden. Na 3 u (met de nodige pauzes natuurlijk), is ze deze avond Mechelen binnengereden via de N1 en op een nette manier de ring opgereden.

Punten die me zijn opgevallen:

- het is lastig om rustig te blijven als begeleider, je voelt je niet op je gemak en moet toch pedagogisch blijven. Ik rangschik dit als een aandachtspunt voor mezelf.
- de plaats op de weg is moeilijk, ik probeer haar dit constant uit te leggen, bovendien heeft ze 'schrik' van tegemoet komend verkeer en gaat dan veel te ver naar rechts rijden. Het betert snel, zijn er hier trucjes die ik niet ken ? Op een drukkere baan als de N1, blijkt dit gedrag snel af te nemen.
- stuurtechniek !!!! Dit is heel belangrijk en er dient behoorlijk wat aandacht aan gegeven te worden voor je ze 'los' laat op een wat moeilijkere baan.
- focus op het rijden. Ze wordt nog snel afgeleid, rijden is 100% rijden.

Morgen zijn we terug op pad, 's morgens vroeg op redelijk lege wegen. Men weze gewaarschuwd, ik zit in de buurt van Mechelen.