motorrijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
didi
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2006, 00:00

motorrijbewijs

Bericht door didi »

hello ,

ik ben didi en ik heb 2 vraagjes
ik zou graag mijn motor rijbewijs behalen maar ik ben nu 17 en word pas binnen 7 maanden 18 mag ik nu al theoretische of praktische test afleggen voor dit rijbewijs ?
en ten tweede moet ik mijn praktische test afleggen met mmijn eigen motor of met een motor van de rijschool ?

alvast bedankt
groetjes didi[/url]
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dag Didi

De minimumleeftijd voor rijbewijs A is 18 jaar - 3 maanden.
Je kan theorie volgen via een rijschool of via deze site.
Je kan nu al beginnen leren, dan ken je alles perfect tegen dat je theorie-examen gaat afleggen.

Praktijkopleiding kan je volgen ofwel via de rijschool of via de vrije begeleiding (Model 3)

Volg je via de rijschool, dan leg je met de motorfiets van de rijschool examen af.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eugeen schreef: Praktijkopleiding kan je volgen ofwel via de rijschool of via de vrije begeleiding (Model 3)
Eugeen, de praktijkopleiding voor een rijbewijs A vereist gelukkig (nog) minimum 6 uren praktijkles in een erkende rijschool!
Quote: Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs

Artikel 5

°1. Elke kandidaat voor het rijbewijs moet een scholing doorlopen:
...
2° hetzij op basis van een voorlopig rijbewijs model 3, overeenkomstig de nadere regels voorgeschreven in afdeling II.
...
Quote: Artikel 6

De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen:

1° De kandidaat:
...
g) moet, in een rijschool, het praktische onderricht bedoeld in artikel 15 gevolgd hebben:
...als het gaat om een kandidaat voor een voorlopig rijbewijs geldig voor de categorie A, tenzij hij houder is van een rijbewijs, bedoeld in artikel 19, ° 2...
Quote: Artikel 15
...
Het praktische onderricht heeft een minimumduur van :
...
3° zes uren:

a) voor de kandidaat die een voorlopig rijbewijs geldig voor de categorie A wenst te behalen
...
4° acht uren:

a) voor de kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A, B+E, C, C+E, D of D+E of voor de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E die de scholing volgt in een rijschool
Dus: 6 uren rijschool voor een voorlopig rijbewijs, of 8 uren rijschool voor een definitief rijbewijs.
Plaats reactie