Schakelen / Voorrang van rechts

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: Ik hoop dat je weet dat vanaf het moment dat je de krant gaat lezen aan het parkeren bent


Neen, dat weet ik niet. Dat vind ik namelijk nergens in het verkeersreglement.

Veeleer weet ik dat een voertuig dat zijn weg niet kan vervolgen omdat een ander voertuig de doorgang belet, een voertuig is dat gestopt is, en geenszins een geparkeerd voertuig.
Quote: Maar ik denk ook aan onze voorbeeldfunctie hier op het forum en daar hoort het poppensmijten of krantlezen op kruispunten niet bij.
Daarover verschillen we dan van mening. Zo evident als jij dat stelt, is dat evenwel beslist niet.

Die Gedanken sind frei - auch die negativen!
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik kan Jozef begrijpen.

Ik ben zo al een aantal keer blijven stilstaan. Eenmaal op een smalle doorgang waar ik voorrang had. Die doorgang was zo'n 30 m lang en ik stond net voor het einde. Een vrachtwagen versperde mij de weg. Hij beging dus een zware overtreding. Bovendien wilde hij niet naar achter rijden. In zijn opinie moest ik maar (een vrij hoge en scherpe) trottoirrand oprijden.

Motor stilgelegd en ostentatef mijn thermoske erbij gepakt. Dien pippo is er de politie gaan bijhalen. Er volgde een heel amusante scene. Uiteindelijk vrachtwagen naar achter en een felle uitbrander van de agent van dienst.

Sukkels in het verkeer = sukkels in het verkeer - 1 !
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

JC schreef: Ik kan Jozef begrijpen.

Ik ben zo al een aantal keer blijven stilstaan. Eenmaal op een smalle doorgang waar ik voorrang had. Die doorgang was zo'n 30 m lang en ik stond net voor het einde. Een vrachtwagen versperde mij de weg. Hij beging dus een zware overtreding. Bovendien wilde hij niet naar achter rijden. In zijn opinie moest ik maar (een vrij hoge en scherpe) trottoirrand oprijden.

Motor stilgelegd en ostentatef mijn thermoske erbij gepakt. Dien pippo is er de politie gaan bijhalen. Er volgde een heel amusante scene. Uiteindelijk vrachtwagen naar achter en een felle uitbrander van de agent van dienst.

Sukkels in het verkeer = sukkels in het verkeer - 1 !
Heb je nog véél geluk gehad, want zulke dingen lokken agressie uit. Natuurlijk, je bent niet in fout, maar wat als de camioneur uitstapt, en je auto met een honkbal knuppel bewerkt, en nadien jezelf? Dan maar hopen dat jij ofwel de sterkste bent, ofwel héél vlug kan lopen. Je lokt op deze manier enkel meer problemen uit...

Allemaal goed en wel, zoals ik hierboven al zei, je bent zelf niet in fout, maar wil je je echt papieren op de hals halen van verzekering, etc?

De chauffeur zal hopelijk wel opgepakt worden door de politie, boetes, en dergelijk, maar toch is dit geen garantie dat hij het daarom nooit meer zal doen.

Zelf heb ik hier ook ooit een topic gestart, dat ik het fel op m'n systeem kreeg van bumperklevers, en soms ook wel eens zou hopen dat ik dan plots moet remmen voor een obstakel, en dat deze tegen m'n bumper plakt, hij is wettelijk in fout. Maar, ik zit met de papieren van de verzekering, eventueel nog een whiplash, en dergelijk. En dat is het me allemaal niet waard.

Soms moet je toch eens overwegen of het dat allemaal wel waard is. Er is al agressie genoeg in de wereld, en sommige mensen bezitten nu eenmaal niet meer intelligentie (Vb: Buschauffeur die alles dichtzet), en in zulke gevallen is het slimmer om zelf toe te geven, en gewoon door te gaan met de gedachte "Ik ben slimmer dan die mens, ik ben voorzichtiger."
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: wat als de camioneur uitstapt, en je auto met een honkbal knuppel bewerkt, en nadien jezelf?
Als ik het ben, gebeuren er dan vast en zeker dingen die hij en ik hopen echt nooit te moeten meemaken, maar die Benny hier ongetwijfeld niet wil zien verschijnen daarvoor moet ik mij dus beperken tot een verwijzing naar de betere boekhandel.

Er is inderdaad soms maar weinig nodig om extreme vormen van agressie op te wekken bij sommige weggebruikers. Een geluids- of lichtsignaal kan al volstaan. In een andere topic hadden we het over een bestuurder die een kogel in het hoofd kreeg omwille van een banale ruzie over een parkeerplaats. En een aanrijding levert inderdaad nooit winst op, wel stress en tijdverlies.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Hier merk ik als voetganger en als fietser dat bussen weigeren om je voorrang te verlenen, bijvoorbeeld bij zebrapaden.
Ik heb me voorgenomen eens met een afgedankte kinderwagen en een grote pop erin aan een oversteekplaats voor voetgangers te gaan staan, en beginnen over te steken als er zo een onverlaat van een buschauffeur aankomt en, ondanks mijn duidelijk voornemen om over te steken, mij geen voorrang geeft.

Ik wil dan zijn gezicht wel eens zien als die kinderwagen en die pop door de lucht vliegen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Stel dat ik aan een kruispunt met voorrang van rechts kom. Van rechts komt een bestuurder van een autobus die linksaf wil slaan, maar ik ben het kruispunt al zo dicht genaderd, dat hij deze rijbeweging niet meer kan uitvoeren wegens de afmetingen van zijn autobus.

De bestuurder van de autobus kan dan twee dingen doen.

Ofwel staat hij op zijn voorrang van rechts, begint hij zijn rijbeweging om links af te slaan, en kan hij niet meer verder zonder tegen mijn wagen te rijden. Hij mag er dan op rekenen dat ik mijn krant begin te lezen en geen millimeter achteruit rijd.
Quote: Bij een snelheid van 0 km/h ben ik in staat om de krant te lezen en toch nog "alle nodige rijbewegingen uit voeren
@Jozef,

Ik hoop dat je weet dat vanaf het moment dat je de krant gaat lezen aan het parkeren bent en op een kruispunt zoals jij het hier beschrijft is dat bij mijn weten verboden

Ik kan je misschien wel begrijpen dat je zin hebt om de rotte appels in ons verkeer van hetzelfde laken een broek te verpatsen.
Maar ik denk ook aan onze voorbeeldfunctie hier op het forum en daar hoort het poppensmijten of krantlezen op kruispunten niet bij.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

JC schreef: We stonden op 250 m van een politiekantoor. Laat hij zijn honkbalbat maar nemen. Hij begaat een reeks inbreuken, niet alleen op de verkeerswet. Het terras dat prima zicht had op de situatie zou hier ook heel interessant geweest zijn, daar zaten zo'n 30-tal mensen op.
Mijn punt is vrij simpel, wat heb je er aan dat hij in overtreding is, wat heb je er aan dat er 30 man op een terras zit, die alles zien, wat heb je er aan dat het politie bureau vlakbij is, als jij de rest van je leven in een karretje mag zitten, en leven als een plant, omdat een chauffeur je wat bijgewerkt heeft...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Mijn punt is vrij simpel, wat heb je er aan dat hij in overtreding is, wat heb je er aan dat er 30 man op een terras zit, die alles zien, wat heb je er aan dat het politie bureau vlakbij is, als jij de rest van je leven in een karretje mag zitten, en leven als een plant, omdat een chauffeur je wat bijgewerkt heeft...
Niets natuurlijk, integendeel. Als je weet dat het zo zou eindigen, kun je er maar beter niet aan beginnen.

Waar gaan we naartoe als er in het verkeer nog enkel de wet van de honkbalknuppel geldt, en er dan ook nog mensen zijn die zich geroepen voelen om criminelen te sterken in hun overtuiging dat het zo werkt, door eraan toe te geven?

Wat doe je als je zus verkracht wordt? Gaan lopen omdat de verkrachter met een honkbalknuppel staat te zwaaien? Wachten tot de politie komt en je zus voor de rest van haar leven getraumatiseerd is, als ze het al overleeft (want er kunnen nu eenmaal niet op de hoek van elke straat politieagenten in standbye gezet worden)? Je bent er dan ook vet mee dat, als hij al gepakt wordt, de dader 2 jaar voorwaardelijk krijgt.

Wat mij persoonlijk betreft: als het zo ver gaat dat er met een honkbalknuppel gezwaaid wordt, dan is het hij of ik, en dan is mijn keuze al van te voren gemaakt. Er bestaat nog zoiets als wettige zelfverdediging.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Waar gaan we naartoe als er in het verkeer nog enkel de wet van de honkbalknuppel geldt, en er dan ook nog mensen zijn die zich geroepen voelen om criminelen te sterken in hun overtuiging dat het zo werkt, door eraan toe te geven?
't is maar wat je onder 'toegeven' verstaat... Er is al agressie genoeg, tegen-agressie lost zelden wat op.
Jozef schreef: Wat doe je als je zus verkracht wordt? Gaan lopen omdat de verkrachter met een honkbalknuppel staat te zwaaien? Wachten tot de politie komt en je zus voor de rest van haar leven getraumatiseerd is, als ze het al overleeft (want er kunnen nu eenmaal niet op de hoek van elke straat politieagenten in standbye gezet worden)? Je bent er dan ook vet mee dat, als hij al gepakt wordt, de dader 2 jaar voorwaardelijk krijgt.
Gelukkig heb ik geen zus ( Maar soit, er lijkt me een groot verschil te zijn op dat vlak.. Zelf bedreigd worden, en zelf risico's nemen die enkel impact op jezelf hebben, of familie die bedreigd wordt, en risico's nemen die ook invloed hebben op hen... Stel dat je er iets aan wil doen, de verkrachter slaat in paniek, mogelijk slaat hij gewoon tilt, doet hij iets, en is je zus dood.. (Die kans is er natuurlijk ook als je niets doet) Dan zit jij de rest van je leven met schuldgevoelens, + je draait zelf door, en doet hém misschien ook nog wat, en dan draag jij er ook nog gevolgen van.
Jozef schreef: Wat mij persoonlijk betreft: als het zo ver gaat dat er met een honkbalknuppel gezwaaid wordt, dan is het hij of ik, en dan is mijn keuze al van te voren gemaakt. Er bestaat nog zoiets als wettige zelfverdediging.
Dan hoop ik dat je in dat geval nuchter denkt, en niet 'er op los slaat' omdat je zelf agressief wordt door zijn gedrag.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Er is al agressie genoeg, tegen-agressie lost zelden wat op.
Ik denk niet dat je het niet-verzaken aan je voorrang als tegen-agressie kan bestempelen.
Quote: mogelijk slaat hij gewoon tilt, doet hij iets, en is je zus dood
Zover moet je het dus net niet laten komen.
Quote: je draait zelf door, en doet hém misschien ook nog wat, en dan draag jij er ook nog gevolgen van.
Er bestaat nog zoiets als de plicht om bijstand te verlenen aan personen in nood en wettelijke zelfverdediging.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Neen, dat weet ik niet. Dat vind ik namelijk nergens in het verkeersreglement.

Veeleer weet ik dat een voertuig dat zijn weg niet kan vervolgen omdat een ander voertuig de doorgang belet, een voertuig is dat gestopt is, en geenszins een geparkeerd voertuig.
Dus Jozef als ik dan aan het rode verkeerslicht sta en ik begin de krant te lezen is dat voor jou geen probleem omdat we het hier ook over een gestopt voertuig hebben

Ik zou graag eens willen weten hoe "onze agenten" hier op reageren
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Wat verwacht die vrachtwagen-chauffeur ? Trouwens achter mij stonden al snel enkele auto's geblokkeerd. De situatie was zelfs zo dat die vrachtwagenchauffuer moest oppassen, de mensen achter mij begonnen agressief te worden, niet op mij, maar op de vrachtwagenchauffeur.

We stonden op 250 m van een politiekantoor. Laat hij zijn honkbalbat maar nemen. Hij begaat een reeks inbreuken, niet alleen op de verkeerswet. Het terras dat prima zicht had op de situatie zou hier ook heel interessant geweest zijn, daar zaten zo'n 30-tal mensen op.

Darenboven, ik ga nooit in de overtreding omdat ik daartoe gedwongen wordt door een andere weggebruiker. In zijn opinie moest ik maar op het trottoir rijden, wat ik dus niet doe.
Achteruit rijden is al helemaal buiten de kwestie, want waar stopt het dan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: Dus Jozef als ik dan aan het rode verkeerslicht sta en ik begin de krant te lezen is dat voor jou geen probleem omdat we het hier ook over een gestopt voertuig hebben
Dat klopt.

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je krant weg is tegen dat het verkeerslicht groen wordt, dat er ondertussen geen agent op het kruispunt begonnen is met het verkeer te regelen en zich zo rood als een tomaat staat te fluiten omdat je hem niet opmerkt, en dat je onmiddellijk het nodige doet om doorgang te verlenen aan een prioritair voertuig (zwaailicht én sirene).
Quote: Ik zou graag eens willen weten hoe "onze agenten" hier op reageren
Ik ook, hoewel "onze agenten" wijs genoeg zijn om te weten dat ook zij de waarheid niet in pacht hebben. Iedereen mag reageren, en als ik me vergis, dan verneem ik dat graag, maar dan wel met steekhoudende argumenten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef
Quote: Benny schreef:
Dus Jozef als ik dan aan het rode verkeerslicht sta en ik begin de krant te lezen is dat voor jou geen probleem omdat we het hier ook over een gestopt voertuig hebben

Dat klopt.

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je krant weg is tegen dat het verkeerslicht groen wordt, dat er ondertussen geen agent op het kruispunt begonnen is met het verkeer te regelen en zich zo rood als een tomaat staat te fluiten omdat je hem niet opmerkt, en dat je onmiddellijk het nodige doet om doorgang te verlenen aan een prioritair voertuig (zwaailicht én sirene).
Dan is mijn vraag: als je die krant nu eens vervangt door een gsm, waarom mag je niet bellen terwijl je aan het verkeerslicht staat maar wel de krant lezen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie