Een aanhangwagen trekken met voorlopig rijbewijs?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ikke 2

Een aanhangwagen trekken met voorlopig rijbewijs?

Bericht door Ikke 2 »

beste verkeersprofessoren,


Ik heb een vraagje, een hele boterham eigenlijk...
Ik heb vandaag mijn theorie gaan afleggen, en ben (zoals het hoort) er ik 1 keer door. mag ik nu (met mijn voorlopig rijbewijs en een vrije opleiding) al een aanhangwagen trekken, of moet ik hiervoor eerst in het bezit zijn van mijn vaste rijbewijs B? terwijl ik toch aan het vragen ben: ik zou ook graag mijn rijbewijs behalen om aanhangwagens en dergelijke van meer dan 3500kg te trekken en te besturen.
Moet ik hiervoor eerst mijn vaste rijbewijs B bezitten, of mag ik nu ook al kijken voor andere rijbewijzen?

Mvg


Klaas
ikke 2

eigen auto

Bericht door ikke 2 »

Euh,

kheb eigenlijk nog een vraagsken, dat ik daarnet vergeten ben:


ik zou me onmiddellijk een auto aanschaffen omdat ik niet van plan ben hem 'in de prak' te rijden.

mag ik met mijn voorlopig rijbewijs al een auto op mijn eigen naam zetten???



klaas
Speciale gast

Re: eigen auto

Bericht door Speciale gast »

ikke 2 schreef: mag ik met mijn voorlopig rijbewijs al een auto op mijn eigen naam zetten???
Beste ikke 2,

Een auto "inschrijven" staat volledig los van het feit van houder te zijn van een rijbewijs. Je kan dus perfect een auto in België op uw naam laten inschrijven zonder houder te zijn van een rijbewijs, als je voldoet aan de vereisten (meerderjarigheid en verblijf in België).
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik weet niet of het toegelaten is, tijdens je leerperiode. Het lijkt me ook een slecht idee om hier onmiddellijk mee te beginnen.
Wanneer je echter vlot met de wagen kan rijden dan vind ik het net een aannrader dit te doen. Ik heb indertijd heel wat oefeningen gedaan met een aanhanger vooraleer ik op de weg ging. Het is aangenaam te weten wanneer je met een aanhanger op pad bent dat je bv. perfect achteruit kan rijden e.d.

Ik kan je verzekeren dat je er handig in moet zijn als je bv. een aanhanger van 9 m lang over een smalle Alpenpas moet trekken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het Rijbewijs

Artikel 6

De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen:
...
2° Het voertuig:
...
e) mag geen aanhangwagen trekken als het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is voor de categorie A, B, C of D of voor de subcategorie C1 of D1
Plaats reactie