Geslaagd + opmerkingen!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

met opnieuw doen bedoel ik dat ik als ik zag dat het niet goed ging er terug uit ben gereden en volledig opnieuw ben begonnen, je mag 1 keer hernemen.

En mijn vader zijn auto is uitgerust met een camera'tje vanachter zodat je op een schermpje ziet wat er achter je gebeurt. Ik had enkele maanden geleden hier opgezocht of je dat mocht gebruiken en het antwoord bleek nee te zijn, daarom heb ik het beeldscherm onzichtbaar gemaakt met karton. Maar je mag het dus wel degelijk gebruiken.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

In verband met de camera heb ik even met GOCA contact opgenomen.
Het is NU inderdaad toegelaten gebruik te maken van een camera op het parkeren te vergemakkelijken, als de wagen daarmee origineel is uitgerust.

De installatie mag niet nadien aangebracht zijn.

Ik heb dit daarom ook op de site aangebracht: TOPIC PRAKTIJKEXAMEN B
Quote: HULPSYSTEMEN / CAMERA

- Parkeerhulpsystemen en camera's bedoeld om de kandidaat te helpen bij de manoeuvres zijn sinds 2006 toegelaten als de wagen daarmee origineel is uitgerust.
- Is de auto er origineel niet mee uitgerust, dan moeten deze afgeplakt worden.
- Prisma's daarentegen zijn wel toegelaten.
Zo is onze site weer up-to-date.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Een Gast schreef: dat ik mijn stuur moest loslaten na een bocht, zodat de wielen dan automatisch terug recht kwamen.
Ik kan jou dat alleen maar afraden. Ooit, bijvoorbeeld door schade aan het wegdek, komt dat stuurwiel eens terug naar de rechtuitstand via een omweg die je niet verwacht had.

Ik zie ook vele mensen een autoportier als het ware dichtgooien: ze geven het een flinke duw en laten het dan los. Zo kun je natuurlijk niet nauwkeurig doseren: ofwel is het portier niet volledig dicht, ofwel is het sluiten met veel te veel lawaai gepaard gegaan (milieuhinder). Plaats je hand op de portiergreep, en begeleid het portier tot het dicht is.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Doet me denken aan een vrij zwaarlijvige dame die ooit het koffer van mijn auto wilde 'dichtgooien'. Ze ging daar met haar gewicht ophangen en wak mijn koffer was dicht. Een halve seconde later veerde het mooi terug open. De beugel waarin het slot greep was verbogen, sleutels boven en één en ander terug richtwringen was de boodschap.
Natuurlijk eens een hartig woordje gebabbeld met dat wicht.

Indertijd heb ik ooit een vakantiejob gedaan, moest wat rondbollen met een oud golfje. Een portier aan een fabriek gooide mijn deur dicht en de raam kwam naar beneden. Deurbekleding weghalen en die houten lat terug onder de raam prutsen en het was opgelost, dat raam was al een tijdje kapot en snel gemaakt met een stuk hout !
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Geslaagd + opmerkingen!

Bericht door gast »

Jaja, vanmorgen ben ik van de eerste keer op mijn praktisch rijexamen geslaagd.

Enkele opmerkingen:
- Ik had voor het beeldscherm dat de ruimte achter de auto weergeeft een kartonnetje gehangen, maar de rijinstructeur zei dat je dat gerust mocht gebruiken, op deze site staat dat het verboden is.

- Beide manoevres(keren en achteruit inparkeren) heb ik 2 keer gedaan, maar de 2de keer lukte ze allebei feilloos, wel een onvoldoende gekregen op keren in een straat vanwege te veel bewegingen.

- Op de proef op de weg heb ik geen enkele echte fout gemaakt, enige opmerkingen waren dat ik mijn koppeling te snel indrukte bij het remmen en dat ik mijn stuur moest loslaten na een bocht, zodat de wielen dan automatisch terug recht kwamen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Wat bedoel je juist met de maneuvres twee keer te hebben gedaan? Je mag ze toch maar één keer doen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Ik had voor het beeldscherm dat de ruimte achter de auto weergeeft een kartonnetje gehangen
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.
Quote: Beide manoevres(keren en achteruit inparkeren) heb ik 2 keer gedaan, maar de 2de keer lukte ze allebei feilloos
Mag jij een manoeuvre opnieuw doen als het mislukt?
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef:
Rafael schreef: Je 7m/s kloppen theoretisch, maar zijn voor mij niet overtuigend genoeg om dit niet te doen
Je hoeft dikwijls ook geen 7 m af te wijken om met een tegenligger in aanrijding te komen, hé Rafael. 1 m kan ook al volstaan.

Wegdek total loss? Er moet daar maar een flinke baksteen liggen, die van een vrachtwagen gevallen is, en die je niet tijdig gezien hebt in het donker. Als een voorband erop afketst, zul je je karretje nogal zien gaan als je het stuurwiel niet stevig vasthebt.

Nu ja: autoverkopers, takelbedrijven, koetswerkherstellers, politieagenten, ambulanciers, geneesheren, verpleegsters en uitvaartondernemers moeten natuurlijk ook hun brood verdienen.
Een 20 cm kan soms ook voldoende zijn Ik heb persoonlijk de indruk dat de 7m praktisch niet correct is. Ik heb zelf al wel ondervonden dat een steen/gat in/op het wegdek je auto kan 'ontregelen', maar ik heb nog nooit van m'n eigen rijvak afgeweken. De kans is er natuurlijk dat dit ooit misloopt, maar zo kan er zoveel mislopen... En ik denk wel dat er véél mensen zijn die hun stuur na een bocht 'loslaten'.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: De kans is er natuurlijk dat dit ooit misloopt, maar zo kan er zoveel mislopen...
Juist. En als er een ongeval gebeurt, is dat waarschijnlijk dat het zo moeten zijn heeft. Zullen we dan maar ons lot aan het toeval overlaten?
Quote: En ik denk wel dat er véél mensen zijn die hun stuur na een bocht 'loslaten'
Ook juist. Er zijn véél mensen die erg belabberd rijden.

Ik heb er nog wat opzoekingswerk over verricht. Ernstige auteurs zijn het er over eens: het stuurwiel niet vanzelf laten terugkomen na een bocht. De bestuurder, en niet de auto, dient op ieder ogenblik te bepalen waar de auto naartoe rijdt.

De snelheid waarmee het stuurwiel dan terugkomt, kun je slechts controleren door het stuurwiel wat losser of wat minder los te laten, wat uiteraard zeer onnauwkeurig is.

Bovendien is deze snelheid afhankelijk van de karakteristieken van de voorwieluitlijning (voornamelijk het naspoor) en, bij een voorwielaangedreven auto, van de aandrijfkracht die op de aandrijfwielen overgebracht wordt. Bij een grotere aandrijfkracht, die zich volgens de raaklijn van de bocht welke het wiel beschrijft uitoefent, zal het stuurwiel minder snel terugkomen.

Vooral op glad wegdek kan het wat te snel terugkeren van het stuurwiel naar de rechtuitstand al voor een slippartij zorgen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef:
Rafael schreef: De kans is er natuurlijk dat dit ooit misloopt, maar zo kan er zoveel mislopen...
Juist. En als er een ongeval gebeurt, is dat waarschijnlijk dat het zo moeten zijn heeft. Zullen we dan maar ons lot aan het toeval overlaten?
Wel, zo nu ook weer niet, maar ik heb hier waarschijnlijk een andere visie op dan jou. Als het ooit moest mislopen, dan heeft het zo moeten zijn. Ik geloof namelijk dat iedereen zijn lot reeds vaststaat.
Jozef schreef: De snelheid waarmee het stuurwiel dan terugkomt, kun je slechts controleren door het stuurwiel wat losser of wat minder los te laten, wat uiteraard zeer onnauwkeurig is.
Je stuurwiel door je handen laten glijden komt overeen met 'wat minder los laten'. De snelheid waarmee het terugkomt, kan je natuurlijk niet voorspellen. Maar je handen 'schuren' op dat moment nog over je stuurwiel, dus corrigeren kost je nog geen seconde. Althans, oefening baart kunst, en niet iedereen heeft de capaciteit om even snel te reageren.
Jozef schreef: Vooral op glad wegdek kan het wat te snel terugkeren van het stuurwiel naar de rechtuitstand al voor een slippartij zorgen.
Je stuurwel op glad wegdek loslaten is gewoon krankzinnig. Zelfs bij regen is het een risico vind ik. Je moet natuurlijk ook je verstand gebruiken om te weten waar je zoiets kan doen, en waar nét niet.
tomaat
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2006, 00:00

Bericht door tomaat »

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een rijbewijs Ook van de eerste keer behaald, met wat geluk (het zonnetje doet je wat kalmeren) en een goede begeleider, namelijk mijn vriend die ik moet bewonderen om zijn maandenlange doozettingsvermogen.

Ik heb lang geleden (ik was nog geen 18 ) met de rijschool lessen gevolgd waarbij ik echt een degout van die dingen heb gekregen. De rij-instructeur kon helemaal niet om met mijn grote onzekerheid op de weg en de laatste les moest hij dan ook besluiten met 'praktijkexamen doen zou weggegooid geld zijn'. Ik heb geen examen meer gedaan.

Pas op mijn 23ste terug begonnen en nu, op mijn 24ste een rijbewijs rijker en een pak zekerder op de weg dankzij vrije begeleiding, een aanrader dus.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Mag ik je dan even een verhaaltje opdissen?

Een dorpspastoor wandelt door de velden en ontmoet een boer die staat te vloeken op zijn land dat het niet mooi meer is.
De pastoor vraagt hem: "Maar boer toch, zó vloeken, vreest gij dan God niet?"
De boer antwoordt: "Ach, of ik nu vloek of niet: God weet toch al of ik in de hemel zal komen of niet."
Waarop de pastoor hem antwoordt: "Waarom zaait gij dan nog? God weet immers ook al of er op dit veld graan zal groeien of niet."

De werkelijkheid, Rafael, is dat je ongeveer 80% van wat er in je leven gebeurt, in eigen handen kunt nemen. De overige 20% zijn externe omstandigheden waarop je geen vat hebt.
De boer z'n opmerking is niet correct naar mijn mening. Ik geloof dat er pas op het einde van je leven een oordeel volgt... Dat men dan je goede daden en slechte daden bekijkt.

De 80% haal je waarschijnlijk uit een wetenschappelijk onderzoek of gewoon een ruwe gok? Nuja, maakt niet uit, ik blijf op dat vlak bij hetgeen waar ik zelf ik geloof
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Ik geloof dat er pas op het einde van je leven een oordeel volgt... Dat men dan je goede daden en slechte daden bekijkt.
Ik geloof dat er ondertussen ongevallen gebeuren door slechte daden en ongevallen vermeden worden door goede daden.

Problemen die vermeden worden, hebben geen slechte gevolgen.
Quote: De 80% haal je waarschijnlijk uit een wetenschappelijk onderzoek of gewoon een ruwe gok?
Dat steunt op wetenschappelijk onderzoek, hoewel de 80% natuurlijk maar een grootte-orde aangeeft.

Het is echter bekend dat heel wat mensen het omgekeerde geloven, namelijk dat ze slechts ongeveer 20% in eigen handen hebben. Dit is dan ook een zelfvervullende profetie.
Quote: Nuja, maakt niet uit, ik blijf op dat vlak bij hetgeen waar ik zelf ik geloof
Het voorgaande hoeft niet tegenstrijdig te zijn met het geloof, hoor Rafael. Ik schaam mezelf ook niet om ervoor uit te komen dat ik een christen ben. Je zult evenwel begrijpen dat, als je daarover graag van gedachte wisselt, we dit buiten het forum moeten doen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef:
Een Gast schreef: dat ik mijn stuur moest loslaten na een bocht, zodat de wielen dan automatisch terug recht kwamen.
Ik kan jou dat alleen maar afraden. Ooit, bijvoorbeeld door schade aan het wegdek, komt dat stuurwiel eens terug naar de rechtuitstand via een omweg die je niet verwacht had.

Ik zie ook vele mensen een autoportier als het ware dichtgooien: ze geven het een flinke duw en laten het dan los. Zo kun je natuurlijk niet nauwkeurig doseren: ofwel is het portier niet volledig dicht, ofwel is het sluiten met veel te veel lawaai gepaard gegaan (milieuhinder). Plaats je hand op de portiergreep, en begeleid het portier tot het dicht is.
De examinator bedoelde allicht dat je het stuurwiel door je handen moet laten glijden dan. En niet letterlijk loslaten. Zo kan je onverwachte dingen zonder enig probleem, direct corrigeren.

Het portier dicht 'gooien'.. Ik doe het ook zo, na een tijdje weet je ook perfect hoe fel je het een duwtje moet geven, en voila, het is ook mooi dicht zoals het moet
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: De examinator bedoelde allicht dat je het stuurwiel door je handen moet laten glijden dan. En niet letterlijk loslaten. Zo kan je onverwachte dingen zonder enig probleem, direct corrigeren.
Ik denk het niet, Rafael. Als het stuurwiel door je handen kan glijden, kan het een ongewenste kant opgaan. Tijdens de reactietijd die er verloopt alvorens je het stuur opnieuw steviger vastgrijpt om te corrigeren, kan de auto al ergens naartoe gereden zijn waar je dat liever niet had. Zelfs nog maar tegen 25 km/h leg je tijdens die ene reactieseconde al bijna 7 meter af.
Plaats reactie