Geslaagd + opmerkingen!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef:
Rafael schreef: De examinator bedoelde allicht dat je het stuurwiel door je handen moet laten glijden dan. En niet letterlijk loslaten. Zo kan je onverwachte dingen zonder enig probleem, direct corrigeren.
Ik denk het niet, Rafael. Als het stuurwiel door je handen kan glijden, kan het een ongewenste kant opgaan. Tijdens de reactietijd die er verloopt alvorens je het stuur opnieuw steviger vastgrijpt om te corrigeren, kan de auto al ergens naartoe gereden zijn waar je dat liever niet had. Zelfs nog maar tegen 25 km/h leg je tijdens die ene reactieseconde al bijna 7 meter af.
Nuja, om zo drastisch uit te wijken, is is het wegdek total loss. Zelfs op een landweggetje kan je dit zonder probleem doen, omdat je auto gebouwd is om direct recht te gaan. Ik zie er althans geen probleem in om op deze manier te sturen. Je 7m/s kloppen theoretisch, maar zijn voor mij niet overtuigend genoeg om dit niet te doen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Je 7m/s kloppen theoretisch, maar zijn voor mij niet overtuigend genoeg om dit niet te doen
Je hoeft dikwijls ook geen 7 m af te wijken om met een tegenligger in aanrijding te komen, hé Rafael. 1 m kan ook al volstaan.

Wegdek total loss? Er moet daar maar een flinke baksteen liggen, die van een vrachtwagen gevallen is, en die je niet tijdig gezien hebt in het donker. Als een voorband erop afketst, zul je je karretje nogal zien gaan als je het stuurwiel niet stevig vasthebt.

Nu ja: autoverkopers, takelbedrijven, koetswerkherstellers, politieagenten, ambulanciers, geneesheren, verpleegsters en uitvaartondernemers moeten natuurlijk ook hun brood verdienen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Correct, behalve je 'wordt'... Inversie, dus zonder T
Verdomme
Ik maak nog steeds spelfouten na 20 jaar. Zouden amerikanen dat probleem nu ook hebben, ik wijt het aan de complexiteit van onze taal.
Ik heb laatst nog een verslag laten nalezen wat inhoudelijk goed was, maar ook daarin zaten op 4 getypte bladzijden zo'n 5 kleine taalfoutjes. Shit man.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Eventjes een tip over de deur dichtgooien: Inderdaad Rafael weet je na een tijd wel hoe hard dat moet om hem perfect dicht te krijgen zonder schade.
Maar let zeer goed op bij een ander zijn auto. Ik heb een paar weken geleden een lift gekregen in een nogal sportieve wagen, en zoals ik al vermoedde zijn die deuren zeer soepel. De eigenaar van de wagen zou niet blij zijn als ik die deur met mijn normale kracht zou dicht gooien.

@Rafael: Ik vind het prettig dat je zo open bent over jouw geloof aangezien het een beetje een taboe is voor veel mensen, maar ik zie een tegenstrijdigheid in jouw opmerkingen die ik niet kan plaatsen.
Quote: Ik geloof namelijk dat iedereen zijn lot reeds vaststaat.
Quote: Ik geloof dat er pas op het einde van je leven een oordeel volgt... Dat men dan je goede daden en slechte daden bekijkt.
@Jozef en Rafael

Als je lot al vast zou staan dan zou het oordeel ook al vast staan en dus zou er dan geen oordeel kunnen plaats vinden ná jouw leven. Ik zal jouw niet goed begrijpen zeker?
Er zijn meer vormen van geloof dan enkel die paar grote religies. Ik ben zelf niet atheïstisch of agnostisch maar ik hang ook geen religie aan, ik ben geen christen. Ik vind het boedhisme de interessantste en meest zinvolle religie maar ook die volg ik niet. Ik 'geloof' zelf in reïncarnatie, beter gezegd ik weet dat het zo werkt. Ik dring echter nooit mijn 'geloof' aan een ander op evenals goede christenen dat niet doen. Het is niet belangrijk wat mensen geloven, het gebeurt toch. Volgens de reïncarnatieleer wordt goed en fout niet tegen elkaar afgewogen maar wordt alles wat je gedaan hebt als het ware opgeslagen en ondervindt je in jouw volgende leven hoe plezant of ambetant dat gedrag is doordat een ander datzelfde soort gedrag naar jouw toe aanneemt. Je wordt dus niet beloont óf gestraft, er bestaat geen hemel of hel (enkel het hiernamaals). Als je vervelende consequenties ondervindt van jouw slechte gedrag is dat geen straf, maar een middel om te zuiveren zodat je beter gaat leven en zélf volmaakter en gelukkiger wordt.
Zoals ik al zei ik ben niet een christen maar ik gedraag me denk ik veel christelijker dan de meeste christenen. Wat dat betreft zijn veel religieuze mensen vaak nogal hypocriet. Ze denken dat ze beter zijn omdat ze naar de kerk gaan en zo, maar ze vergeten waar het echt om gaat ongeacht wat jouw geloof of religie is. Waar het echt om gaat is dat je probeert te leven zoals Jezus Christus dat heeft gedaan volgens de verhalen liefde, barmhartigheid, niet oordelen over een ander enzovoorts. Van het naar de kerk gaan (of moskee of wat dan ook) wordt je geen beter mens.
Tot daar mijn bijdrage. Ik zal het er verder maar niet over hebben omdat het inderdaad niet op dit forum thuishoort, maar ik wilde wel eventjes wat tegengas geven.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Ik geloof dat er ondertussen ongevallen gebeuren door slechte daden en ongevallen vermeden worden door goede daden.

Problemen die vermeden worden, hebben geen slechte gevolgen.
Volledig correct.
Jozef schreef: Het is echter bekend dat heel wat mensen het omgekeerde geloven, namelijk dat ze slechts ongeveer 20% in eigen handen hebben. Dit is dan ook een zelfvervullende profetie.
Nuja, zover zit ik nu ook niet... Ik geef het ongeveer 75% / 25%.
Jozef schreef:
Quote: Nuja, maakt niet uit, ik blijf op dat vlak bij hetgeen waar ik zelf ik geloof
Het voorgaande hoeft niet tegenstrijdig te zijn met het geloof, hoor Rafael. Ik schaam mezelf ook niet om ervoor uit te komen dat ik een christen ben. Je zult evenwel begrijpen dat, als je daarover graag van gedachte wisselt, we dit buiten het forum moeten doen.
Ik schaam me er ook niet voor, ik begeleid in m'n vrije tijd jongeren tot aan hun vormsel... Hier is het nog op 18 jarige leeftijd. Maar dit gaat ver offtopic
BBB schreef: Eventjes een tip over de deur dichtgooien: Inderdaad Rafael weet je na een tijd wel hoe hard dat moet om hem perfect dicht te krijgen zonder schade.
Maar let zeer goed op bij een ander zijn auto. Ik heb een paar weken geleden een lift gekregen in een nogal sportieve wagen, en zoals ik al vermoedde zijn die deuren zeer soepel. De eigenaar van de wagen zou niet blij zijn als ik die deur met mijn normale kracht zou dicht gooien.
Respect voor andermans zaken. Ik rijd met een kameraad naar school, ieder om de week. Als ik met hem meerijd, begeleid ik zijn deur altijd mooi. Ik draag zorg voor zijn wagen, hij voor de mijne Bij je eigen wagen kan je doen wat je wil bij wijze van spreken...
BBB schreef: @Rafael: Ik vind het prettig dat je zo open bent over jouw geloof aangezien het een beetje een taboe is voor veel mensen, maar ik zie een tegenstrijdigheid in jouw opmerkingen die ik niet kan plaatsen.
Quote: Ik geloof namelijk dat iedereen zijn lot reeds vaststaat.
Quote: Ik geloof dat er pas op het einde van je leven een oordeel volgt... Dat men dan je goede daden en slechte daden bekijkt.
Dit is een foute omschrijving van mij. Onder lot versta ik: de manier waarop je sterft, en wanneer, m.a.w. dat er nu reeds beslist is wanneer ik/jij sterf(t), en waaraan, of op welke manier
VanDale schreef: lot (het ~, ~en)
4 levensloop zoals die zich voordoet =&gt bestemming, destinatie, levenslot, lotsbestemming
Als je in de VanDale kijkt komt dit niet echt overeen. Hopelijk is het nu wel duidelijk wat ik er mee bedoel
BBB schreef: Wat dat betreft zijn veel religieuze mensen vaak nogal hypocriet. Ze denken dat ze beter zijn omdat ze naar de kerk gaan en zo, maar ze vergeten waar het echt om gaat ongeacht wat jouw geloof of religie is.
Dit is inderdaad passé. Zelf ga ik zelden naar de kerk, tenzij met activiteiten van de jeugdvereniging.
Quote: Van het naar de kerk gaan (of moskee of wat dan ook) wordt je geen beter mens.
Correct, behalve je 'wordt'... Inversie, dus zonder T
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Bij je eigen wagen kan je doen wat je wil bij wijze van spreken...
Het gaat niet zozeer om schade aan de wagen. Ook als je een portier veel te krachtig dichtklapt, zal daardoor maar zelden schade ontstaan.

Veeleer gaat het om milieuhinder door overdreven lawaai. Als je in de zomer, als iedereen met open venster slaapt, om 3 uur 's nachts thuiskomt, en de portieren van je wagen met volle kracht dichtslaat, dan is dat niet echt sociaal tegenover je buren. Laat staan dat je dan ook nog luidkeels een liedje zoals "Ich bin der Anton aus Tirol" gaat zingen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ja, als je met jouw raam open slaapt dan kan dat wel ambetant zijn. Je moet vanaf een uur of 11 's avonds zoiezo geen lawaai meer maken. Ik heb in mijn buurt veel last van geluidshinder, portieren zijn één van de kleinere probemen. Dronken studenten die zingen, tegen fietsen en vuilzakken schoppen. Een muziekschool (onderdeel van een hogeschool, 2dekansonderwijs en culturele vorming)in de buurt die zich niets aantrekt van geluidshinder. Zelfs als de ramen van die school en mijn kamer dicht zijn word ik er nog door gewekt als ik eens wil uitslapen Ik garandeer je dat als je dat een paar uur moet horen terwijl je wilt studeren dat het dan enorm op jouw zenuwen werkt. Die muziekschool houdt zich niet aan fatsoensregels die in Nederland zelfs wetten zijn. In Nederland zijn muziekscholen geluidgeïsoleerd. Hele dikke lagen schuimrubber tegen de muren enzo. Ik houdt mijn hart al vast voor de blok als ze hun ramen zelfs doodleuk openzetten.
Tot slot veel last van een vrachtwagen elke ochtend om 5u30 met dat ambetante gepiep (een knopje om het tijdelijk uit te schakelen zou een zegen zijn, want op dat tijdstip op privéterrein zijn er geen fietsers en voetgangers) die volgens mij materiaal levert voor de unief en 3 bouwprojecten binnen enkele tientallen meters.
Kortom, zeer veel geluidsoverlast op mijn kot. Volgend jaar een ander kot voor mij.
En geluidshinder is ook overdag heel goed mogelijk. Het is niet omdat de wet het slechts strafbaar stelt vanaf 22u, dat je daarom overdag veel lawaai mag maken als het niet nodig is.
Ik heb geen probleem met die bouwprojecten zolang de gemeente dat maar zo veel mogelijk in goede banen leidt, zoveel mogelijk tegelijk bijvoorbeeld. Maar een muziekschool die geen geluidsisolatie gebruikt, dat begrijp ik echt niet.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Civilisation is Brits, civilization is Amerikaans en ze worden beide als /civelaizeiSen/ uitgesproken.
Wat dit soort woorden betreft schrijven de Britten meestal Engels en de Amerikanen meestal fonetisch. Idem voor ou/o: colour/color.

Wat die who betreft, als dit woord als onderwerp wordt gebruikt wordt het whom. 'Whom to put up with?' dus.

Als je overstapt naar het Chinees, ga je dan Mandarijns spreken of Kantonees of Wu?
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

BBB schreef:
Quote: Correct, behalve je 'wordt'... Inversie, dus zonder T
Verdomme
Ik maak nog steeds spelfouten na 20 jaar. Zouden amerikanen dat probleem nu ook hebben, ik wijt het aan de complexiteit van onze taal.
Ik heb laatst nog een verslag laten nalezen wat inhoudelijk goed was, maar ook daarin zaten op 4 getypte bladzijden zo'n 5 kleine taalfoutjes. Shit man.
Maak je geen illusies, die Amerikanen spreken zelfs geen fatsoenlijk Engels, laat staan dat ze kunnen spellen.

Laat ons allemaal overstappen op het Chinees, geen dt problemen, geen s z problemen zoals in het Engels (civilization, civilisation ? ), geen complexe werkwoorden zoals het engelse 'to put up with' (zet dat eens om in een vraag zoals Who .... ?, zelfs Churchill ging hier de mist in een toespraak), geen hoofdletter/kleine letter problematiek als het in het Duits om nog maar te zwijgen over naamvallen, ...
Plaats reactie