Examencentrum Praktijk

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
elbert

Examencentrum Praktijk

Bericht door elbert »

Ik had eens een Vraagje,

Kun je het examencentrum voor je praktijkexamen kiezen? of moet dit hetzelfde zijn als dat waar je je theorie hebt afgelegd?
Want ik kreeg zelfs te horen dat ieder examencentrum zijn in zijn omliggende gemeentes een monopoly heeft, bijvoorbeeld, wanneer je in Mol woont dat je verplicht in Geel op examen moet.

Klopt dit of mag je dat zelf kiezen?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste.

Theorie-examen kan je in elk examencentrum gaan afleggen.

Voor praktijk moet je gaan:
- Ofwel in het centrum dat bevoegd is voor de gemeente waar je woont.
- Ofwel in het centrum dat bevoegd is voor de rijschool waar je praktijk volgt.

Je vindt een link naar de examencentra op onze site onder PRAKTIJK / examencentra
Elbert

Bericht door Elbert »

eugeen schreef: Beste.

Theorie-examen kan je in elk examencentrum gaan afleggen.

Voor praktijk moet je gaan:
- Ofwel in het centrum dat bevoegd is voor de gemeente waar je woont.
- Ofwel in het centrum dat bevoegd is voor de rijschool waar je praktijk volgt.

Je vindt een link naar de examencentra op onze site onder PRAKTIJK / examencentra
daar vreesde ik al voor, ikzelf ben van Neerpelt en moet dus in Bree op examen gaan. Maar ik wil dit liever niet omdat Bree een slechte naam heeft op vlak van examinators.

Zo hebben we het laatst de proef op de som genomen en eens een optelling gemaakt (goede contacten met de man op het gemeentehuis) we hebben 84 mensen naar hun ervaringen in Bree gevraagd en dit was het resultaat:

Geslaagd na het 1e examen: 1 persoon
Geslaagd na het 2e examen: 33 personen
Geslaagd na het 3e examen: 38 personen (rara sponsoring rijscholen?)
Geslaagd na het 4e examen: 4 personen
Geslaagd na het 5e examen: 2 personen

Geslaagd na het 7e examen: 1 persoon
Geslaagd na het 8e examen: 1 persoon

Nu sta ik dus absoluut niet te popelen om richting Bree te trekken.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Spijtig dat je niet kan melden welk model de kandidaten volgden die de eerste of de tweede maal niet slaagden.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Elbert, ik heb het met je te doen. Van te voren al weten dat je waarschijnlijk 2 of 3 examens gaat moeten. Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar met dit in mijn achterhoofd ga ik een stuk zenuwachtiger zijn wanneer ik examen heb.

Deskundigen, hoort het niet zo te zijn dat bij het 1ste examen minstens de helf slaagt, toch zeker als je minstens 20 uur les hebt gevolgd

Jozef zei:
Quote: Ik heb op mijn werk, als kaderlid, nooit een collega ook maar enig verwijt gemaakt. Ik heb medewerkers gehad, die al op meerdere afdelingen ongeschikt verklaard waren, en op mijn afdeling nog een laatste kans kregen. Nooit heb ik kritiek op hen geuit altijd heb ik hen oplossingen aangereikt en hen begeleid op weg naar bevredigende prestaties.
Tof Jozef, die mensen zouden er meer moeten zijn. Meestal komt het wel goed als je maar constructief blijft is mijn ervaring.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar met dit in mijn achterhoofd ga ik een stuk zenuwachtiger zijn wanneer ik examen heb.
Waarom toch? Er mogen in mijn wagen 3 examinatoren zitten, en nog 4 in een volgwagen: dat deert me geen ziel. Ik weet wat me als bestuuder te doen staat, en dat mag je toch ook verwachten van iemand die een rijbewijs ambieert.
Quote: Deskundigen, hoort het niet zo te zijn dat bij het 1ste examen minstens de helf slaagt, toch zeker als je minstens 20 uur les hebt gevolgd
Volgens mij wel, ook al blijkt 20 uur praktijkles, ook vanuit mijn persoonlijke ervaring, dan wel het keerpunt te zijn waarop je als lesgever zegt: "De ene wel, de andere heeft nog wat meer uren nodig."

Als rijschoolinstructeur bij het leger, stond ik namelijk vaak voor dit dilemma. Ik mocht de kandidaten 20 uur praktijkopleiding geven, en dan werd mij gevraagd: "Kan hij voor een examen slagen, of niet ?" Ik zei dan meestal maar "ja", in de hoop op een goede afloop, ook al wist ik dat sommige kandiaten nog enkele bijkomende uren nodig hadden (hooguit 5 uur), maar ik die niet mocht geven.

Het was dan wel erg voor mij als ik vernam dat een kandidaat die ik opgeleid had, al kort na de uitreiking van zijn rijbewijs een ongeval gehad had, terwijl ik wist hat hij, mits nog enkele uren meer praktijkopleiding, dat ongeval niet zou veroorzaakt hebben.

Kandidaten voor het rijbewijs: vertrouw erop dat, als jouw rijschoollesgever zegt dat je nog wat meer uren onderricht nodig hebt, dit echt niet is om de rijschool nog wat meer op te leveren, maar omdat je het echt wel nodig hebt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: Als beginnend chauffeur blijft het kruispunt t.h.v. het sportpaleis een verschrikking.
Dat kan ik me goed voorstellen.
Quote: Inderdaad gewoon een opmerking gegeven om er maar één te kunnen geven.
Dat is zoals de mannen van de belastingen. Je zet in de kosten die je aftrekt enkele zwaar overdreven bedragen. Die halen ze er dan uit, en dan zijn ze tevreden dat ze kunnen afpingelen hebben, voor de rest laten ze je dan met rust.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo Elbert,

Ik heb al heel wat examens meegemaakt zowel in Bree als in Alken
En het verschil zit hem in het volgende:
In Bree zijn de examenwegen gemakkelijk maar de examinatoren eisen dan ook het puntje op de i.

In Alken heerst de wet van de sterkste daar kan ik zelfs niet de puntjes op de i zetten laat staan een van mijn leerlingen vandaar dat de examinatoren daar ook een beetje soepelder zijn.

Ik ben al van 1994 bezig en heb nog nooit meegemaakt dat iemand ten onrechte gebuisd is alhoewel ik van de indianenverhalen ganse boeken kan schrijven.

En ik ben zeker geen vriend van een examinator maar heb wel respect voor ze.

En wat de rijscholen betrefd: mijn persoonlijke mening en ook die van mijn werkgever is dat je meer voldoening in mijn geval, en meer reclame in de rijschool haar geval hebt als een leerling 20 uren neemt en de eerste maal slaagt dan als hij 100 uren neemt en driemaal opnieuw moet gaan.
Die leerling met zijn 20 uren brengt op termijn meer op dan die met 100 uren.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Elbert schreef:
eugeen schreef: Beste.

Theorie-examen kan je in elk examencentrum gaan afleggen.

Voor praktijk moet je gaan:
- Ofwel in het centrum dat bevoegd is voor de gemeente waar je woont.
- Ofwel in het centrum dat bevoegd is voor de rijschool waar je praktijk volgt.

Je vindt een link naar de examencentra op onze site onder PRAKTIJK / examencentra
daar vreesde ik al voor, ikzelf ben van Neerpelt en moet dus in Bree op examen gaan. Maar ik wil dit liever niet omdat Bree een slechte naam heeft op vlak van examinators.

Zo hebben we het laatst de proef op de som genomen en eens een optelling gemaakt (goede contacten met de man op het gemeentehuis) we hebben 84 mensen naar hun ervaringen in Bree gevraagd en dit was het resultaat:

Geslaagd na het 1e examen: 1 persoon
Geslaagd na het 2e examen: 33 personen
Geslaagd na het 3e examen: 38 personen (rara sponsoring rijscholen?)
Geslaagd na het 4e examen: 4 personen
Geslaagd na het 5e examen: 2 personen

Geslaagd na het 7e examen: 1 persoon
Geslaagd na het 8e examen: 1 persoon

Nu sta ik dus absoluut niet te popelen om richting Bree te trekken.
T'ja dan sta je niet te popelen om daar je exame te doen
Misschien had je het ook beter niet geweten
Maar is dit ook geen zet naar een grotere motivatie om het op die dag proberen extra goed te doen

Al kan ik erin komen dat de andere kandidaten dat ook wel zullen gedaan hebben

Ik weet dat Asse -Molem ook geen simpele examinators heeft en daarom doe ik de moeite om daar te plekke wat te gaan oefenen in plaats van hier bij ons
Het is tenslotte daar dat je het moet afleggen en niet in je eigen dorp of stad
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

mijn ervaring

Bericht door JC »

Ik heb lange tijd geleden mijn examen in Deurne gedaan. Toendertijd circuleerden er een vele cowboy-verhalen over dit examencentrum. Als ik het vergelijk met de andere centra vind ik het nog altijd één van de moeilijkere centra van het land. Als beginnend chauffeur blijft het kruispunt t.h.v. het sportpaleis een verschrikking.
Ik had leren rijden via vrije begeleiding (met mijn vader) en had op het moment van het examen 6 maand gereden en ongeveer 6000 km geoefend. Geslaagd van de eerste keer met slechts één opmerking van de examinator. Ik reed op een bepaald punt met 'onaangepaste' snelheid. Dit bleek de singel in Antwerpen-Deurne te zijn. Toendertijd max 60 km/u, maar iedereen reed er 80-90. Ik reed tussen de 55 en 60 per uur. Inderdaad gewoon een opmerking gegeven om er maar één te kunnen geven. Net onder de max. snelheid lijkt mij in orde.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Elbert:

Ik vind het aantal geslaagden na één poging erg laag, en het aantal geslaagden na 3 pogingen erg hoog (een aantal daarvan hadden volgens mij al van de tweede keer moeten slagen).

Maar: vergeet het fabeltje van "sponsoring" door de rijscholen. Wat het examencentrum betreft, is een rijschooldirecteur al tevreden als het niet tot incidenten komt met een examinator veel verder reikt de affiniteit van een rijschool met de examencentra meestal niet. En een rijschool heeft niets liever dan dat ze er prat kan op gaan dat haar cursisten met zo weinig mogelijk examens hun rijbewijs behaald hebben.

Ik weet dat niet iedereen mijn mening zal delen, maar examinatoren zijn in mijn ogen een ras appart. Vooral dan als het gaat om voormalige rijschoolinstructeurs, die het avond- en zaterdagwerk beu zijn, en zich plots als bij wonder niet meer geroepen voelen om mensen te bemoedigen en samen met hen iets op te bouwen, maar om ze af te breken. Ik weet het: de examinator heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat mensen die nog niet veilig alleen kunnen rijden, geen rijbewijs bekomen. Maar de manier waarop ze hun bevindingen uiten, is meestal wel erg negatief.

Ik heb op mijn werk, als kaderlid, nooit een collega ook maar enig verwijt gemaakt. Ik heb medewerkers gehad, die al op meerdere afdelingen ongeschikt verklaard waren, en op mijn afdeling nog een laatste kans kregen. Nooit heb ik kritiek op hen geuit altijd heb ik hen oplossingen aangereikt en hen begeleid op weg naar bevredigende prestaties.

Op één uitzondering na, om helemaal eerlijk te zijn, dat moet ik erkennen. Een jongedame die elke dag 15 minuten te laat kwam, en ik desondanks niet met vertraging meldde aan de personeelsdienst. Op een dag kwam ze 20 minuten te laat, en meldde ik haar wel met vertraging. Ze was razend omdat ik haar zogezegd voor amper 5 minuten verschil te laat gemeld had. Die heeft mijn chef, in overleg met mij, dan ook ter beschikking van de personeelsdienst gesteld (lees: de laan uitgestuurd).
Elbert

Bericht door Elbert »

Misschien dat ik niet duidelijk was, ik zie er niet tegenop om mijn examen te gaan doen, maar ik wou tog even laten weten dat met deze cijfers bij velen de moed in de schoenen zakt.
En dit is geen cowboyverhaal, maar we hebben dus wel degelijk aan 84 mensen gevraagd, die allemaal in Bree op examen geweest zijn, we hadden ook 1 persoon van Alken, en die was er van de 1e keer door, en 2 personen van Geel (1e en 2e keer door).

Ik kan vanaf 15 april opgaan voor mijn Praktijk, en moet dus naar Bree (hoewel ik liever richting Alken of Geel zou trekken).
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Beste Benny
Jij zegt
Quote: Ik ben al van 1994 bezig en heb nog nooit meegemaakt dat iemand ten onrechte gebuisd is alhoewel ik van de indianenverhalen ganse boeken kan schrijven.
Ik geloof je meteen en twijfel geenzins aan jouw eerlijkheid en objectiviteit.

1 op 80 mensen slaagt de eerste keer in Bree.
Dat kan dan 2 dingen betekenen:
1 de mensen zijn in extreme mate onvoldoende voorbereid op hun examen. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, want dan zou nog altijd minsten 1 op 3 ofzo slagen de eerste keer.
2 Die examnatoren in Bree zijn onredeljik.
Als iemand een betere verklaring heeft, laat maar horen.

PS Hoeveel procent slaagt de eerste keer in Haasrode. Dat ligt in Heverlee/Leuven? Daar ga ik mijn examen moeten doen.
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Wel dat zou ik dan gerust is willen weten over Asse-Molem
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Maak je geen zorgen, Linda. Tenzij je teveel van je tak maakt over een taalkwestie, slaag jij voor je praktijkexamen. Geloof dat maar van een ouwe vos. Sint-Job kent zijn volk.
Plaats reactie