Maandag moet ik mijn examen gaan afleggen, toch nog enkele vraagjes:
1. Je moet enkele technische controles uitvoeren (zoals remolie, luchtdruk op banden,...). Is het voldoende om gewoon te laten zien hoe het zou moeten? Of moet je het werkelijk zelf gaan doen. Bijvoorbeeld enkel het reservoir van de remolie tonen (dus niet zelf het peil opmeten) en het wielventiel tonen waar de luchtdrukmeter op geplaatst dient te worden.
2. Voor de slijtage op de banden te meten moet je de diepte van de groeven meten, moet je dat ook zelf doen en als je het moet doen krijg je er dan een speciale meetlat voor?
3. Bij het achteruit inparkeren, mag je dan na de eerste keer vooruit rijden terug een beetje achteruit rijden om je vanvoor en vanachter op één meter te plaatsen? Of mag je slechts één keer vooruit.
Bij voorbaat dank.
Enkele vraagjes
Re: Enkele vraagjes
1 & 2: Kan je hier lezen, http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=r ... mpt=278833Lennert schreef: Maandag moet ik mijn examen gaan afleggen, toch nog enkele vraagjes:
1. Je moet enkele technische controles uitvoeren (zoals remolie, luchtdruk op banden,...). Is het voldoende om gewoon te laten zien hoe het zou moeten? Of moet je het werkelijk zelf gaan doen. Bijvoorbeeld enkel het reservoir van de remolie tonen (dus niet zelf het peil opmeten) en het wielventiel tonen waar de luchtdrukmeter op geplaatst dient te worden.
2. Voor de slijtage op de banden te meten moet je de diepte van de groeven meten, moet je dat ook zelf doen en als je het moet doen krijg je er dan een speciale meetlat voor?
3. Bij het achteruit inparkeren, mag je dan na de eerste keer vooruit rijden terug een beetje achteruit rijden om je vanvoor en vanachter op één meter te plaatsen? Of mag je slechts één keer vooruit.
Bij voorbaat dank.
3: Je moet niet exact op 1 meter vanvoor & vanachter staan, bij benadering... Kan je ook op voorhand niet weten, want de afstand is variabel. Je moet gewoon trachten in het midden te staan, op minder dan 0,3 meter, en evenwijdig met de stoeprand. Eén maal terug uitrijden door een foutje, mag, en wordt niet aanzien als een fout bij hen. Dus best, achteruit erin, je staat dan vrij dicht bij het achterste baken, dan stukje naar voor, ét voilà . Ik zou ook geen reden weten om nog eens extra naar achter te rijden?
Re: Enkele vraagjes
Bedankt voor de snelle reactie, toch nog een vraage:Rafael schreef:1 & 2: Kan je hier lezen, http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=r ... mpt=278833Lennert schreef: Maandag moet ik mijn examen gaan afleggen, toch nog enkele vraagjes:
1. Je moet enkele technische controles uitvoeren (zoals remolie, luchtdruk op banden,...). Is het voldoende om gewoon te laten zien hoe het zou moeten? Of moet je het werkelijk zelf gaan doen. Bijvoorbeeld enkel het reservoir van de remolie tonen (dus niet zelf het peil opmeten) en het wielventiel tonen waar de luchtdrukmeter op geplaatst dient te worden.
2. Voor de slijtage op de banden te meten moet je de diepte van de groeven meten, moet je dat ook zelf doen en als je het moet doen krijg je er dan een speciale meetlat voor?
3. Bij het achteruit inparkeren, mag je dan na de eerste keer vooruit rijden terug een beetje achteruit rijden om je vanvoor en vanachter op één meter te plaatsen? Of mag je slechts één keer vooruit.
Bij voorbaat dank.
3: Je moet niet exact op 1 meter vanvoor & vanachter staan, bij benadering... Kan je ook op voorhand niet weten, want de afstand is variabel. Je moet gewoon trachten in het midden te staan, op minder dan 0,3 meter, en evenwijdig met de stoeprand. Eén maal terug uitrijden door een foutje, mag, en wordt niet aanzien als een fout bij hen. Dus best, achteruit erin, je staat dan vrij dicht bij het achterste baken, dan stukje naar voor, ét voilà . Ik zou ook geen reden weten om nog eens extra naar achter te rijden?
Bij het meten van de groevendiepte van de banden, moet je dat dan echt doen of gewoon je wiel draaien en de groeven tonen? Want ik heb daar geen speciaal latje voor.
Re: Enkele vraagjes
Je wiel draaien, en gewoon tonen hoe je het na kijkt... Groeven aanwijzen dus, en even de minimum vermelden. Of als je banden voorzien zijn van indicatoren, kan je deze ook aanwijzen. Het écht meten, is niet nodig voor zover ik weet.Anonymous schreef: Bij het meten van de groevendiepte van de banden, moet je dat dan echt doen of gewoon je wiel draaien en de groeven tonen? Want ik heb daar geen speciaal latje voor.
De minimum:
Meer info over de banden: links kijken, onder wetgeving voor "Voertuigen", en dan hoofdstukje bandenQuote: - De profieldiepte in de band moet minstens 1,6 mm zijn op 3/4 van het loopvlak. (kleiner profiel is rode kaart bij autokeuring)
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Beste Lennert,
Het remvloeistofreservoir is doorzichtig en is voorzien van een minimum en een maximum peilstreepje. Als je het oppervlak van de remvloeistof niet goed ziet, schudt je even wat met de wagen.
De bandendruk en de diepte van de hoofdgroeven hoef je niet daadwerkelijk te meten, je moet enkel kunnen tonen en uitleggen hoe je het zou doen.
Zo ook voor het motoroliepeil. Die peilstaaf hangt vol olie die ertegen gespat is door de krukas van de draaiende motor. Je moet hem dus eerst met een proper pluisvrij doekje schoonvegen, er opnieuw insteken en dan weer uittrekken om te kunnen nagaan of het oliepeil tussen het minimum en het maximum streepje staat. Maar ook dat moet je niet uitvoeren op het examen je moet alleen maar de oliepeilstaaf kunnen aanwijzen en uitleggen hoe je er het peil mee meet.
Het remvloeistofreservoir is doorzichtig en is voorzien van een minimum en een maximum peilstreepje. Als je het oppervlak van de remvloeistof niet goed ziet, schudt je even wat met de wagen.
De bandendruk en de diepte van de hoofdgroeven hoef je niet daadwerkelijk te meten, je moet enkel kunnen tonen en uitleggen hoe je het zou doen.
Zo ook voor het motoroliepeil. Die peilstaaf hangt vol olie die ertegen gespat is door de krukas van de draaiende motor. Je moet hem dus eerst met een proper pluisvrij doekje schoonvegen, er opnieuw insteken en dan weer uittrekken om te kunnen nagaan of het oliepeil tussen het minimum en het maximum streepje staat. Maar ook dat moet je niet uitvoeren op het examen je moet alleen maar de oliepeilstaaf kunnen aanwijzen en uitleggen hoe je er het peil mee meet.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Bandendruk= gewoon je ventiel aanwijzen en weten dat het in koude toestand moet gebeuren.
Slijtage= Wiel voledig naar een kant draaien en kijken of je groeven minstens 1,6 mm diep zijn.
Normaal zie je dat zo of er staan kleine tussen groeven die de 1.6 aangeven en er bestaan ook speciale metertjes die je kunt gebruiken.
Slijtage= Wiel voledig naar een kant draaien en kijken of je groeven minstens 1,6 mm diep zijn.
Normaal zie je dat zo of er staan kleine tussen groeven die de 1.6 aangeven en er bestaan ook speciale metertjes die je kunt gebruiken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Lies, de hoofdgroeven, die minstens 1,6 mm diep moeten zijn, dat zijn die diepe groeven in het loopvlak van de band (je moet dus geen rekening houden met de kleinere zijgroeven).
Als ze nog slechts 1,6 mm diep zijn, verschijnen er slijtage-indicatoren in die groeven.
Die 1,6 mm is het wettelijk vereist minimum. Om veilig te rijden vervang je zomerbanden best zodra de hoofdgroeven minder dan 3 mm diep zijn, en winterbanden zodra de hoofdgroeven minder dan 4 mm diep zijn.
Als ze nog slechts 1,6 mm diep zijn, verschijnen er slijtage-indicatoren in die groeven.
Die 1,6 mm is het wettelijk vereist minimum. Om veilig te rijden vervang je zomerbanden best zodra de hoofdgroeven minder dan 3 mm diep zijn, en winterbanden zodra de hoofdgroeven minder dan 4 mm diep zijn.
Jozef schreef: Beste Lennert,
Het remvloeistofreservoir is doorzichtig en is voorzien van een minimum en een maximum peilstreepje. Als je het oppervlak van de remvloeistof niet goed ziet, schudt je even wat met de wagen.
De bandendruk en de diepte van de hoofdgroeven hoef je niet daadwerkelijk te meten, je moet enkel kunnen tonen en uitleggen hoe je het zou doen.
Zo ook voor het motoroliepeil. Die peilstaaf hangt vol olie die ertegen gespat is door de krukas van de draaiende motor. Je moet hem dus eerst met een proper pluisvrij doekje schoonvegen, er opnieuw insteken en dan weer uittrekken om te kunnen nagaan of het oliepeil tussen het minimum en het maximum streepje staat. Maar ook dat moet je niet uitvoeren op het examen je moet alleen maar de oliepeilstaaf kunnen aanwijzen en uitleggen hoe je er het peil mee meet.
De bandendruk en de diepte van de hoofdgroeven hoef je niet daadwerkelijk te meten, je moet enkel kunnen tonen en uitleggen hoe je het zou doen
=> hoe moet je dat eigenlijk uitleggen hoe je dat moet doen ? Want ik weet dat zelf eigenlijk ook niet ik moet binnen een paar maanden ook mijn examen gaan afleggen.
Groetjes