begeleider en examen in Kontich

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Over die snelweg, ik heb de eerste keer op een snelweg gereden na zo'n 6u les gehad te hebben, en ik vond dat eigenlijk te weinig. Goed, de instructeur hielp wel veel bij het invoegen etc, maar op dat moment waren mijn reflexen gewoon absoluut nog niet voldoende. Moest er iets onverwachts gebeurd zijn terwijl ik daar 100 of meer reed... ik mag er niet aan denken. Persoonlijk zou ik dit dus wat later doen...

Verder, tja, veel geduld denk ik En er vooral niet van uitgaan dat een aantal dingen "toch logisch" zijn. Ook niet als je het al één of twee of tien keer gezegd/uitgelegd hebt. Ik had tijdens m'n eerste zoveel uren les altijd even nodig tussen het moment dat m'n instructeur zei "goed, vertrek maar", en ik effectief kon vertrekken. Ik moest er echt nog veel bij nadenken. En verder, voor de leerling, altijd heel eerlijk zijn. Als ik iets niet kon, of me onzeker voelde, zei ik dat gewoon, zodat m'n instructeur daar rekening mee kon houden en daar op inspelen.

En verder beiden veel succes gewenst natuurlijk
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Misschien een ander idee om te beginnen, ipv de afgelegen wegen (Vliegveld en dergelijk haal je aan). Is er in de buurt geen oefenterrein voor parkeren en dergelijk? Anders kan je daar paar obstakels opstellen, waar hij/zij moet tussen door rijden. Zo leer je de afmetingen van de wagen kennen, de draaihoek, en leer je ook op een lage snelheid rijden, alsook vertrekken dus. Ik denk dat zoiets wel erg nuttig kan zijn, daarom niet direct de echte manouvres, gewoon willekeurig wat opbouwen met de materialen daar beschikbaar. (Zet wel alles terug zoals het stond, om het ook nog leuk te houden voor de mensen die na je willen oefenen )
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik dacht aan dat vliegveld, omdat hier geen verkeer is, er een zee van plaats is, zodat zij de wagen leert kennen. Waar zitten de pedalen, bedieningen, zodat deze blindelings kunnen gevonden worden na een tijdje.
Zo krijg je ook voeling met de wagen. Natuurlijk hoort daar ook vertrekken bij, remmen, draaien, ...
Het heeft alles te maken met je zo goed mogelijk te voelen in de auto zodat er zo weinig mogelijk stress is, dat was mijn redenering.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

JC schreef: Ik dacht aan dat vliegveld, omdat hier geen verkeer is,
Als je op een start- en landingsbaan gaat rijden, kijk dan af en toe wel eens omhoog om te zien of er geen vliegenier een noodlanding gaat maken met zijn vliegmachien hé.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

JC schreef: Het heeft alles te maken met je zo goed mogelijk te voelen in de auto zodat er zo weinig mogelijk stress is, dat was mijn redenering.
Dat vind ik sowieso wel een goed idee
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

begeleider en examen in Kontich

Bericht door JC »

Mijn vriendin zal volgende week haar theoretisch examen afleggen en zal dan via vrije begeleiding trachten haar rijbewijs te halen. Ik voldoe aan de voorwaarden van begeleider (ondertussen al meer dan 17 jaar ervaring).

Enige tips voor een begeleider ? Ik meen het verkeersreglement goed te kennen (voorbeeldexamen op de pc slechts 2 fouten), en dit zonder voorbereiding. Ik zoek dus eerder naar tips over volgorde van technieken, pedagogie, ...

Ik heb zo ergens het plan om haar eerst de nodige km te laten rijden, niet op de openbare weg (vliegveld, taxiways). Ik dacht ook dat op een rustig moment een lang stuk snelweg een goede ervaring was. Dit zou een beter 'gevoel' voor de wagen geven, meen ik. Als ze dan rustig aan vrachtwagensnelheid op de rechter rijstrook blijft zie ik geen probleem. Daarna stapje voor stapje een ingewikkelder situatie voorschotelen.

Nog andere tips, dingen die ik zeker niet mag doen, ...
Plaats reactie