Bekwaamheidsattest!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

scorpioking, ik heb zelf ook model 2 gedaan en al die fouten dieje daar noemt komen me maar al te bekend voor. Je zit nog maar juist over de helft van het aantal lessen, je moet je zeker nog geen zorgen maken. Ik heb na 18u mijn bekwaamheidsattest gekregen, maar m'n instructeur zei zelf dat ik nog niet vlot genoeg reed voor het examen. Je kan dus gerust nog wat "mankementjes" vertonen, daar dient ook je stage voor hé. Maak je vooral daar geen druk over, en probeer gewoon zo goed mogelijk je best te doen tijdens de lessen, je zal zien dat je dan nog veel leert. ook van mij nog veel succes gewenst!
scorpioking
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bekwaamheidsattest!

Bericht door scorpioking »

Hoe slecht moet je rijden om geen bekwaamheidsattest te krijgen?
Heb er al 10uur praktijk op zitten maar telkens ga ik op les met veel zenuwen.
Niet dat ik veel fouten maak , maar ergens in mijn achterhoofd denk ik dat ik misschien wel teveel fouten maak en daardoor mijn voorlopig rijbewijs niet krijg( model 2)
Mijn fouten zijn : te dicht tegen de geparkeerde auto's rijden ( vooral voor de spiegels niet te raken), niet optijd stoppen als ik iemand voorrang van rechts moet geven, en teveel mijn koppeling willen indrukken.
Maak ik mij druk voor niets of toch wel..?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste,

Dit is meer en vraag voor je praktijkleraar.

Maar je heb dan ook nog 8 uur te gaan dus geen panniek op 8 uren kun je nog veel leren.

Veel succes
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

scorpioking schreef:
Had mij vernomen mij minder zenuwachtig te maken door te zeggen " tis om te leren hé en dan kan je nog fouten maken".
Zo is dat inderdaad Blij te horen dat het beter ging, als ik dat zo hoor komt dat wel in orde met dat bekwaamheidsattest Ik moet zeggen dat ik de laatste paar lesuren minder goed heb gereden dan daarvoor, en ik had m'n instructeur verteld dat het deels ook kwam door een persoonlijke situatie thuis, en hij zei ook van jah, ik weet dat je beter kan rijden dan dit, dus dat is geen probleem.
scorpioking
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door scorpioking »

Hé Benny yen Sofie, heb juist terug 2 uur gedaan en het was super.
Had mij vernomen mij minder zenuwachtig te maken door te zeggen " tis om te leren hé en dan kan je nog fouten maken".
De instructeur vroeg hoe ik het vond vandaag en ik zei" een goede les vond ik" en hij zei daarop" ja das waar en ik moet eigenlijk zoeken naar opmerkingen".
Keren in een smalle straat was goed gelukt en ook het achteruit rijden in een smalle doorgang was ook goed gelukt.
Nu maar hopen dat ik het zo goed blijf doen zodat ik het met mijn verlopig rijbewijs(volgende week vrijdag ) veel kan oefenen, en dan kan ik tenminste met de auto meer naar het werk dan met de moto door weer en wind alsmaar.
Bedankt voor jullie reactie hé
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste scorpioking,

Naarmate je meer oefent, zal het allemaal vlotter gaan, en zul je je alsmaar meer op je gemak voelen.

Een klein beetje gezonde stress op het examen mag er zijn om er de aandacht bij te houden, maar voor de rest moet je het hebben van de zelfverzekerdheid die je intussen zult opgebouwd hebben. Het besef: ik heb het al tientallen keren gekund, waarom zou ik het dan nu niet kunnen.

De gevaarlijkste periode voor een beginneling komt na het behalen van het rijbewijs. Velen krijgen alsmaar meer de indruk dat er niets meer kan mislopen, doch missen nog ervaring. Het komt erop aan in die periode niet al te voortvarend te willen zijn.

Later neemt het risico weer af, vanwege meer ervaring.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Blij te horen dat het zo goed gaat Overigens moet je ook niet voor het examen te zenuwachtig zijn (al is dat nog wel eventjes), denk gewoon dat je die examenator wel even zal tonen wat je zo allemaal geleerd hebt de voorbije maanden
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Bekwaamheidsattest!

Bericht door digital »

scorpioking schreef: Hoe slecht moet je rijden om geen bekwaamheidsattest te krijgen?
Je kunt de vraag beter anderom stellen: Hoe goed moet je rijden om een bekwaamheidsattest te krijgen?

De instructeur moet oordelen of de leerling verder alleen kan leren rijden zonder een accident te veroorzaken. Als de leerling kan rijden zonder tussenkomst van de instructeur of met een minimum aan tussenkomst van de instructeur, dan is hij er klaar voor. Als de instructeur nog steeds op bepaalde punten moet ingrijpen (bv wijzen op de regel voorrang heeft rechts,....) dan is het te gevaarlijk om de leerling alleen te laten rijden.
scorpioking
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door scorpioking »

Vandaag was het weer een les zonder opmerkingen Sofie, moest parkeren en dat was zonder problemen , ook het keren ineen smalle straat weer en de smalle doorgang ging goed.
Op de baan was het ook zeer vlot en het gaat ook precies wat soepeler met schakelen, voorrang van recht geven en als het moet bij iemand die in bijna in fout laat gaan snel kunnen stoppen zonder stil te vallen , dus snel koppeling induwen en remmen.
Wil al terug gaan rijden
Volgende week nog 4 uur en met een andere wagen, een Clio denk ik ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Maak ik mij druk voor niets of toch wel..?
Zo zie je maar dat het toch op zijn pootjes terecht komt
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

scorpioking schreef: Er staan zo veel borden op een bepaalde baan/straat dat je niet weet waar eerst kijken terwijl je ook de weg in het oog moet houden.
Je opmerking is volkomen terecht. Ook vele ervaren bestuurders ergeren zich aan de wildgroei van verkeersborden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er nu en dan eens eentje niet opgemerkt wordt.

Zo heb ik al van meerdere bestuurders gehoord dat ze, net als ik, zelfs in hun eigen gemeente een verkeersbord "einde zone 30" zien, en wel twee of drie keren het trajekt opnieuw moeten afleggen om toch maar te weten te komen waar het verkeersbord "begin zone 30" eigenlijk staat.

Het spijtige is dat de overheid niet bepaald schitterende ideeën heeft om hieraan te verhelpen.

Renaat Landuyt zou het bord "verplicht rondgaand verkeer" aan rotondes willen afschaffen, maar ik denk niet dat deze borden storend werken.

Ook overweegt men op vele plaatsen om met snelheidszones te werken. Het nadeel is dat, als je dat ene bord gemist hebt dat het begin van zo een zone aangeeft, je de hele zone doorrijdt zonder op de hoogte te zijn van de snelheidsbeperking.
scorpioking
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Re: Bekwaamheidsattest!

Bericht door scorpioking »

digital schreef:

Je kunt de vraag beter anderom stellen: Hoe goed moet je rijden om een bekwaamheidsattest te krijgen?

De instructeur moet oordelen of de leerling verder alleen kan leren rijden zonder een accident te veroorzaken. Als de leerling kan rijden zonder tussenkomst van de instructeur of met een minimum aan tussenkomst van de instructeur, dan is hij er klaar voor. Als de instructeur nog steeds op bepaalde punten moet ingrijpen (bv wijzen op de regel voorrang heeft rechts,....) dan is het te gevaarlijk om de leerling alleen te laten rijden.
Bij de voorrang van rechts moet hij niet meer ingrijpen want daar let ik nu goed op, soms is het wel iets teveel van het goede om op te letten.
Er staan zo veel borden op een bepaalde baan/straat dat je niet weet waar eerst kijken terwijl je ook de weg in het oog moet houden.
Dan vraag ik mij af of het dan wel nodig om zo veel borden snel achter elkaar te zetten dat je niet meer weet waar eerst kijken!
Er komen alsmaar meer nieuwe borden bij en ik denk dat het op den duur wel een soep gaat worden.
Wat denken jullie daar zelf van?
scorpioking
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door scorpioking »

Jozef schreef:

Zo heb ik al van meerdere bestuurders gehoord dat ze, net als ik, zelfs in hun eigen gemeente een verkeersbord "einde zone 30" zien, en wel twee of drie keren het trajekt opnieuw moeten afleggen om toch maar te weten te komen waar het verkeersbord "begin zone 30" eigenlijk staat.
Het verkeersbord "einde zone 30" vind ik zelfs niet opvallen door de witte kleur en het vage zwart dat ze gebruiken (of is het grijs?) en ja hoor , ik heb het ook al tegen gekomen dat ik zeg tegen mijn instructeur :" waar was dat begin nu van zone 30?"
Hij zelf zegt dan nog: " Ja nu je het zegt , heb het ook niet gezien".
Dan denk ik bij mezelf .....heeft hij in deze straat nog nooit een leerling laten rijden , terwijl hij toch al lang lesgeeft....?
Of rijden ze maar willekeurig rond hoe ze het zelf willen en we zien wel waar we uitkomen?
Ik rij al lang met de moto omdat een auto mij zo niet lag maar wegens dat ik het beu ben met in dit koude weer (soms gevaarlijk weer) naar mijn werk te moeten rijden , zou ik het toch liever met de auto doen.( 1 keer per week met de moto om het niet af te leren)
Waarom ik dit meedeel is dat ik mezelf nu betrap hoe weinig ik eigenlijk naar de verkeersborden kijk, doordat ik nu met de auto leer rijden , er terug erg in heb.
Niet dat ik gevaarlijk rij en mij niet aan de verkeersregels hou , maar het valt op dat ik nu opeens zoveel meer borden zie dan vroeger , ook zijn er nieuwe bijgekomen natuurlijk.
Denk dat de meeste die al langer rijden ook niet zoveel naar de verkeersborden kijken dan in het begin.
Zeker als je de banen of straten kent waar je veel rijd, vooral woon/werk verkeer.
Zijn er nog die dit hebben?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

scorpioking schreef: Denk dat de meeste die al langer rijden ook niet zoveel naar de verkeersborden kijken dan in het begin.
Zeker als je de banen of straten kent waar je veel rijd, vooral woon/werk verkeer.
Dat klopt helaas.

Er werd hier in Hoboken onlangs ergens een bord "verboden links af te slaan" geplaatst (hoewel die straat aan de linkerkant geen eenrichtignsstraat is men wil alleen maar hinder voor de trams vermijden door diegenen die linksaf sloegen). Welnu, ik schat dat er daar nog minstens 90% mensen linksaf slaan die dat vroeger ook deden.

Gevaarlijker wordt het als je ergens vertrouwd bent met de situatie, en die verandert plots. Je weet bijvoorbeeld dat er uit een bepaalde zijstraat van rechts in principe geen voertuig komt, omdat er in die richting niet mag gereden worden in die straat. En ineens beslist men dan om de straat verboden richting te maken in de andere richting.

Ook het wijzigen van de voorrangsregeling aan een kruispunt is niet vrij van risico's.

Het beste middel om geen verkeersborden te missen lijkt mij nog altijd het rijden met matige snelheid.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Een mogelijke verklaring waarom dat sommige borden (oa die van "begin zone") meestal minder gezien worden is omdat ze heel vaak na een kruispunt staan. Tijdens het afslaan naar rechts concentreer je je meestal op andere dingen zodat je aandacht niet meer bij de borden is. Een bord einde zone staat dan weer juist voor een kruispunt en die kun je al eerder waarnemen.
Plaats reactie