Wat bedoelt met met de KW van een voertuig?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Platte,

Het maximum vermogen dat een motor kan leveren, werd vroeger uitgedrukt in PK (paardenkracht). De huidige eenheid is de kW (kiloWatt).

Het maximum vermogen speelt een rol bij de bepaling van de premie voor de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

vermogen = arbeid die geleverd wordt per tijdseenheid
arbeid = kracht x verplaatsing

1 PK = 0,736 kW

In de angelsaksische landen gebruikt men ook nog HP (horse power). De paarden moeten daar iets sterker zijn dan bij ons, want

1 HP = 0,746 kW

Verwar deze paardenkrachten niet met de hoefdieren waarvan de fiscus denkt dat ze onder de motorkap zitten. De zogenaamde fiskale PK (waarop de verkeersbelasting berekend wordt) hangen enkel af van de zuigerverplaatsing van de motor (in de volksmond de cilinderinhoud genoemd).
platte

Wat bedoelt met met de KW van een voertuig?

Bericht door platte »

beste, de kw van een motor, wat houd dit in eigelijk?
zijn dit de pk's of dergelijk? kweetet, miss wat belachelijk vraag, maar ik krijg verschillende antwoorden dus nu weet ik het niet meer!
alvast bedankt!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Volkomen juist. Zoals je je wellicht nog herinnert:

Eenheid van tijd = s(econde)
1 s = 9.192.631.770 maal de periode van de elektromagnetische golf die behoort bij de overgang tussen de twee zeer fijne niveaus van de grondtoestand 2S van de cesium-isotoop 133Cs.

Eenheid van lengte = m(eter)
1 m = de lengte van de weg die het licht in het vacuà¼m aflegt in een tijd van 1/299.792.458 s.

Snelheid = afgelegde weg per tijdseenheid -&gt eenheid = m/s
Versnelling = snelheidswijziging per tijdseenheid -&gt eenheid = m/s per s = m/s²

Eenheid van massa = kg
De waarde is bepaald door een cilinder met bepaalde afmetingen van een platina-iridiumlegering, bewaard in het Bureau International des Poids et Mesures te Sà¨vres.

Kracht = massa x versnelling -&gt eenheid = kg x m/s² = kgm/s² = N(ewton)

Arbeid = kracht x afgelegde weg -&gt eenheid = N x m = Nm = Joule

Vermogen = arbeid per tijdseenheid -&gt eenheid = Joule/s = W(att)

1 PK (paardenkracht) = 735,499 Watt

Het probleem is dat mensen van mijn generatie geen gevoel van grootte-orde hebben voor een vermogen dat uitgedrukt wordt in kW. Wij zijn opgegroeid met vermogens in PK. Een vermogen van 100 PK zegt ons iets een vermogen van 74 kW daarentegen niet.

Het is hetzelfde als met de Euro. Ik kan niet onmiddellijk uitmaken of een rijhuis van 200.000 Euro duur is of niet, ik moet dat bedrag eerst omzetten naar 8.000.000 Belgische frank. Dat zegt een Nederlander dan weer niets, die zal het omzetten naar 400.000 Nederlandse gulden.

Op de achterkant van buitenboordmotoren in de pleziervaart prijkt vrijwel altijd een getal dat het vermogen in PK aangeeft. Er is uiteraard geen fabrikant die het in zijn hoofd haalt om "200" (PK) te gaan vervangen door "147" (kW), wijl zijn concurrent verder gaat met "200".

Omgekeerd vragen jonge Belgische schippers zich af waarom ze, als ze minimum 16 jaar zijn maar nog geen 18 jaar, alleen slechts een motorboot mogen besturen met een vermogen van minder dan 7,335 kW. Vanwaar toch dit eigenaardige getal? Dat is natuurlijk de vroegere bovengrens van 10 PK, een rond getal. (1)

Ik denk dat het gebruik van PK dus nog lang niet uitgeroeid is.

Ook in andere domeinen wordt het SI-stelsel, dat al tientallen jaren in voege is, nog steeds niet toegepast.

Zo zouden we snelheid al lang moeten uitdrukken in m/s in plaats van in km/h. En ik kan me 1 m en 1 s veel beter voorstellen dan 1 km en 1 uur. We zouden dus bijvoorbeeld moeten spreken van een snelheid van 25 m/s, en niet van 90 km/h. Maar 25 m/s zegt natuurlijk geen kat iets, 90 km/h wel.

Toen de huisarts mij onlangs mijn benaderend gewicht vroeg (een vraag die ik verwacht had), antwoordde ik hem: "1.275 Newton". Je had die man moeten zien opkijken. Nu, hij vroeg mijn gewicht, niet mijn massa. Mijn massa is 130 kg. Maar gewicht is een kracht, namelijk de aantrekkingskracht van de aarde. En een kracht druk je uit in Newton, namelijk massa x versnelling. De aantrekkingskracht van de aarde levert op zeeniveau een versnelling van 9,81 m/s² op, vandaar dus mijn gewicht van 130 kg x 9,81 m/s² = 1.275 Newton. Onze balans geeft aan dat mijn mijn massa (hoeveelheid materie) 130 kg is, niet mijn gewicht (aantrekkingskracht door de aarde).
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: mijn stalen ros om het in paardentermen te houden heeft 130 pk, 96kw ,en 10 fiskale pk's ik wordt belast op de 96kw en als je achter op je formulier kijkt lees je dat men in dit geval hoogste bedrag aanslaat van deze 3, en in mijn geval is dat dus de 96kw.
Deze regel wordt slechts toegepast voor de eenmalige belasting op de inverkeersstelling.

Voor de jaarlijkse verkeersbelasting wordt enkel rekening gehouden met het fiskaal vermogen (fiskale PK), dat uitsluitend afhangt van de zuigerverplaatsing.

De tarieven vind je onder meer in de Autogids.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef
Quote: Verwar deze paardenkrachten niet met de hoefdieren waarvan de fiscus denkt dat ze onder de motorkap zitten. De zogenaamde fiskale PK (waarop de verkeersbelasting berekend wordt) hangen enkel af van de zuigerverplaatsing van de motor (in de volksmond de cilinderinhoud genoemd).
Ik heb de indruk dat de fiscus met 2 maten en gewichten denkt
mijn stalen ros om het in paardentermen te houden heeft 130 pk, 96kw ,en 10 fiskale pk's ik wordt belast op de 96kw en als je achter op je formulier kijkt lees je dat men in dit geval hoogste bedrag aanslaat van deze 3, en in mijn geval is dat dus de 96kw.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
platte

Bericht door platte »

ok!! bedankt hé
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Jozef, begrijp ik het goed dat PK uit het empirisch stelsel komt?
Ik neem aan dat ze daar kW van hebben gemaakt omdat dat de officiele natuurkundige grootheid is en dus duidelijker, nietwaar?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Benny,

Verschillen in verkeersbelasting voor eenzelfde aantal fiskale PK kunnen volgende oorzaken hebben:

het tarief voor een wagen met een dieselmotor is duurder dan voor een wagen met een benzinemotor (accijnscompenserende belasting).
er is een bijkomende jaarlijkse belasting voor wagens met een LPG-installatie.
er is een forfaitair tarief van 26 Euro voor oldtimers (langer dan 25 jaar ingeschreven).
als je van wagen verandert, betaal je voor de nieuwe wagen de verkeersbelasting voor een volledig jaar, doch wordt daar het niet-verbruikt gedeelte afgetrokken van de verkeersbelasting die je voorafbetaald had voor de oude wagen.
als je te laat betaalt, komt er een gepeperde toeslag bij.Huidig tarief voor 10 PK: benzine 259,25 Euro - diesel 304,85 Euro (inclusief 10% voor de gewesten en gemeenten).

Geraak je er zo uit?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo Jozef,
Quote: Voor de jaarlijkse verkeersbelasting wordt enkel rekening gehouden met het fiskaal vermogen (fiskale PK), dat uitsluitend afhangt van de zuigerverplaatsing.
Hoe komt het dan dat ik voor mijne galaxy 10 fiskale pk minder moet betalen dan mijn vrouw voor hare nissan ook zijnde 10 fiskale pk

De mijne heeft veel meer power dan de hare alleen is de galaxy een 1900cc en de nissan een 2000cc
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Jozef,
Quote: Geraak je er zo uit?
Neen want geen van die punten is bij mij van toepassing, ik zal eens naar die mannen bellen om uit te zoeken wat er aan de hand is en hou jullie op de hoogte.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie