Wel, dit vraag ik me nu dus af:
Stel,je bent in 4 de aan het rijden en je ziet dat het rood wordt.
- Mag je je dan in neutraal zetten en de wagen laten verder bollen en daarna afremmen
- afremmen en naar lagere versnellingen gaan( 4de-> 3de--> 2de-->1ste)
- afremmen en vanuit 4de nr 1ste gaan ( als je volledig stilstaat)
vraagje
Re: vraagje
Ik heb je opties genummerd.bert schreef: Wel, dit vraag ik me nu dus af:
Stel,je bent in 4 de aan het rijden en je ziet dat het rood wordt.
1 Mag je je dan in neutraal zetten en de wagen laten verder bollen en daarna afremmen
2 afremmen en naar lagere versnellingen gaan( 4de-> 3de--> 2de-->1ste)
3 afremmen en vanuit 4de nr 1ste gaan ( als je volledig stilstaat)
Ik zou als voorkeur 2 - 3 - 1 nemen. Neutraal zetten, en laten bollen, nee, dan moeten je remmen al het werk doen, dus niet goed. Afremmen, en terugschakelen, indien mogelijk, dan rem je nog wat mee op de motor. Afremmen, en pas als je bijna stil staat, ontkoppelen, ook goed, de motor remt dan een deel mee af.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Beste Bert,
Als je nog tijd genoeg hebt, rem je af door achtereenvolgens naar een lagere versnelling te schakelen. Heb je de tijd daarvoor niet, dan rem je af met het rempedaal, en ontkoppel je als de motor nog ongeveer 1200 toeren per minuut doet.
Het is beter om, terwijl je voor een verkeerslicht staat te wachten, de versnellingspook in neutraal te zetten en het koppelingspedaal los te laten.
Vergeet niet dat je niet alleen voor een rood verkeerslicht moet stoppen, maar ook voor een oranjegeel verkeerslicht, tenzij je dit laatste zo dicht, maar dan ook echt zó dicht genaderd bent, dat je niet meer veilig kunt stoppen.
Als je nog tijd genoeg hebt, rem je af door achtereenvolgens naar een lagere versnelling te schakelen. Heb je de tijd daarvoor niet, dan rem je af met het rempedaal, en ontkoppel je als de motor nog ongeveer 1200 toeren per minuut doet.
Het is beter om, terwijl je voor een verkeerslicht staat te wachten, de versnellingspook in neutraal te zetten en het koppelingspedaal los te laten.
Vergeet niet dat je niet alleen voor een rood verkeerslicht moet stoppen, maar ook voor een oranjegeel verkeerslicht, tenzij je dit laatste zo dicht, maar dan ook echt zó dicht genaderd bent, dat je niet meer veilig kunt stoppen.