vraagje

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Bert
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2006, 00:00

vraagje

Bericht door Bert »

Wel, dit vraag ik me nu dus af:

Stel,je bent in 4 de aan het rijden en je ziet dat het rood wordt.

- Mag je je dan in neutraal zetten en de wagen laten verder bollen en daarna afremmen

- afremmen en naar lagere versnellingen gaan( 4de-&gt 3de--&gt 2de--&gt1ste)

- afremmen en vanuit 4de nr 1ste gaan ( als je volledig stilstaat)
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: vraagje

Bericht door Rafael »

bert schreef: Wel, dit vraag ik me nu dus af:

Stel,je bent in 4 de aan het rijden en je ziet dat het rood wordt.

1 Mag je je dan in neutraal zetten en de wagen laten verder bollen en daarna afremmen

2 afremmen en naar lagere versnellingen gaan( 4de-&gt 3de--&gt 2de--&gt1ste)

3 afremmen en vanuit 4de nr 1ste gaan ( als je volledig stilstaat)
Ik heb je opties genummerd.
Ik zou als voorkeur 2 - 3 - 1 nemen. Neutraal zetten, en laten bollen, nee, dan moeten je remmen al het werk doen, dus niet goed. Afremmen, en terugschakelen, indien mogelijk, dan rem je nog wat mee op de motor. Afremmen, en pas als je bijna stil staat, ontkoppelen, ook goed, de motor remt dan een deel mee af.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Bert,

Als je nog tijd genoeg hebt, rem je af door achtereenvolgens naar een lagere versnelling te schakelen. Heb je de tijd daarvoor niet, dan rem je af met het rempedaal, en ontkoppel je als de motor nog ongeveer 1200 toeren per minuut doet.

Het is beter om, terwijl je voor een verkeerslicht staat te wachten, de versnellingspook in neutraal te zetten en het koppelingspedaal los te laten.

Vergeet niet dat je niet alleen voor een rood verkeerslicht moet stoppen, maar ook voor een oranjegeel verkeerslicht, tenzij je dit laatste zo dicht, maar dan ook echt zó dicht genaderd bent, dat je niet meer veilig kunt stoppen.
Plaats reactie