vertrekken uit tweede

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
serge

vertrekken uit tweede

Bericht door serge »

Mag men bij een praktisch examen na stilstand (bv stoplicht) vertrekken uit tweede vitesse?
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Geef nu eens één goede reden waarom je dat zou willen doen????
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Je motor zou meer afzien, quasi hetzelfde als in een te lage versnelling rijden. Echt vanuit stilstand lijkt me dit niet verstandig, maar als je nog aan bvb 5 à 10 km/u bolt, is dit perfect mogelijk, zonder je motor te pijnigen, en zodoende extra uitlaatgassen te veroorzaken. Vertrekken in 3de is ook mogelijk, maar daarom doen we het toch niet? ( Bovenstaande verschilt natuurlijk van wagen tot wagen, dus met een korreltje zout nemen (:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Echt vanuit stilstand lijkt me dit niet verstandig, maar als je nog aan bvb 5 à 10 km/u bolt, is dit perfect mogelijk,
Beste Rafael,
tegen 5 à 10 km/u is dat niet alleen perfect mogelijk, sterker nog vanaf het moment dat je voertuig nog in beweging is moet je in 2de blijven.

Wij zeggen altijd tegen onze leerlingen dat de 1ste versnelling alleen dient om te vertrekken van uit stilstand en niets anders.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Benny,

Je hebt die stelling hier al eerder verkondigd, en ik heb ze toen weerlegd.

Heb je intussen misschien technisch gefundeerde argumenten om mijn standpunt te weerleggen, zodat ik iets kan bijleren?

De enige goede reden die ik ken om bij snelheden van 5 km/h en minder de tweede versnelling te gebruiken, is wanneer de aandrijfwielen in eerste versnelling zouden spinnen op een ondergrond die weinig adhesie biedt.

Met dank vooraf!
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Echt vanuit stilstand lijkt me dit niet verstandig, maar als je nog aan bvb 5 à 10 km/u bolt, is dit perfect mogelijk,
Beste Rafael,
tegen 5 à 10 km/u is dat niet alleen perfect mogelijk, sterker nog vanaf het moment dat je voertuig nog in beweging is moet je in 2de blijven.

Wij zeggen altijd tegen onze leerlingen dat de 1ste versnelling alleen dient om te vertrekken van uit stilstand en niets anders.
Pas toujours Probeer dat maar eens vlot als je op een helling terecht bent gekomen Ander voorbeeld, de oprit hier thuis... In 2de is mogelijk, maar vrij riskant, want dan heb je logischerwijze ook een hogere snelheid, en dan nadert de garagepoort wel héél snel Enfin, dat was ook Jozefs argument, als je bergop moet kunnen... Verder ben ik het ook zo gewoon om te doen hoor, terugschakelen naar 1ste doe ik niet, dus enkel bij volledige stilstand

Maar om jouw opmerking extra te staven, wanneer je rustig bolt in 2de aan 10km/u, en je gaat terug naar eerste, lijkt het alsof je auto stilvalt, ik bedoel je wagen gaat weer wat trager rijden, en dat kan behoorlijk lastig zijn voor de achterliggers in een kleine file, want je vertraagt opeens behoorlijk, zonder oplichtende stoplichten
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Ik neem dus aan dat niemand een goede reden kent om niet in eerste te vertrekken?
Een tijdje geleden vroeg een ervaren chauffeur me "in welke versnelling ze me leren vertrekken op de rijschool". ik zeg "euh, eerste?!" Waarop ie smalend zei dat je geen goede chauffeur bent als je niet uit elke versnelling kan vertrekken, en me ook liet verstaan dat ze me dat zouden moeten leren op de rijschool (in een hogere versnelling vertrekken dus)

Nu moet ik zeggen dat ik er intussen wel al in geslaagd ben in derde te vertrekken, al vonden zowel m'n begeleider als ik het raar dat ik plots zo veel stil viel bij het vertrekken. Pas toen het na de tiende (ofzo) keer gelukt was, was het van "aaaah je staat nog in derde, niet in eerste )
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sofie schreef: Een tijdje geleden vroeg een ervaren chauffeur me "in welke versnelling ze me leren vertrekken op de rijschool". ik zeg "euh, eerste?!" Waarop ie smalend zei dat je geen goede chauffeur bent als je niet uit elke versnelling kan vertrekken, en me ook liet verstaan dat ze me dat zouden moeten leren op de rijschool (in een hogere versnelling vertrekken dus)
Wel, mijn beste Sofie, die man was geen chauffeur, doch iemand die het aan de meest elementaire kennis van autotechniek ontbreekt, en een auto wel in beweging kan brengen, maar er niet kan mee rijden. Zeg hem maar dat ik het gezegd heb.

Iedereen kan in een hogere versnelling vertrekken. Maar niet iedereen is zo idioot op die manier de motor en de koppeling te beschadigen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Sofie schreef: Waarop ie smalend zei dat je geen goede chauffeur bent als je niet uit elke versnelling kan vertrekken, en me ook liet verstaan dat ze me dat zouden moeten leren op de rijschool (in een hogere versnelling vertrekken dus)
En toen viel hij om van de zattigheid?
Het is allemaal mogelijk, maar je koppeling ziet er ontzettend hard onder af, je motor ook, etc etc...
Sofie schreef: Nu moet ik zeggen dat ik er intussen wel al in geslaagd ben in derde te vertrekken, al vonden zowel m'n begeleider als ik het raar dat ik plots zo veel stil viel bij het vertrekken. Pas toen het na de tiende (ofzo) keer gelukt was, was het van "aaaah je staat nog in derde, niet in eerste )


Heb ik 1x aan de hand gehad in m'n opleiding, maar ik had na 2 keer wel door dat er iets schorde met de versnellingen, een ezel stoot zich geen 3x aan dezelfde steen
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Beste Benny,

Je hebt die stelling hier al eerder verkondigd, en ik heb ze toen weerlegd.

Heb je intussen misschien technisch gefundeerde argumenten om mijn standpunt te weerleggen, zodat ik iets kan bijleren?
@ Jozef,

hetgeen ik verkondigd heb is het feit dat wij het zo in de rijschool aanleren
niet dat het mijn mening is maar wel het voorschrift van mijn werkgever die me dus zegt dat ik het zo moet aanleren.

De reden waarom
Rafael zit dicht in de buurt
Quote: Maar om jouw opmerking extra te staven, wanneer je rustig bolt in 2de aan 10km/u, en je gaat terug naar eerste, lijkt het alsof je auto stilvalt
Als je dit met een leerling doet lijkt het niet alsof je stilvalt ,maar je valt
stil De gevolgen Neus tegen de voorruit of achterligger tegen je koffer of leerling die begint te flippen.

Dus Jozef een technische reden heb ik er misschien niet voor, het zal dus gewoon de bedoeling zijn om geen problemen te zoeken die best vermijdbaar zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: wanneer je rustig bolt in 2de aan 10km/u, en je gaat terug naar eerste, lijkt het alsof je auto stilvalt
Reden temeer om, zeker in bergop, als je weet dat je zo sterk zult moeten vertragen, al eerder terug te schakelen naar de eerste versnelling, in het besef dat de snelheid tijdens het schakelen nog aanzienlijk zal terugvallen.
Benny schreef: hetgeen ik verkondigd heb is het feit dat wij het zo in de rijschool aanleren
niet dat het mijn mening is maar wel het voorschrift van mijn werkgever die me dus zegt dat ik het zo moet aanleren.
...
een technische reden heb ik er misschien niet voor, het zal dus gewoon de bedoeling zijn om geen problemen te zoeken die best vermijdbaar zijn.
Bedankt, Benny. Ik vermoedde al zoiets.

Terugschakelen naar eerste is inderdaad het moeilijkste (veel moeilijker dan bijvoorbeeld van 5 naar 4). De wagen is dan het gevoeligst aan schokken bij slechte dosering van gas- en koppelingspedaal.

Bovendien worden leswagens meestal relatief snel vervangen, en komt het er dan niet op aan of ze nog als nieuw zijn, dan wel of ze tot op de draad versleten zijn (de leasingvoorwaarden liggen toch vooraf vast).

Het was mij tijdens mijn opleiding bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum ook al opgevallen dat er rijtechnieken dienden aangeleerd te worden die iemand met enig gevoel voor autotechniek de haren ten berge doen rijzen.

Mede daarom ben ik voorstander van rijschoollessen voor gevorderen die al enige ervaring hebben, en waarbij hen dan eerlijk iets zou moeten gezegd worden in de aard van: "Kijk, wat we jou in het begin geleerd hebben, was om het toen gemakkelijk te maken, maar nu gaan we het eens leren op een technisch verantwoorde manier."

Garagehouders zullen dit uiteraard niet graag lezen. Toen ik eens een proefrit met mijn wagen ging doen, zei de werkplaatsleider, die rechts vooraan zat: "U moet veel sneller optrekken en veel later afremmen." Ik vroeg hem waar dat goed voor was. Hij antwoordde mij: "Zoals U nu rijdt, verdient de garage veel te weinig aan uw wagen."
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:15 am, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

svenn schreef: kwestie van hellingsgraad heb ik (in CH) eens in 2e vertrokken op een niet-geasfalteerde 28%-helling
Jij bent dan ook geen zware jongen, hé Svenn ... had je mij erbij gehad met mijn netto uitgelekt gewicht van 0,13 ton, dan was je achteruitgebold!
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:26 am, in totaal 1 keer bewerkt
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:31 am, in totaal 1 keer bewerkt
Plaats reactie