vertrekken uit tweede

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Juist, maar ik bedoelde dat JC op dat probleem bij een automaat gewezen had.

Allé: 1 - 1, is 't nu goed?
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

kruipen van de automaat

Bericht door JC »

Het kruipen is inderdaad gewoon handig, het helpt om de wagen soepel in gang te zetten. In de handleiding staat trouwens dat er niet in 'N' hoeft geschakeld te worden als je stilstaat. Het is dit soort indianenverhalen dat de doorbraak van een automaat in de weg staat. 'Men denkt te weten, want mijn &ltvul favoriete verwant of vriend in&gt heeft een automaat, ...' is het lijntje waarmee de argumentatie meestal begint.

Ik weet dat veel mensen met een handgeschakelde bak in neutraal staan aan de lichten, daarom dat het dikwijls zo lang duurt voor ze op gang komen als het groen wordt. Op die manier wordt kostbare tijd verloren. Ik ben ervan overtuigd dat dit op elke groen-cyclus enkele auto's scheelt.

Trouwens als je in neutraal staat zou ik toch nog mijn voet op de rem houden om volgende reden:

- remlichten branden, het achterliggend verkeer weet dat er iets aan de hand is
- geen risico om stilletjes achteruit te bollen
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: kruipen van de automaat

Bericht door Rafael »

JC schreef: Trouwens als je in neutraal staat zou ik toch nog mijn voet op de rem houden om volgende reden:

- remlichten branden, het achterliggend verkeer weet dat er iets aan de hand is
- geen risico om stilletjes achteruit te bollen
Puntje 1, rem lossen als de achterligger duidelijk gezien heeft dat je stil staat, is beter, remlichten schijnen nogal fel, en zijn niet gezellig als je achter iemand staat. Punt 2, handrem kan je gebruiken als je op een helling staat, zodat je niet achteruit bolt.

Verder, ik vind een automaat niet fijn, en ben blij dat het tot nu toe nog geen 'doorbraak' heeft gekend... Het is zoals Jozef zegt, alles wordt geautomatiseerd, juist, maar is dat altijd wel goed? Nog even en je moet niets meer kunnen om met een wagen te rijden, en het wordt nog erger op de baan?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Het is zoals Jozef zegt, alles wordt geautomatiseerd, juist, maar is dat altijd wel goed?
Ik zou zeggen: hoe minder de auto je aandacht opeist, hoe beter je je kunt concentreren op het verkeer.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef:
Rafael schreef: Het is zoals Jozef zegt, alles wordt geautomatiseerd, juist, maar is dat altijd wel goed?
Ik zou zeggen: hoe minder de auto je aandacht opeist, hoe beter je je kunt concentreren op het verkeer.
Bof, alsof dat iets uitmaakt... Schakelen is een automatisme na een tijdje, zulke dingen doe je zonder dat je het beseft, zelfs de snelheid voel je aan na een poos.. Dus volgens mij heeft dit niet echt een voordeel te bieden..
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wel, ik weet uiteraard totaal niet hoe jij schakelt, hé Rafael, maar ik heb altijd al vastgesteld dat het, op de uitzonderingen na, juist diegenen zijn die niet goed schakelen, die geen automaat willen.

Hen kost het schakelen uiteraard niet veel moeite. Van mij vergt het na 36 jaar toch nog altijd enige concentratie om het echt volgens de regels van de kunst te doen.

Er is ook het comfort. Als je op een autosnelweg een uur in de hoogste versnelling rijdt, maakt het natuurlijk geen verschil of je al dan niet een automaat hebt. Als ik daarentegen een uur in een file 100 keren moet vertrekken, naar 2de schakelen, en weer stoppen, dan verwens ik die versnellingspook en dat koppelingspedaal wel.

Er is ook het acceleratievermogen. Volgens de specificaties van de fabrikant acceleert de versie met een automaat meestal iets langzamer. Maar de cijfers die hij opgeeft met een handbediende versnellingsbak, kan enkel een ervaren testrijder halen met een wagen waarvan er na de test niets meer hoeft over te blijven. Met een automaat daarentegen kan iedereen de maximale acceleratie benutten: gewoon plankgas geven.

Automaten beschikken ook over een instelling naargelang men zuinig of sportief wil rijden. Dat dit een kwestie van persoonlijkheid is, heb ik ooit ondervonden met mijn Jaguar. Volgens de handleiding had die automaat een normale stand en een sportieve stand. Maar volgens de garagehouder was die sportieve stand eigenlijk de normale stand, en was wat ze in de handleiding de normale stand noemden eigenlijk de oma-stand.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Wel, ik weet uiteraard totaal niet hoe jij schakelt, hé Rafael, maar ik heb altijd al vastgesteld dat het, op de uitzonderingen na, juist diegenen zijn die niet goed schakelen, die geen automaat willen.

Hen kost het schakelen uiteraard niet veel moeite. Van mij vergt het na 36 jaar toch nog altijd enige concentratie om het echt volgens de regels van de kunst te doen.
Ik ben eens benieuwd naar de regels van de kunst, kan ik deze ergens nalezen? Heb geen idee of ik in dat geval 'goed' schakel.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

vertrekken

Bericht door JC »

Wat een massa commentaren rond dit onderwerp. Sinds een 2-tal jaren vertrek ik altijd in 'D'. Ik heb een automaat gekocht en ben daar super tevreden mee. Gekoppeld met een uitstekend anti doorslipsysteem garandeert dit zorgeloos rijden in alle condities. In Oostenrijk op steile ondergesneeuwde hellingen kan je je concentreren op de weg en de weggebruikers ipv te zitten schakelen en ontkoppelen. In de file is het gewoonweg zalig.

Spijtig dat dit nog niet zo erg is ingeburgerd in België. De meeste mensen denken dat een automaat niet plezierig rijdt en denken allemaal dat ze Schumachers zijn met de handgeschakelde bak. Helaas is dit niet zo.


JC


PS.

Ik kan ook prima met een handgeschakelde rijden (meer dan 1 000 000 km ervaring met die middeleeuwse technologie).
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:31 am, in totaal 1 keer bewerkt
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

precies niet veel ervaring met een automaat

Bericht door JC »

Alle automaten kruipen nog, je moet inderdaad op de rem blijven staan. Dit is niet echt een probleem. Met een handgeschakelde bak sta je op dat moment ook op de rem of ontkoppeling.

Die nummertjes (1,2,3,4) wil zeggen schakelen tot max. die versnelling en wordt vnl. gebruikt om een helling af te rijden waardoor er steeds op de motor geremd wordt. Wanneer je bergop rijdt kan je die rustig in D laten staan, hij zal niet opschakelen naar een versnelling die te hoog is voor die helling.
Moderne automaten detecteren trouwens hellingen, of bv. een aanhanger.

Ik trek met mijn automaat regelmatig een fikse aanhanger (9 m lang !), zonder enig probleem.

Trouwens wat dat motorremmen betreft, er zit daar een fameus addertje onder het gras als je dat toepast op gladde wegen. Als je op een stijle helling bergaf rijdt en je schakelt in een lage versnelling kan het voorkomen dat je wielen wel draaien maar met een te lage snelheid, ze slippen als het ware door. Als je een voorwielaandrijver hebt kan je hierdoor bijna niet meer sturen. In zo'n situatie toch maar de gewone rem oordeelkundig gebruiken.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Re: precies niet veel ervaring met een automaat

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:16 am, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Persoonlijk ben ik ook een voorstander van een automatische versnellingsbak.

Er is zoveel aan een auto dat geautomatiseerd werd. Er was een tijd dat de bestuurder het debiet van de smeerolie, de voorontsteking en het brandstofmengsel voortdurend handmatig moest aanpassen aan de omstandigheden. Enkel de automatische versnellingsbak is in Europa niet veralgemeend geraakt.

Oorzaken: aanzienlijke meerprijs bij aankoop van een nieuwe wagen, hoger verbruik tegenover iemand die met een handbediende versnellingsbak correct schakelt, minderwaarde bij verkoop van de wagen (de reden daarvoor is dat, als er kosten aan een automaat zijn, deze zeer hoog oplopen).

De recentere automaten van het type Typtronic zijn wel zo aangenaam. Ze schakelen automatisch, maar het volstaat even tegen het hendeltje te duwen om hoger of lager te schakelen als je dat wenst.
svenn schreef: kweet niet zeker, maar overbelast ge dan de aandrijving (van de "D") niet ? aandrijving wil verder rijden, maar kan niet, maar blijft wel trekken
Geen probleem. Er heeft hier geen wrijving van mechanische onderdelen plaats, zoals bij een koppelingsplaat van een manuele versnellingsbak. Het gaat om een vloeistofkoppeling.

Mocht de motor ooit afslaan, dan kun je hem om veiligheidsredenen evenwel enkel in de standen P(arkeren) en N(eutraal) opnieuw starten.

Het kruipen is zeer handig bij het vertrek op een helling: zolang de helling niet al te steil is, zal de wagen niet achteruitbollen.
Quote: men moet ook niet al te bruut af-schakelen, dan kan je idd in problemen komen
Hier heeft JC een punt. Met een automaat kun je er met het gaspedaal en de koppeling niet voor zorgen dat het terugschakelen wat zachter gebeurt: dat terugschakelen gebeurt plots (de vloeistofkoppeling vangt het verschil in toerentallen op).

Wie graag zou weten hoe zo een automatische versnellingsbak werkt, kan voor uitleg met afbeeldingen en animaties terecht op howstuffworks.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Maar svenn toch ...

Ook met een automaat mag je nooit het rempedaal met de linkervoet bedienen. Die linkervoet heeft immers nooit aangeleerd een pedaal gedoseerd in te trappen (het koppelingspedaal moet ineens tot beneden).

Nu, als je dan toch behoorlijk wat kracht wilde zetten met je linkervoet, was het misschien nog een geluk dat je ermee op het rempedaal drukte. Want als je door de bodem geschoten was met je linkervoet, had je misschien nog je tenen verbrand aan de motor.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ofdat een automaat nu wel of niet technisch voordelig is, ik zou het nooit nemen, want het schakelen maakt het rijden iha leuker, voor mij toch.
In de file is het natuurlijk wel vervelend.
Waarom zou iemand in hemelsnaam altijd de auto in neutraal zetten bij een kruispunt? Toch nergens voor nodig.
Gewoon ontkoppelen en in 1 zetten, is er een helling dan rem je. Bij het starten simpelweg koppelingspedaal laten opkomen todat je geluid hoort, gas pedaal indrukken en koppelingspedaal verder laten opkomen. Ik heb geen talent voor rijden, maar ik kon dat de 1ste poging al dus echt moeilijk is dat toch niet om het aan te leren. Was volgens mij wel diesel, weet niet hoeveel verschil dat maakt.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn
Plaats reactie