Terugschakelen!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je voldoende vertraagd bent alvorens terug te schakelen, zodat het motortoerental in de lagere versnelling niet al te hoog oploopt (en zoals je wellicht weet, kan de motor van de meeste auto's lang niet even hoge toerentallen aan als de motor van een motorfiets).

Bovendien wordt het gebruik van het rempedaal ook aangeraden om de stoplichten te ontsteken, zodat je achterligger weet dat je gaat vertragen.

En als je snelheid bijvoorbeeld in 4de versnelling tot 50 km/h gezakt is, en je wil terugschakelen naar 3de versnelling om opnieuw te versnellen, dan hoef je uiteraard het rempedaal niet te gebruiken.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van afremmen op de motor, maar niet van afremmen op de koppeling.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Jozef,

Misschien kan je ook even duidelijk het verschil uitleggen tussen
- afremmen op de motor
- afremmen op de koppeling
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Afremmen op de koppeling betekent dat je naar een lagere versnelling schakelt, en het koppelingspedaal laat opkomen zonder gas te geven.

De koppelingsplaat draait dan veel sneller dan het vliegwiel van de motor, zodat de frictievoering van de koppelingsplaat het zwaar te verduren krijgt op het ogenblik dat door het koppelen de koppelingsplaat tussen het vliegwiel en de drukplaat geklemd wordt.

Deze frictievoering moet nu immers alleen het werk doen dat normaal door 4 remmen aan de wielen verricht wordt, doch ze beschikt niet over mogelijkheden tot warmteafvoer zoals de remmen. De frictievoering van de koppelingsplaat is ook lang niet zo dik als de remblokjes van schijfremmen of de voering van de remschoenen bij trommelremmen.

Remblokjes en remvoeringen vervangen is bovendien veel goedkoper dan een koppelingsplaat vervangen (voornamelijk door de werkuren).

Het komt er dus op aan om de juiste dosis gas te geven om ervoor te zorgen dat de koppelingsplaat en het vliegwiel van de motor tijdens het koppelen ongeveer even snel draaien, net zoals je daarnaar moet streven tijdens het opschakelen.

Pas als het koppelen volledig beeindigd is, laat je het gaspedaal los om de wagen te vertragen. De wagen wordt hierbij afgeremd door de motor, niet door een slippende koppeling.

Om snel te vertragen, passen gevorderde bestuurders de tip-en-hieltechniek toe: de tip van de rechter voet drukt op het rempedaal, en terwijl ze het koppelingspedaal in de lagere versnelling laten opkomen, geven ze met de hiel van de rechter voet even de nodige dosis gas.

Dit met precisie doseren ligt niet in de mogelijkheden van een beginneling. Als deze door omstandigheden de tijd niet heeft om tijdens het koppelen even gas te geven alvorens af te remmen op de motor, is het beter dat hij vertraagt met de remmen.
scorpioking
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door scorpioking »

Bedankt voor de info, moet wel degelijk de rem gebruiken maar om dus bij te remmen en dan maar op de motor , doordat het toerental dus te hoog kan zijn.
Groeten Johan...
scorpioking
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Terugschakelen!

Bericht door scorpioking »

Moet je altijd remmen als je terugschakeld?
Mijn rij instructeur zegt altijd dat ik -voor ik terug wil schakelen-eerst moet bijremmen.
Kan je ook alleen je koppeling induwen zonder te remmen( en zonder gas te geven natuurlijk) en dan deze zachtjes lossen als je een versnelling lager bent gegaan zodat je ook op de motor remt?
Of is het toch beter dat je eerst wat bijremt?
Ik rij ook met de motor en als ik een versnelling lager ga rem ik bijna nooit , alleen als ik heel snel moet stoppen dan wel.
Alvast bedankt voor de reactie's
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Moet je altijd remmen als je terugschakeld?
Mijn rij instructeur zegt altijd dat ik -voor ik terug wil schakelen-eerst moet bijremmen.
Zou het kunnen dat jij je rijschoolinstructeur verkeerd begrepen hebt????
Je moet zeker niet altijd eerst je rempedaal indrukken voor je wil terugschakelen.

Veel rijschoolinstructeurs zullen je trouwens aanleren op de motor te remmen.
Plaats reactie