als je geen auto meer hebt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
begeleider
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

als je geen auto meer hebt

Bericht door begeleider »

Hallo
Onze financiële toestand maakt het moeilijk om zélf een auto te houden. Wij rijden nu rond in een wrakje en vrezen het ergste... Wat als we geen auto meer hebben?
Wij geven momenteel aan onze twee zonen begeleiding voor het model vrije begeleiding. We lazen net dat als je 3 jaar moet wachten voordat je een nieuwe opleiding mag doen.
We lazen ook ergens dat je 4 uur rijles kunt volgen in een rijschool om dan examen af te leggen in hun wagen, maar welke rijschool zou dat doen?
Onze zonen kunnen pas eind september/begin oktober examen gaan doen met dit model.
Iemand enige suggestie/oplossing?
Kunnen ze instappen in een ander model?
Wat zou dat kosten?
VAB..?

Een hopeloze begeleider.
begeleider
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

ps

Bericht door begeleider »

ps:
De rij-opleiding uitstellen is op zich geen probleem voor de mannen, het feit dat ze dan binnen 3 jaar(!?) niet opnieuw mogen beginnen aan een opleiding is uiteraard wél een probleem, want wie kan er in de toekomst kijken?
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Ik denk dat je een paar zaken door elkaar haalt.

1. Auto
Quote: Wij rijden nu rond in een wrakje en vrezen het ergste
Als je met deze auto naar het GOCA examen gaat, moet hij natuurlijk wel volledig in orde zijn.

lees hier: PRAKTIJKEXAMEN B

2. Veranderen van model

- De uitslag van het theorie-examen blijft 3 jaar geldig. Dat wil zeggen dat binnen die drie jaar een rijbewijs moet behaald zijn.

- Je mag, eenmaal je voor een bepaald model gekozen hebt, nog eenmaal van model veranderen.

MAAR: dat veranderen moet gebeuren voor het vorige model ten einde loopt.

- Stel, je wil overschakelen naar MODEL 1. Dan moet je dit doen VOOR het huidige model ten einde is.

- Overschakelen naar model 1 wil bv zeggen dat je 8 uren praktijk in een rijschool volgt en dan weer met begeleiding kan rijden.
Voor het examen met de auto van de rijschool, krijg je nog 2 extra uren praktijkles.

- ALs je dus zou wachten tot de voorlaatste dag van je huidige model, om dan te veranderen naar model 1, dan kom je dus te laat. Want je kan pas overschakelen nadat je die 8 uur rijles hebt gehad, om dan met het document van de rijschool opnieuw naar het gemeentehuis te gaan.

Veel jongeren verliezen dit uit het oog en zijn de spreekwoordelijke sigaar
begeleider
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

oef

Bericht door begeleider »

Hallo

Hartelijk dank voor uw antwoord!

Ons "wrakje" is door de VAB én door de keuring goedgekeurd en tot nu toe goed onderhouden, maar naar mijn gevoel houdt-ie het toch niet lang meer en krijgen we binnenkort ferme kosten. Vandaar.

Ah, dus ze kunnen nog overstappen. Dat is een pak van mijn hart.
Ik ga morgen meteen eens informeren.

Vriendelijke groeten.
begeleider
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

even checken

Bericht door begeleider »

Quote: "- De uitslag van het theorie-examen blijft 3 jaar geldig. Dat wil zeggen dat binnen die drie jaar een rijbewijs moet behaald zijn. "
Dat wil dus zeggen dat als ze binnen die drie jaar hun rijbewijs niet kunnen halen, dat ze dan géén mogelijkheid meer hebben???
Ik dacht eerst dat het geen probleem ging zijn, maar mijn zonen lazen dit en vroegen zich af hoe het nu eigenlijk in elkaar zit, want voorlopig hebben zij geen financiële middelen om van model te veranderen.

Vriendelijke groeten.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dit wil NIET zeggen, dat ze dan geen mogelijkheid meer hebben.

Dit wil WEL zeggen dat ze dan ook opnieuw THEORIE-EXAMEN moet afleggen.
Plaats reactie