Achterom kijken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Nathan

Achterom kijken

Bericht door Nathan »

Hallo,
Ik ben mijn praktijkexamen aan het oefenen en ik heb wat problemen met die proeven. Ik veronderstel dat je enkel je spiegels mag gebruiken...
Of mag je ook achterom kijken?
Dan kan ik alles namelijk perfect.

Greetz
Nathan
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Natuurlijk mag je achterom kijken
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Dat mag inderdaad, is geen enkel probleem, wat wel niet mag is je portier opendoen om te kijken
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sofie schreef: wat wel niet mag is je portier opendoen om te kijken
Stel je voor, bij het achteruitrijden door de smalle doorgang ... knots, met dat geopend portier toch wel tegen een paaltje zeker!

Bij het leger moest ik soms een smalle, korte aanhangwagen aankoppelen. Als je die aanhangwagen bij het achteruitrijden in één van de buitenspiegels zag verschijnen, stond hij al veel te schuin om hem nog in de goede richting te krijgen. Als ik alleen was, zat er niets anders op dan buiten op de treeplank van het bestuurdersportier te gaan staan om die aanhangwagen te kunnen in het oog houden terwijl ik ermee achteruit reed. Ik heb er zo ooit eens ongeveer 1 km mee achteruitgereden, nadat ik in een smalle doodlopende veldweg verzeild geraakt was, waar ik niet kon keren. Want om hem alleen te duwen, was die aanhangwagen wel wat te zwaar (electrogroep).
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Spijtig dat daar geen fofo van is Jozef
Nathan

Bericht door Nathan »

Aaaah
Dan is er helemaal niets moeilijk aan dat examen

Want ik vond het al raar, dat keren enkel met behulp van je spiegels is supermoeilijk want je ziet er niets in!

Bedankt!
Greetz
N
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Nathan schreef: Aaaah
Dan is er helemaal niets moeilijk aan dat examen

Want ik vond het al raar, dat keren enkel met behulp van je spiegels is supermoeilijk want je ziet er niets in!

Bedankt!
Greetz
N
Als je niets in je spiegels ziet, is het tijd om eens een doekje te nemen, en ze te poetsen ( To the point (: Als je je spiegels goed instelt, zie je de paaltjes wel, en bij de andere manouvres de hekken, maar niet de stoeprand.. Tenzij je de luxe hebt een fijne optie te hebben, zoals een Seat Toledo indertijd, de spiegels draaien dan lichtjes naar onder vanaf je naar achteruit schakelt (: Geen idee of deze functie tegenwoordig veel ingebouwd wordt? En is dit toegelaten op een examen? ( Als we dan toch over dergelijke 'hulpjes' bezig zijn, parkeersensoren mogen niet, maar wat als je deze niet kan uitschakelen? Op zoek gaan naar de juiste zekering is niet echt een goede optie, en je wagen slopen om ze uit te schakelen nog minder... (: Iemand die mij kan aanvullen wat er in dergelijke gevallen dient te gebeuren? (
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Als je je spiegels goed instelt, zie je de paaltjes wel, en bij de andere manouvres de hekken
Inderdaad, en of je ze nu bij de maneuvers gebruikt of niet: er wordt op het examen wel verwacht dat je de spiegels correct kan instellen.
Quote: Tenzij je de luxe hebt een fijne optie te hebben, zoals een Seat Toledo indertijd, de spiegels draaien dan lichtjes naar onder vanaf je naar achteruit schakelt (: Geen idee of deze functie tegenwoordig veel ingebouwd wordt?
Ik weet dat een gewone BMW van de 7-reeks dat ook heeft ...
Quote: parkeersensoren mogen niet, maar wat als je deze niet kan uitschakelen?
Een merkdealer kan ze tijdelijk uitschakelen op een niet-destructieve manier. Je hoeft dus niet eerst achteruit met de wagen tegen een muur te knallen om ze buiten werking te stellen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wij hebben, om schade aan onze wagen te vermijden bij het achteruitrijden, in plaats van parkeersensors, een trekhaak laten plaatsen.

Een tijdje geleden stond er een andere wagen nogal kort achter de onze geparkeerd. Een voetganger wilde oversteken tussen beide wagens door, maar had die trekhaak niet gezien, en knalde er met zijn rechter scheenbeen tegen aan. Zijn reactie na wat pijnkreten was goddelijk: "Wie plaatst er nu een trekhaak op zijn wagen?!"
os2lover
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2005, 00:00
Locatie: Zulte

Bericht door os2lover »

Jozef schreef:
Een merkdealer kan ze tijdelijk uitschakelen op een niet-destructieve manier. Je hoeft dus niet eerst achteruit met de wagen tegen een muur te knallen om ze buiten werking te stellen.
os2lover
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2005, 00:00
Locatie: Zulte

Bericht door os2lover »

Jozef schreef:
Rafael schreef:
Quote: Tenzij je de luxe hebt een fijne optie te hebben, zoals een Seat Toledo indertijd, de spiegels draaien dan lichtjes naar onder vanaf je naar achteruit schakelt (: Geen idee of deze functie tegenwoordig veel ingebouwd wordt?
Ik weet dat een gewone BMW van de 7-reeks dat ook heeft ...
Ook mijn vorige Mercedes W210 (E-klasse voor de leken) had die functie
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Een merkdealer kan ze tijdelijk uitschakelen op een niet-destructieve manier. Je hoeft dus niet eerst achteruit met de wagen tegen een muur te knallen om ze buiten werking te stellen.
Oef want ik heb ze voor en achter
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef:
Quote: Wij hebben, om schade aan onze wagen te vermijden bij het achteruitrijden, in plaats van parkeersensors, een trekhaak laten plaatsen.
Breng de mensen niet op ideëen Jozef
Was maar een grapje, hoor. Die trekhaak dient om onze bootaanhangwagen te trekken.
Quote: er zijn ook mensen die een 4x4 hebben met van voor "een stuk ijzer" waar je een olifant mee kunt dood rijden
Als ik het goed heb, zijn sinds enige tijd nog enkel originele door de fabriek of een merkdealer geplaatste bullbars toegestaan. Maar er rijden er inderdaad nog rond met ijzerwerk dat voor een ramkraak ontworpen lijkt te zijn. Bij een aanrijding is er dan meestal weinig schade aan de 4x4, maar zijn de inzittenden er erg aan toe, aangezien dat ijzerwerk de schok niet opvangt zoals een kreukelzone. En dat is nu juist de bedoeling van de fabrikanten: de auto moet total loss zijn, maar de bestuurder niet, zodat hij een nieuwe kan kopen.
Quote: Er zijn ook mensen die een 4x4 kopen en dan beseffen dat ze maar een garage hebben van 3 op 4
Ik ken zelfs geen 4x4 die in een garage van 4x4 kan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Wij hebben, om schade aan onze wagen te vermijden bij het achteruitrijden, in plaats van parkeersensors, een trekhaak laten plaatsen.
Breng de mensen niet op ideëen Jozef,
er zijn ook mensen die een 4x4 hebben met van voor "een stuk ijzer" waar je een olifant mee kunt dood rijden

Er zijn ook mensen die een 4x4 kopen en dan beseffen dat ze maar een garage hebben van 3 op 4
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:16 am, in totaal 1 keer bewerkt
Plaats reactie