Niet geslaagd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Liesje84
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2005, 00:00

Niet geslaagd

Bericht door Liesje84 »

Hoi

Ik ben nu ondertussen al 3x geweest voor het praktijkexamen!!

Op voorhand lukt alles goed (het parkeren enzo). Eenmaal ik het op het praktijkexamen moet doen (op het uur van de waarheid dus) kan ik er niks van. Ik geraak dus nog niet eens de baan op. Dit is heel frustrerend... en ik weet dus niet meer wat te doen. Eenmaal ik het examen moet beginnen zijn mijn benen zo hard aan het trillen en weet ik totaal nie meer naar welke kant ik mijn stuur moet draaien als ik in de problemen kom...
Oefenen? Dat doe ik al iedere dag en dat gaat allemaal goed.
Veel mensen zeggen om iets kalmerends in te nemen, maar daar ben ik
niet echt een voorstander van... (mogelijke neveneffecten)

Waar het nu op aan komt, ik weet totaal niet meer wat ik moet doen. Ik heb geluk dat mijn ouders bereid zijn de rijschool te betalen, anderen hebben mss niet zo een geluk.

Maar heeft iemand raad?

Alvast bedankt
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Al eens geprobeerd om een vriend(in) mee te nemen als je gaat oefenen? Die dan op exact dezelfde plaats gaat zitten als de examinator? Als er een vriend(in) meerijdt, zal je eveneens fel gaan stressen, want dan wil je ook niet dat er iets misloopt, en dan word je eventueel gewoon dat daar iemand op je 'vingers zit te kijken'?
Voor de rest, niet te veel aan denken op voorhand, en toch rustig proberen te blijven. Gewoon proberen te denken dat er niemand naar je kijkt etc
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Je kan dan eventueel aan die vriendin ook vragen om jou instructies te geven zoals een examinator doet, dus "volgende links", "tweede rechts" etc, en je gewoon proberen inbeelden dat het een examen is...

Voor de rest, als ik een examen moet doen hou ik mezelf altijd voor "goed, ik zal ze eens tonen wat ik geleerd heb", dus met een positieve houding tov jezelf &amp het examen idpv een negatieve. Een foutje maken is ook toegelaten hé, dus probeer je daar niet te hard op te concentreren, denk gewoon aan wat je geleerd hebt, geoefend hebt, en wat je kan. Zoals een kind dat trots aan zijn ouders laat zien wat hij kan! (maar liefst niet "kijk mama zonder handen" )
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Liesje, afgaande op wat jij schrijft heb jij geen problemen met het rijden zelf, maar bouw jij gewoon te veel spanning op. Een beetje gespannen zijn tijdens een examen is gezond en maakt je scherper, maar wanneer je te gespannen bent verlam je, zowel mentaal als lichamelijk, kijk maar naar je trillende benen. Dat is gewoon omdat er teveel spanning op je spieren komt te staan wat een stressreactie is.
Ik vond die tips van Sofie en Rafael heel goed. Zou ik zeker doen.
Mijn tip: besef dat het niet erg is als je buist, kost alleen een beetje extra geld, maar is zeker geen ramp. Ik denk ook niet dat je afgaat in de ogen van je familie en vrienden als je buist.
Weet van jezelf dat je het rijden goed beheerst en besef dat er dus ook weinig fout kan gaan als je gewoon relaxed bent.
Je kunt veel winnen, maar slechts weinig verliezen met zo'n examen.

Overigens is het heel verstandig van je om geen kalmeermiddelen te gebruiken, want inderdaad, het heeft neveneffecten. Je wordt er minder alert van en dat kan je met rijden toch echt niet hebben.


Succes met je volgende examen
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Nog 1 extra tip aansluitende op Sofie: Als je een foutje maakt op je examen, schiet dan niet meteen in de strees. De meeste examenkandidaten die geslaagd zijn hebben volgens mij wel foutjes gemaakt. Hoe kan dat anders als je nog maar begonnen bent met iets. Voetballen of gitaar spelen kan je toch ook niet perfect na enkele tientallen uren oefenen.
Je mag een paar foutjes maken op je examen. Met 1 of 2 kleine foutjes slaag je evengoed, maar als je in de stress schiet bij je eerste de beste foutje ga je waarschijnlijk meer foutjes maken dan wanneer je kalm blijft.
Want teveel stress zorgt ervoor dat je een verminderde controle krijgt over je denken en je fijne coordinatie (een duur woord voor de precieze controle over je spieren). Immers die 2 functies hadden we niet nodig om te overleven toen we nog in een berenvel rondliepen en oog in oog stonden met een roofdier en dat is waar onze stressreactie vandaan komt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Patte schreef: Kijk vaak eens in je spiegels. Dit vooral bij het afdraaien om zich te vergewissen dat er géén zwakke weggebruiker aankomt.(vb.fietser)
Op het examen moet je ook duidelijk tonen dat je in je spiegels kijkt. In vele leswagens heeft de lesgever een extra spiegel waarin hij de ogen van de bestuurder kan zien, om te zien of deze wel in zijn spiegels kijkt. Maar de examinator heeft zo een spiegel niet.

Vergeet ook niet bij het afslaan, nadat je in de spiegels gekeken hebt, ook nog even over je schouder te kijken om de dode hoek uit te sluiten.

En zoals BBB schreef: die examinator staat daar echt niet met een arendsoog te kijken om jou, als je ook maar de kleinste fout maakt, te kunnen "buizen" hoor Liesje. Het gaat er alleen om te beoordelen of jij al voldoende basiskennis hebt om zelfstandig te kunnen rijden.

Als anderen het kunnen, waarom zou jij het dan niet kunnen? Als je voldoende geoefend hebt, en je kunt je maneuvers uitvoeren, dan moet je alleen maar hetzelfde doen op het examen.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Afgaande op jouw posting blijkt het dat je jouw zelfcontrole in een stressituatie verliest. Het beste is, zoals reeds eerder aangehaald in bovenstaande postings, om deze stressituaties zelf te creëren en in deze situaties zo veel mogelijk te oefenen. Zo kan je een andere persoon boven op één begeleiders(bij model 1 of 3) laten meerijden. Dit kan een kennis zijn tot een voor jou volkomen vreemd persoon.

Eén maal oefenen voor het examen is niet genoeg. Tracht dit zoveel mogelijk te doen dat het bij wijze van spreke blindelings gaat. Weet wat de afmetingen van uw voertuig zijn. Tijdens het examen is het belangrijk om je niet te laten afleiden door allerhande factoren. Zo is het niet belangrijk hoe de examinator kijkt of hoef je niet constant je horloge in het oog houden. Concentreer u op de gevraagde manouvers.

Op de openbare weg:

Verder kan ik je aanraden dat het is aangewezen om zoveel mogelijk blind te rijden. Hiermee bedoel ik dat men niet al te veel moet kijken bij het schakelen. Probeer zoveel mogelijk de rijbaan in het oog te houden. Kijk vaak eens in je spiegels. Dit vooral bij het afdraaien om zich te vergewissen dat er géén zwakke weggebruiker aankomt.(vb.fietser)

Laat je niet ontmoedigen door de reeds gedane pogingen. Uit elke poging moet je een les leren. Met een beetje doorzettingsvermogen en ietsje meer zelfvertrouwen zul je uw rijbewijs alsnog behalen.

Veel succes en hou ons op de hoogte.
Plaats reactie