Wanneer mag ik rijden (Model 2)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Dit is tot je de leeftijd van 24 bereikt hebt, ik heb morgen mijn tijdelijk rijbewijs en word pas in april 24. Ik zou niet rijden naar discotheken of cafe's maar indien ik met de vroege sta, moet ik op maandag reeds om 4.30 vertrekken.
En indien ik met de late sta op vrijdag zou ik pas om 22u kunnen vertrekken.
Is er een kans dat men dit door de vingers zou zien?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Is er een kans dat men dit door de vingers zou zien?
Beste,

Je uitleg kan ik begrijpen, maar in de wetcode staat nergens iets van 'door de vingers zien'.
Dit wil ook zeggen dat een politieman dit niet door de vingers kan of mag zien.
Je begaat op dat moment trouwens een zeer zware overtreding, want je rijdt met een voertuig zonder een rijbewijs dat op dat ogenblik geldig is.
Dezelfde redenering in geval van een ongeval. Je kent al de reactie van de verzekeringsmaatschappij.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:12 am, in totaal 1 keer bewerkt
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je hebt 100% gelijk.
Ik heb het in mijn eerste posting aangepast, voor het geval een bezoeker niet verder zou lezen en verkeerde info zou krijgen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

maw... nog 2 maandjes geduld hebben of de foute manier: gewoon hopen dat er geen controle is of agenten zijn die mij begrijpen...

Maar als ik voor 1 van de 2 laatste keuzes kies, wat zijn de gevolgen? rijverbod?
Jan8714
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2006, 00:00

Wanneer mag ik rijden (Model 2)

Bericht door Jan8714 »

f. Je mag niet rijden op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen van 22 uur tot 6 uur 's anderendaags. Dit verbod is niet van toepassing op de kandidaat die de leeftijd van 24 jaar bereikt heeft.

Dit staat in de theorie maar ik vin dhet nogal dubbelzinnig. Mag ik dan het hele weekend niet rijden of enkel van tien tot zes. Ik veronderstel vatien tot zes elke keer maar tis toch zeer onduidelijk.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Niet op:

vrijdag vanaf 22.00 uur tot volgende dag 06.00 uur
zaterdag vanaf 22.00 uur tot volgende dag 06.00 uur
zondag vanaf 22.00 uur tot volgende dag 06.00 uur
vooravond feestdag vanaf 22.00 uur tot volgende dag 06.00 uur
feestdag vanaf 22.00 uur tot volgende dag 06.00 uur

Laatst aangepast door eugeen op Zo Feb 05, 2006 4:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Geachte gast,

Nog vorige week heb ik een juffrouw er op moeten wijzen dat een voorlopig rijbewijs beperkingen heeft! Zo mag men niet onbeperkt aantal personen vervoeren en moeten de voorziene uren gerespecteert worden.

Het verkrijgen van een voorlopig rijbewijs geeft géén vrijgeleidene en wordt afgeleverd onder bepaalde voorwaarden. Ik weet en begrijp dat het verleidelijk is om 'maar efkes' uw voertuig te gebruiken buiten de voorziene uren of met een paar passagiers meer of minder. Maar u zit in een leerproces hé! Wacht af! Wat is nu 3/6/9 maand tegenover de rest van uw leven...

Weet dat het bij mij onmiddellijk een proces-verbaal is en dat er géén verwittiging wordt gegeven! Ook al was het bijvoorbeeld in uw eigen straat. Wanneer u de bepaalde modaliteiten niet respecteert is uw voorlopig rijbewijs in feite niet meer geldig en rijdt u zonder rijbewijs. U zal uw weg te voet mogen verderzetten! Bijkomend zal er een proces-verbaal ter uwer laste worden opgesteld. Bijkomend zal ik ook nog een aantal andere zaken controleren: zoals veiligheidsgordel, ... Wie met vuur speelt, ... Het is vaak door de gedachtengang van: 'er zal toch géén controle zijn', dat men van de situatie misbruik zal maken.

Wanneer u voor de rechtbank moet verschijnen zal de rechter 'meestal' niet mals oordelen. Het feit dat u tijdens uw wettelijk verplichte leerproces al overtredingen begaat belooft niet veel goeds voor de toekomst! Ik denks niet dat het fijn is om bij het behalen van uw rijbewijs onmiddellijk deze te mogen afgeven voor de duur van een(1) of meerdere maanden.

Verder kan dit, indien dit fout gaat, een slechte invloed hebben op bepaalde zaken zoals vb. de verzekering. Bij een voorlopig rijbewijs een verkeersongeval met dodelijke afloop, zware gekwetsten, ... Hoe groot is de kans? ZE IS ER HOOR!

Bezin eer je de baan op gaat!

Hopend dat ik je in de bovenvernoemde omstandigheden niet moet tegenkomen groet ik u.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Patte,

Dank voor deze bijdrage.
Ik heb ze ingewerkt in de site in het hoofdstuk RIJBEWIJS WIE/WANNEER
onder Nuttig om weten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Gast schreef: gewoon hopen dat er geen controle is of agenten zijn die mij begrijpen...
Beste, ik wil hier niet de moraalridder uithangen, maar mag ik jou een goede raad geven? Niet doen, man. Ziehier waarom.

Je acht de kans op een controle misschien klein. Maar of die kans nu groot is of klein: één controle volstaat om je er spijt te doen van krijgen.

En als jij gewoon stilstaat voor een rood verkeerslicht, en er loopt een dronken voetganger tegen je auto, waarbij hij ongelukkig ten val komt, komt er ook Politie bij.

Wat versta je onder "begrip" vanwege de Politie? Politiemensen zullen zeker begrip kunnen opbrengen vanuit hun functie. Maar dat betekent geenszins dat ze het zullen goedkeuren of door de vingers zullen zien. En ik hoop dat je onder "begrip" niet zoiets verstaat als "Kan ik dat rechtstreeks aan U betalen?" Een poging tot omkoping loopt vrijwel altijd héél slecht af.

Wil je de boetes weten? Ze staan in art. 30 ° 1 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer:

200 tot 2.000 Euro

momenteel te vermenigvuldigen met 5,5 voor de opdeciemen, dus:

1.100 tot 11.000 Euro

of in oude Belgische frank: 44.374- tot 443.739- BEF.

De rechter kà¡n een deel daarvan voorwaardelijk uitspreken, maar daar kun je uiteraard niet op rekenen.

Aan jou om te beslissen.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Géén probleem hoor!
Plaats reactie