De ' pinkers '

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

De ' pinkers '

Bericht door Queentjeuh »

Nu zit ik altijd met een dilemma als ik aan het rijden ben in een straat
die vol staat met geparkeerde auto's waar je je af en toe kunt ' tussenschieten ' Dus dat er 2 a 3 parkeerplaatsen gemarkeerd zijn
even een paar meter niks en dan terug parkeerplaatsen.

Nu is er hier bij ons in de buurt een straat van zeker 2 km die
zo blijft doorgaan. Moet je echt elke keer pinken als je die auto's
voorbijsteekt ?

Ik doe het alleszinds niet ... alleen als ik een auto moet doorlaten
die langs de tegengestelde richting rijdt.
En dus stil sta achter de geparkeerde auto's ...
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

rijd je telkens weer naar rechts tussen de geparkeerde autos? Want dan denk ik wel dat je telkens "moet" pinken ("élke zijdelingse verplaatsing !", hoor ik m'n instructeur nog zeggen...). Of blijf je rechtdoor rijden? Ik vraag me dan ook af in hoeverre je mag blijven rechtdoor rijden (en dus niet in de strikte zin uiterst rechts rijdt), als je anders constant aan het slalommen zou zijn..
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: AR 13.

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, MOET de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Dit geldt bijvoorbeeld ook bij het inhalen van een fietser die op de rijbaan rijdt.

Praktisch gezien beperk je je best tot 2 Ã 3 knipperlichtsignalen om niet de indruk te wekken dat je links of rechts gaat afslaan.

Zoals Sofie zeer terecht opmerkt, is het niet de bedoeling dat je voortdurend gaat slalommen om toch maar in het kleinste gaatje tussen twee reeksen geparkeerde auto's in te kruipen. Een preciese richtlijn bestaat hier niet voor. Maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je niet opnieuw naar rechts gaat omdat je ziet dat er 500 meter verder nog een auto geparkeerd staat.

Als je naar rechts gaat, kijk dan goed in je achteruitkijkspiegels alvorens opnieuw naar links uit te wijken. Het zou kunnen dat een achterligger meende dat je ging parkeren, en begonnen is met je in te halen.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Het is eigelijk zo dat je verplicht bent in die straat van constant
te slalommen ... ze staat zowel links als rechts vol met parkeerplaatsen.

Het is ook een zeer drukke straat dus soms sta je ook nooit
echt volledig stil achter een geparkeerd voertuig.
Als ik elke keer zou moeten pinken zouden sommige automobilisten
me wel gek verklaren die achter me rijden ...

Ik werk op het einde van deze straat dus ik moet ze volledig
afrijden en al die keren dat ik ze al gedaan heb, heb ik nog
nooit personen hun richtingaanwijzers zien gebruiken tenzij
ze echt stilstaan achter geparkeerde voertuigen.
Je kan ze dan evengoed altijd laten aanstaan ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Is het dan misschien zo één van die straten waar afwisselend aan de linker- en aan de rechterkant parkeerplaatsen zijn, om het verkeer af te remmen? (En waar dus ook de voertuigen van de hulpdiensten enorm veel tijd verliezen bij een dringende opdracht.)

Ik weet dat er slechts weinige bestuurders de richtingsaanwijzers gebruiken om geparkeerde voertuigen voorbij te rijden. Maar ik doe het toch. Ze mogen me dan gek verklaren, maar ik heb nog altijd het recht (en de plicht) om het verkeersreglement na te leven. En als het tot een ongeval komt, zal men mij ten minste niet kunnen verwijten dat ik mijn richtingsaanwijzers niet gebruikt heb.

Mensen die niet akkoord gaan met het verkeersreglement, moeten trachten daar langs de geeigende kanalen iets aan te veranderen, maar zich ondertussen wel aan de bestaande regels houden. Als iedereen zelf gaat uitmaken welke regels hij wel en niet naleeft, komt het zover dat we met elke tegenligger een praatje moeten gaan slaan om af te spreken of we elkaar langs links of langs rechts gaan kruisen.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Jozef schreef: Is het dan misschien zo één van die straten waar afwisselend aan de linker- en aan de rechterkant parkeerplaatsen zijn, om het verkeer af te remmen? (En waar dus ook de voertuigen van de hulpdiensten enorm veel tijd verliezen bij een dringende opdracht.)

Idd
Bedankt voor de duidelijkheid
Plaats reactie