voorlopig rijbewijs model 2

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Max
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:00

voorlopig rijbewijs model 2

Bericht door Max »

Mijn praktisch rijexamen valt exact op de laatste dag dat mijn voorlopig rijbewijs geldig is. Ik heb model 2 gevolgd. Ik ging er van uit dat het voorlopig rijbewijs kon verlengd worden maar dat blijkt dus niet het geval.
Omdat ik niet het risico wil nemen zonder rijbewijs te vallen indien ik niet slaag voor het praktisch rijexamen, vroeg ik me af wat ik hier concreet aan kan doen. Stel dat ik niet slaag voor het examen, kan ik diezelfde dag nog van module 2 naar module 1 veranderen want een dag later zal het dus te laat zijn?
En hoe zit het juist met dat document 4? Wil dit zeggen dat ik wel nog examen kan doen (alleen niet kan rijden op de openbare weg) ondanks het feit dat mijn voorlopig rijbewijs vervallen is?
Alvast bedankt voor de informatie.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Verlengen der rijbewijs?

Artikel 8 van het K.B. 23 MAART 1998 betreffende het rijbewijs
°1. Het voorlopige rijbewijs model 1 is negen maanden geldig, het voorlopige rijbewijs model 2 is zes maanden geldig en het voorlopige rijbewijs model 3 is twaalf maanden geldig.

De geldigheid van een voorlopig rijbewijs kan niet verlengd worden behalve in het geval voorgeschreven in ° 6, 2°.

Veranderen van model?

Veranderen van model 2 naar 1 of 3 kan zonder probleem TIJDENS de geldigheid van uw voorlopig rijbewijs.

Document 4?

Het document gekend als zijnde, bijlage 4, kan zowel binnen als buiten de geldelijke termijn van uw huidig voorlopig rijbewijs worden aangevraagd. De bijlage 4 zal u in ruil krijgen van uw ingeleverd voorlopig rijbewijs. Deze bijlage 4 geeft je de toestemming om aan het examen deel te nemen zonder in het bezit te zijn van je voorlopig rijbewijs. Het vervangt dus niet uw vervallen rijbewijs! Het is wel verplicht om met een voertuig van de rijschool te rijden. Het rijden met uw persoonlijk voertuig is niet meer toegelaten!

Persoonlijk advies:
Het beste is om nu tijdens de geldigheid van uw rijbewijs zoveel mogelijk te oefenen en dan toch te slagen voor uw examen. Indien je dan toch faalt maak je onmiddellijk een nieuwe afspraak en vraag je een bijlage 4 aan het gemeentebestuur die uw voorlopig rijbewijs heeft afgeleverd.

Veel succes!
Plaats reactie