TIP VOOR ALS JE GEEN BEGELEIDER HEBT

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

TIP VOOR ALS JE GEEN BEGELEIDER HEBT

Bericht door gast »

Als je geen begeleider hebt (bijvoorbeeld omdat je Nederlander bent en hier studeert en dus je ouders niet in België wonen) en toch in België je rijbewijs moet halen dan heb ik hier een tip hoe ervoor te zorgen dat je meteen na je laatste les examen kan doen en dus geen gat van 6 maanden hebt tussen de laatste lessen en het examen of een kapitaal kwijt bent.

1 Slaag voor theorie
2 Begin met model 3 (zonder lessen),
3 stap dan na 3 maanden over naar model 2 (20 lessen)
4 Je kan meteen na de laatste les examen doen. Immers je hebt al 3 maanden stage gehad in model 3 en de stageperiode behoud je als je overstapt naar een ander model. Je mag 1 keer overstappen.

Dit is volstrekt legaal en een goed achterdeurtje om ervoor te zorgen dat je meteen na de lessen examen kan doen als je geen begeleider hebt.

Extra toelichting: Voor het starten van model 3 moet je officieel een begeleider hebben die zijn handtekening moet zetten, maar daarom moet je nog niet met hem of haar rijden, he. Dus enkel iemand vragen die 24 jaar of ouder is en 5 jaar rijbewijs heeft. Geen consequenties voor de begeleider, dus ook geen probleem om hem bereid te vinden daarvoor.
Je kan evt. al met de lessen starten voordat de 3 maanden voorbij zijn, zolang je officieel pas overstapt naar model 2 wanneer je 3 maanden in model 3 hebt gezeten. En let wel: 20 lesuren is waarschijnlijk NIET genoeg, je gaat normaal gesproken minstens 30 uur nodig hebben, en vraag de rijschool dan ook om extra aandacht te besteden aan de proeven, hoe het onder de motorkap zit en al die dingen die de meeste leerlingen van hun familie of lief leren en met hun oefenen.
Probleem is wel dat de lessen in België erg duur zijn in vergelijking met andere Europese landen.

Hoe weet ik dit? Ik ben Nederlander en studeer in België en moet daarom ook hier mijn rijbewijs halen aangezien mijn officiële residentie nu in België is omwille van een hogere studietoelage. Ik heb daarom ook geen begeleider. Veel Nederlandse studenten in Leuven dus rijschool heeft daar ervaring mee en dat achterdeurtje bedacht.


Deskundigen, laat rustig jullie licht hierover schijnen. Ik ben benieuwd naar de reacties.