Keren in een straat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Evy Verstraeten

Keren in een straat

Bericht door Evy Verstraeten »

Beste Eugeen,

nog een vraag: is het zo dat je bij het keren in een straat niet mooi recht hoeft te staan tussen de opstelling? het gaat hier niet over pakeren maar wel over keren. je hoeft denk ik ook niet helemaal tot vanachter (trottoir) te rijden en er dan terug vooruit uit te rijden. de bedoeling is denk ik???: keren zonder de opstelling te raken en er uit rijden zonder de lijn of trottoir te raken.

heb ik het juist of compleet fout?

Evy
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Keren in een straat

Bericht door Rafael »

Evy Verstraeten schreef: Beste Eugeen,

nog een vraag: is het zo dat je bij het keren in een straat niet mooi recht hoeft te staan tussen de opstelling? het gaat hier niet over pakeren maar wel over keren. je hoeft denk ik ook niet helemaal tot vanachter (trottoir) te rijden en er dan terug vooruit uit te rijden. de bedoeling is denk ik???: keren zonder de opstelling te raken en er uit rijden zonder de lijn of trottoir te raken.

heb ik het juist of compleet fout?

Evy
Je hoeft inderdaad niet helemaal tot aan het trottoir te rijden, ook niet helemaal recht staan staan bij mijn weten. Als je je auto maar gekeerd krijgt zonder de borduur te rammen En liefst in 3 keer, dus:
- Vooruit
- Achteruit richting bakens
- Vooruit, maar omgekeerd
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je toch ongeveer "recht" staat (dus dwars op de weg) na het achteruitrijden. Als je bijvoorbeeld nog teveel in de richting van aankomst zou staan, zou je het wel eens moeilijk kunnen krijgen om bij de volgende beweging nog gedraaid te geraken (hangt af van de breedte van de rijbaan en van de wielbasis - afstand tussen vóór- en achterwielen - en de draaicirkel van de auto).
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Klik hiernaast ook even op PRAKTIJKEXAMEN (B/BE)
Daar staat alles uitgelegd en zie je ook een animatie bij de manoeuvres.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: En ik maar denken dat ik de straat moest borstelen


En je dacht zeker ook dat iemand die zijn auto in een straat in de omgekeerde richting zet, een straatkeerder is?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

En ik maar denken dat ik de straat moest borstelen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sarah S

Bericht door Sarah S »

Is het zo dat je bij keren in een straat niet mag sturen als het voertuig stilstaat?
Ik doe dat namelijk wel en mijn rij-instructeur heeft dit nooit gezegd.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je zou het eigenlijk zo moeten aanleren, dat wanneer je aan het stuurwiel draait, je een beetje vooruit of achteruitrijdt.

Stilstaand draaien mag eigenlijk niet.
Sarah S

Bericht door Sarah S »

Ah, dus gewoon een beetje bewegen zodat je stuur beter draait is oké?
Of moet je het echt zowaar in 1 vloeiende beweging doen?

En hoe zit dat met parkeren? Dan mag dat ook niet?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zelfde antwoord als hierboven.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Klopt Eugeen, als je stilstaat en draait slijten bijvoorbeeld je banden sneller. Maar je hebt wel wat meer plaats nodig. Soms kan dus niet anders. Zeker als ik met mijn wagen van net geen 5 m een plaatstje in de stad wil vinden.
leerling

Bericht door leerling »

dag iedereen,

Ik ben momenteel aan het leren rijden met onze lichte vrachtwagen (een huyndai h200). Deze is te groot om in één keer vlot te keren, ik moet dus telkens een stuk terug achteruit om er dan uit te geraken... Ook moet ik sturen zonder dat ik al vooruit rijdt, om zo mijn bocht te kunnen nemen. Het kan gewoon niet anders. Nu vraag ik mij af of ze daar een probleem van kunnen maken op het examen, wat denken jullie?

Mvg,

een leerling chauffeur
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Voor welk rijbewijs ben je aan het leren?
leerling

Bericht door leerling »

eugeen schreef: Voor welk rijbewijs ben je aan het leren?
Voor rijbewijs B
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste leerling,

De folder van de GOCA vermeldt:
Quote: U moet het voertuig keren met zo weinig mogelijk bewegingen.
Heb je een Hyundai H200 met korte wielbasis van 3,08 m, dan bedraagt de draaicirkel 11,8 m. Met de lange wielbasis van 3,28 m bedraagt de draaicirkel 12,6 m.

Ik acht het dus wel aanvaardbaar dat voor het keren met dit voertuig meer bewegingen vereist zijn dan met een doorsnee personenwagen, en de examinator dit ook zal erkennen.
Plaats reactie