2de keer examen --> alle vertrouwen kwijt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo Aapje,
Quote: .mag je nu eigenlijk al rijdend naar eerste schakelen op zo een moment of moet je eerst totaal stilstaan?
nooit al rijdend naar 1ste schakelen


Quote: wat ik me nu ook afvroeg als ik in de bebouwde kom rijd in, smalle straatjes en ik kom op een kruispunt...dan vertraag ik, moet ik dan steeds helemaal tot stilstand komen en naar eerste gaan of mag ik rustig in 2de verder gaan
Op kruispunten waar je volledig moet stoppen
BV: rood licht of stopbord moet je eerst volledig stoppen en dan naar 1ste schakelen.

Op kruispunten waar je niet volledig moet stoppen
BV: de omgekeerde driehoek, daar mag je in 2de blijven rijden.

Je eerste versnelling dient om te vertrekken vanuit volledige stilstand en denk eraan nooit al rijdend naar 1ste schakelen

Succes.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: nooit al rijdend naar 1ste schakelen
En waarom niet?

Als ik op een steile helling (&gt 20%) tot 10 km/h vertraagd ben, is er geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om de motor te kwellen door opnieuw te versnellen in tweede versnelling.

De tijd dat de 1ste versnelling geen synchronisatie had, is lang voorbij. En ook toen kon je, door dubbel ontkoppelen en de juiste dosis tussengas, al rijdend terugschakelen naar 1ste versnelling.

Ik behoor blijkbaar tot een uitstervend ras, dat nog koude rillingen krijgt bij het zien van de afschuwelijke schade aan sommige onderdelen tijdens een revisie van een motor en een koppeling waarbij teveel gevergd werd van de mechaniek.
Aapje

2de keer examen --> alle vertrouwen kwijt

Bericht door Aapje »

Hallo!

Vandaag moet ik voor de 2de keer mijn examen op de baan doen! De eerste keer reed ik vol zelfvertrouwen, ik vond dat eht goed ging en verwachtte niet dat ik zou gebuisd zijn. De reden op het blad was dat ik bij het links afslaan niet altijd goed rechts uitkwam onmiddelijk. Verder staat er niets op. Nu was ik erg teleurgesteld en had dit niet verwacht. Sindsdien ben ik al mijn zelfvertrouwen kwijt...nu een week later moet ik teruggaan, ben de hele week erg ziek geweest dus ik kon nauwelijks oefenen, dit heb gisteren gedaan en alles liep verkeerd!! Ik wou zo hard letten op het afslaan dat ik nu helemaal te rechts uitkwam...ik begin precies alles te vergeten wat ik ooit kende...wat ik me nu ook afvroeg als ik in de bebouwde kom rijd in, smalle straatjes en ik kom op een kruispunt...dan vertraag ik, moet ik dan steeds helemaal tot stilstand komen en naar eerste gaan of mag ik rustig in 2de verder gaan...mag je nu eigenlijk al rijdend naar eerste schakelen op zo een moment of moet je eerst totaal stilstaan?

Groetjes,

sarah
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Sarah,

Herinner jij je nog de tijd toen je leerde met een fiets rijden. Hoe moeilijk dit aanvankelijk was. Je moest op zoveel letten: je evenwicht houden, je stuur recht houden, voor je uit kijken etc... Het resultaat was (bij de meesten althans) dat ze de eerste dagen vaak vielen.

En op een dag lukte het. En vanaf dan ging het beter en beter. Nu kan je met eender welke fiets zonder probleem rijden.

Met de wagen is dat net hetzelfde. Je zal pas echt met een auto kunnen rijden, nadat je enkele duizenden kilometers gereden hebt.

Maar eer het zover is ben je nerveus, je moet aan zoveel denken, er duiken overal verkeersborden op, er zijn versnellingen en pedalen waarmee je moet werken etc... En soms lijkt het of je niets meer weet.

Daar is maar een uitleg voor, niet alleen in jouw geval, maar voor alle anderen die leren rijden: ... dat is eigenlijk nog gebrek aan ervaring.

Het feit dat je de vraag stelt of je nu naar 1 moet schakelen als de wagen volledig stil staat of niet, is daar het beste bewijs van. Dit toont dat jij bij deze handelingen nog denkt "wat moet ik nu doen".

Gaan we even terug naar onze fiets. Als jij nu met een fiets rijdt, zal je op geen enkel ongenblik moeite moeten doen om je evenwicht te bewaren. Zelfs als je scheef of staande op de pedalen wil rijden, zal je niet vallen. Erger nog, om te vallen moet je nu echt moeite doen. Heel in het begin was dat omgekeerd. Toen vroeg het een inspanning om 10 meter ver te rijden zonder te vallen.

Als je met de wagen voldoende gereden hebt, dan ga je hetzelfde gevoel krijgen: alles gaat vanzelf. Uw voeten drukken op het juiste moment het ontkoppelingspedaal in en het schakelen verloopt vlot. Ook het nemen van een bocht blijkt dan kinderspel te zijn.

Maar voor het zover is moet heel veel geoefend worden. Een stage van zes maanden wil niet zeggen elke zaterdag met pa één uur gaan rijden. Je zou eigenlijk elke dag moeten kunnen oefenen. Tot alles vanzelf gaat. En dan ben je klaar om examen te gaan doen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef:
Anonymous schreef: nope, heb het blad hier liggen, heb ergens tijdens de rit ook nogal dicht bij nen auto gereden maar ze zei dat het op het einde te dicht was, als ik ni geremd had had em er tegen geweest
het feit DAT ik geremd had was dus zelfs niet belangrijk meer...
Maw te weinig afstand gehouden? Dan maakt het feit dat je geremd hebt, inderdaad niets uit, want je moet gewoon zorgen dat het nooit zo ver komt... Altijd voldoende afstand houden
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Rafael schreef:
Anonymous schreef:
Anonymous schreef: nope, heb het blad hier liggen, heb ergens tijdens de rit ook nogal dicht bij nen auto gereden maar ze zei dat het op het einde te dicht was, als ik ni geremd had had em er tegen geweest
het feit DAT ik geremd had was dus zelfs niet belangrijk meer...
Maw te weinig afstand gehouden? Dan maakt het feit dat je geremd hebt, inderdaad niets uit, want je moet gewoon zorgen dat het nooit zo ver komt... Altijd voldoende afstand houden
ok maar dan nog, op de parking net voor ik de motor wou stilleggen? 5 s later en ik was erdoor geweest.
Tineke85

nog eens een praktijk examen

Bericht door Tineke85 »

Gisteren heb ik voor de 6e keer examen gedaan...ja uje leest het goed, ik krijg een ongelooflijk slecht gevoel van mezelf maar ik voel me vooral slecht behandeld. Gisteren hebben ze mij gebuisd omdat ik te dicht bij een auto stand (op de parking bij einde van examen) ik was er dus door geweest als ik goed had geparkeerd...Wat is dat voor bullshit (sorry maar ik ben echt heel boos) manoeuvres waren van den eerste keer goed en daar gaan ze me nu dan voor buizen? ik was razend, het is een geldklopperij en mijn zelfvertrouwen wordt er niet beter op hoewel ze mij verzekerd hebben dat op de baan alles goed in orde is, waarom mij dan nog buizen? zodat ik nog eens 100€ begeleiding kan betalen en nog eens 31€ voor examen..werken die op commissie ofzo? Ik ben heel boos en ik wou dat ik kon zeggen dat het aan mij lag maar ik voel mij echt oneerlijk behandeld en ik weet niet of ik het nog is aankan om examen te gana doen en mss voor te ver van een auto te parkeren gebuisd worden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat is toch wel heel erg, helemaal op het einde een klein foutje. Heeft de examinator echt niets anders genoteerd?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

nope, heb het blad hier liggen, heb ergens tijdens de rit ook nogal dicht bij nen auto gereden maar ze zei dat het op het einde te dicht was, als ik ni geremd had had em er tegen geweest
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Anonymous schreef: nope, heb het blad hier liggen, heb ergens tijdens de rit ook nogal dicht bij nen auto gereden maar ze zei dat het op het einde te dicht was, als ik ni geremd had had em er tegen geweest
het feit DAT ik geremd had was dus zelfs niet belangrijk meer...
Plaats reactie