Praktijkexamen : obstakel

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Praktijkexamen : obstakel

Bericht door Sofie »

Ik zit momenteel in m'n 3-6 maanden stageperiode, en ook als ik niet met de auto aan het oefenen ben, en gewoon met de fiets rondrij probeer ik -als voorbereiding op m'n praktijkexamen- te doen alsof ik in een auto zit (bvb ook op specifieke banen letten waar je met de fiets wel in mag, maar de auto niet, me proberen inbeelden hoe ik als autobestuurder op bepaalde verkeerssituaties zou reageren, etc...)
Daarjuist kwam ik dus aan een kruispunt, waar juist voorbij het kruispunt een schuine zijstraat is. Een camion stond geparkeerd half in die schuine zijstraat, en half op de rijstrook van de hoofdbaan (de enige rijstrook in die richting), waardoor je de camion als auto niet kon passeren zonder de onderbroken witte streep te overschrijden die de rijstrook aanduidt. Nu mag je deze streep enkel overschrijden "om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen." Bovenstaande situatie wordt door deze uitzonderingen m.i. niet gedekt. Zoals ik gezien heb, trekken de meeste auto's zich hier niet veel van aan, en overschrijden de streep gewoon. Ik kan ze ook niet helemaal ongelijk geven, er waren geen tegenliggers, en als je blijft staan wachten stropt heel het kruispunt achter je op.

Maar dus, stel dat je een soorgelijke situatie tegenkomt op je praktijkexamen? Wat dan? Gaan staan wachten? Auto aan de kant zetten, uitstappen, de winkel waar de camion levert gaan berispen? Toeteren? Er toch voorbijrijden? Omkeren? (want dat mag wel) Politie bellen? ...
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Wij verwijzen vooreerst naar de artikels komende uit het K.B. 01/12/1975, zijnde:

Artikel 72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Artikel 72.3. Een onderbroken streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Wanneer de trekken van de onderbroken streep korter zijn en dichter bij elkaar getrokken, kondigen zij het naderen van een doorlopende streep aan.

Het feit dat je door een fouparkeerder, ongeval geblokeerd wordt en je weg niet meer in de gewenste richting kunt volgen zou volgens voorvernoemd artikel betekenen dat je niet anders kan dan achter de blokerende voertuigen blijven staan.

Gezien dit onmogelijk is en gelet op het feit dat de rijbaan desgevallend 'geblokeerd' is zou ik de streep overschrijden. Er is hier sprake van overmacht! Let wel dat je ten allen tijde voorang moet verlenen aan alle andere weggebruikers. Dit doordat je zogenaamd een manouver aan het uitvoeren bent. Voorzichtigheid is zeker gewenst. Indien dit zich voordoet tijdens uw examen zou ik ook extra in de verf zetten dat je wel degelijk extra voorzichtig bent door niet al te veel risico's te nemen en ook geregeld in de achterruitkijkspiegels te kijken.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Artikel 72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Deze laatste zin in evenals belangrijk. Voorbeeldje. Twee rijbanen gescheiden door een bijzondere overrijdbare bedding en witte doorlopende strepen. Wanneer je de doorlopende streep in dit geval zou overschreiden zou men niet in overtreding zijn.

xxxxx I xxxxxxxxxxxxxxx I xxxxx
Rijbaan Bedding Rijbaan (t.o.v rijrichting)


I = doorlopende streep.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Sofie,

Het antwoord op jouw vraag behoort niet tot de leerstof voor het examen, maar ik wil het jou wel graag geven.

Zuiver juridisch gezien is dit niet echt een geval van overmacht (= een situatie waarbij je in de onmogelijkheid bent om je verplichtingen na te leven), maar een kwestie van voorrang van rechtsbelangen. Er zijn rechtsbelangen die van hogere orde zijn dan de naleving van de verkeersregels. Je begaat aldus niet alleen geen overtreding, maar je bent zelfs verplicht de doorlopende witte streep te overschrijden in twee gevallen:

Door de doorlopende witte streep niet te overschrijden, zou je nog aanzienlijke tijd het achteropkomend verkeer belemmeren. Dergelijke verkeershinder wordt verboden door het Strafwetboek, waarin niet geringe zogenaamde "economische" boetes voorzien zijn voor dit misdrijf, aangezien de economische belangen van het verkeer in deze situatie van hogere orde geacht worden dan de verkeersregels. Deze voorzieningen werden in het Strafwetboek opgenomen naar aanleiding van de langdurige stakingen in de 60-er jaren, waarbij het lamleggen van het verkeer enorme economische schade veroorzaakte.

Door de doorlopende witte streep niet te overschrijden, zou het onvermijdelijk tot een aanrijding met lichamelijk letsel komen (bijvoorbeeld als een fietser plots uitwijkt terwijl jij hem inhaalt). In dit geval wordt de fysieke integriteit van de fietser van hogere orde geacht dan de verkeersregels.Het overschrijden van de doorlopende streep in bovenstaande situaties mag niet de minste hinder of gevaar opleveren voor andere weggebruikers! Indien dit niet kan, is tussenkomst van de broeders van liefde aanbevolen zij zijn immers belast met het toezicht op de openbare orde en veiligheid.

Je mag daarentegen geen doorlopende witte streep overschrijden om bijvoorbeeld een vuilnisophaalwagen in te halen of voorbij te rijden die enkel maar vertraging veroorzaakt, doch geen totale verkeersbelemmering!

Als de door jouw geschetste situatie zich zou voordoen op het examen, geef dan bovenstaande uitleg aan de examinator, en overleg met hem de maatregelen die hij wenst dat je treft.

Niet doen:

"toeteren": er is geen dreigend gevaar voor een ongeval, dat levert je dus slechte punten op.in de winkel op je poot gaan spelen: de kans is groot dat de vrachtwagenbestuurder dan zal voorwenden dat hij plots dringend voor een half uur naar het toilet moet.omkeren en daardoor op eigen initiatief afwijken van het opgelegde traject.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!
Plaats reactie