Waarom zo'n hoge prijzen voor praktijk lessen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
scorpioking
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Waarom zo'n hoge prijzen voor praktijk lessen?

Bericht door scorpioking »

Ik ga 20 uur nemen en dat zal me 1100€ kosten!!!
Waarom moet het zo duur zijn?
50€ per uur kan je niet zo gemakkelijk verdienen als werknemer.
Zo duur is de naft nu ook ni zou ik zeggen.
Volgens mij komt het omdat toch bijna iedereen een rijbewijs wil hebben en dan kan je de prijzen hoog optrekken.
Spijtig....
ridan
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2005, 00:00

Bericht door ridan »

Het is niet alleen de brandstof die betaalt moet worden hé
Het voertuig,de brandstof,de lesgever,het examencentrum,vadertje staat,
en we kunnen nog wel wat doorgaan denk ik.
Maar ik geef u wel gelijk als je zegt dat het duur is.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Dan hebben we het nog niet gehad over de studenten! Zo vind ik dat het maximum aantal uren nog steeds niet slecht kan. Maar gezien de kostprijs zal men wel aan moeder of vader vragen of ze hun niet kan aanleren om te rijden.

Doet mij denken aan het programma op de tv zender Eén (vroeger brt). Waarbij dit soms tot in slaande ruzies uitbrak ...

Ik zou alvast een levensverzekering nemen.

Het feit dat er bij een autorijschool aangepaste voertuigen zijn waarbij zowel jijzelf, in de hoedanigheid als bestuurder, alsook de begeleider voetpedalen heeft geen dit toch al een zekere zin van vertrouwensband.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

scorpioking schreef: 50€ per uur kan je niet zo gemakkelijk verdienen als werknemer.
Rijschoolinstructeurs bij een erkende rijschool worden verloond overeenkomstig de barema's van het paritair comité 218 (categorie 3 voor de praktijklesgevers, categorie 4 voor de theorielesgevers). Reken voor een beginnend instructeur (de eerste 3 jaar voorzien de barema's geen verhoging), ongeacht zijn leeftijd, ongeveer 12 Euro brutto per uur. Geen toeslag voor avond- en weekendwerk. Daar word je dus zeker niet rijk van. Als je dan bedenkt dat de theoretische opleiding, de schriftelijke en daarna de mondelinge examens, de praktijkopleiding, de stage en het modellesexamen om erkend rijschoolinstructeur te worden, samen al gauw bijna een jaartje duren ...

Ook de rijschool is bepaald geen bedrijf dat torenhoge winsten maakt, integendeel. In de prijs die de leerling betaalt, zit alvast maar liefst 21% btw, die recht naar vadertje staat gaat. Ook de patronale lasten die de werkgever moet betalen, zijn in België enorm hoog. De leswagens met hun bijkomende uitrusting zoals dubbele bediening, moeten al na weinige jaren vervangen worden, wat zeer veel geld kost. Tel er nog de kostprijs bij van de verplichte rijschooldirecteur, de leslokalen en het oefenterrein die aan strikte eisen moeten voldoen, het voorgeschreven administratief werk, en de diverse retributies en vestigingsbelasting.

Wat doet vadertje Staat, die een groot deel van het lesgeld binnenrijft, om de opleiding goedkoper te maken? Niets, niets, en nog eens niets. Tenzij alsmaar minder professionele opleiding voorzien.

Vergeet niet dat, met de vrije begeleiding, een aanrijding al gauw heel wat meer kosten veroorzaakt dan de prijs van de rijschool.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:09 am, in totaal 1 keer bewerkt
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ook zijn de lessen in België zo duur omdat lessen niet verplicht zijn. Daardoor volgen minder mensen lessen, hebben de rijscholen minder leerlingen, moeten ze de vaste lasten over een kleiner aantal leerlingen delen, en mogelijk is er ook net wat te weinig concurrentieprikkel omdat er minder rijscholen per regio zijn. De lessen zijn in België overigens duurder dan in Nederland.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Zeg Svenn, met alle respect maar dat is toch een beetje zever he. De meeste mensen kopen een 2de zoniet een 3dehands auto voor een paar duizend euro. Maar ja, je hebt een punt dat in vergelijking met de totale kosten van het autorijden de kosten van de lessen maar een klein deel uitmaken.
Neemt niet weg dat 1200 euro verschrikkelijk veel geld is voor 20 uurtjes les en examen. Dat BTWtarief van 21% is mijns inziens ook belachelijk, want het zijn toch vooral studenten die hun rijbewijs moeten halen en die hebben het al niet breed. Ik vrees dat uncle sam dat niet snel zal veranderen aangezien ze rijden willen ontmoedigen vanwege het milieu en files, ook weer begrijpelijk maar misschien betere oplossingen voor.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Werknemers kunnen hun rijopleiding met opleidingscheques betalen, die ze tegen halve prijs kunnen aanschaffen, ook al hebben ze geen rijopleiding nodig voor hun job.

Maar juist de 18-jarigen, die meestal nog geen werknemers zijn en dus geen beroepsinkomen hebben, krijgen geen dergelijke tegemoetkoming.

Spreek erover met de politicus die jouw vertrouwen geniet!
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:10 am, in totaal 1 keer bewerkt
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

weinig concurrentieprikkel? Hm, je moet eens in een stad (gent bvb) op een druk kruispunt gaan staan, binnen het kwartier zijn er minstens 5 rijscholen langsgereden...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

svenn schreef: heb jij al ergens een algemene prijsverlaging gezien voor een product ?
Jazeker. Voorbeelden?

De inschrijving van voertuigen. Vroeger 62 Euro, in 2004 en 2005 nog slechts 31 Euro, sedert 2006 gratis.

Vroeger moest je elk jaar een taksplaat voor je fiets kopen (waar ik toen woonde 40 frank), nu niet meer.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:11 am, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Geld is goedkoper geworden.

De grondstof is goedkoper geworden: de bank moet nu minder intrest voor je spaargeld betalen dan vroeger.

Daardoor is ook het eindprodukt goedkoper geworden: de bank rekent nu minder intrest aan voor een lening dan vroeger.
svenn
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:00

Bericht door svenn »

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:11 am, in totaal 1 keer bewerkt
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Rijlessen zijn in België zeker wel exorbitant duur.
Kijk maar eens op deze site:http://www.vab.be/NL/autoadvies/rijople ... spx?Id=162
Hier kan je zien dat een rijles in België 4 euro meer per uur kost dan in Nederland, 9 euro meer per uur dan in Groot-Britannië en (erger nog) 13 euro meer per uur dan in Duitsland.
Conclusie, rijlessen zijn hier veel te duur.
Mogelijk ligt de oorzaak niet bij de rijscholen, maar hier moet toch eens ernstig naar gekeken worden door de politici hoe ze goedkoper te maken voor de arme studentjes.

Kan iemand uitleggen waardoor er zo'n hoge prijsverschillen zijn?
Plaats reactie