Rijschool model 2

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dit staat op onze site onder RIJBEWIJS: WIE/WANNEER
Quote:
MODEL 2

9. Praktijkexamen

- Wanneer? Ten vroegste na 3 maanden stage en ten laatste na 6 maanden stage.
- Waar? In een erkend examencentrum.
- Met welk voertuig? Met een voertuig van de rijschool waar zij het praktische onderricht volgden en met bijstand van een instructeur.
Steven
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00

Bericht door Steven »

Ik bedoel de stage zelf. Ik heb nog geen auto dus vroeg ik mij af of dat mogelijk zou zijn met de wagen van de rijschool. Waarom mag je eigenlijk niet meteen na de rijlessen uw praktisch examen afleggen?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Waarom mag je eigenlijk niet meteen na de rijlessen uw praktisch examen afleggen?
Omdat na je rijlessen de stage begint. En je pas ten vroegste na 3 maanden stage praktijkexamen mag doen.

Denk niet dat je onmiddellijk na de lessen al genoeg ervaring hebt om examen te doen hoor.

De rijlessen zijn een goede startbasis om dan je stage te gaan beginnen. Rijden kan je pas nadat je een paar duizend kilometer gereden hebt.

Je zal natuurlijk drie maanden met de wagen van de rijschool mogen oefenen. Je wordt meteen de beste klant van de rijschool.
Steven
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00

Bericht door Steven »

Dus het zal mogen tegen betaling? Word dit wel meer gedaan of ben ik de enige?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Enkel heel rijke mensen zullen zich dat kunnen veroorloven.
Pak 1 uur aan 50 euro/uur (de lesgever krijg je er dan sowieso bij), tel maar uit wat dat op 3 maanden gaat kosten.

Neen, ik denk dat jij de enigiste bent die met dat plan rondloopt.

Je kan misschien overwegen om een goedkope occasie aan te schaffen???
Steven
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00

Rijschool model 2

Bericht door Steven »

Hallo, volgende week begin ik met mijn rijlessen.Tegen eind januari zijn ze afgelopen en begint mijn stage van 3 maanden. Nu vraag ik mij af of ik dan met de wagen van de rijschool mag rijden (rijschool De Kust)
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Hoi Steven,

hopelijk lees je dit nog. Er is een achterdeurtje al is het voor jouw nu wat te laat. Maar voor ander lezers nuttig te weten.

1 Slaag voor theorie
2 Begin met model 3 (zonder lessen),
3 stap dan na 3 maanden over naar model 2 (20 lessen)
4 Je kan meteen na de laatste les examen doen. Immers je hebt al 3 maanden stage gehad in model 3 en de stageperiode behoud je als je overstapt naar een ander model. Je mag 1 keer overstappen.

Dit is volstrekt legaal en een goed achterdeurtje om ervoor te zorgen dat je meteen na de lessen examen kan doen als je geen begeleider hebt.

Extra toelichting: Voor het starten van model 3 moet je officieel een begeleider hebben die zijn handtekening moet zetten, maar daarom moet je nog niet met hem of haar rijden he. Dus enkel iemand vragen die 24 jaar of ouder is en 5 jaar rijbewijs heeft. Geen consequenties voor de begeleider, dus ook geen probleem om hem bereid te vinden daarvoor.
Je kan evt. al met de lessen starten voordat de 3 maanden voorbij zijn, zolang je officieel pas overstapt naar model 2 wanneer je 3 maanden in model 3 hebt gereden. En LET WEL: 20 lesuren is NIET genoeg, je gaat minstens 30 uur nodig hebben, en vraag de rijschool dan ook om extra aandacht te besteden aan de proeven, hoe het onder de motorkap zit en al die dingen die de meeste leerlingen van hun ouders leren en met hun ouders oefenen.

Hoe weet ik dit? Ik ben Nederlander en studeer in België en moet daarom ook hier mijn rijbewijs halen aangezien mijn officiële residentie nu in België is omwille van een hogere studietoelage. Ik heb daarom ook geen begeleider. Veel Nederlandse studenten in Leuven dus rijschool heeft daar ervaring mee en dat achterdeurtje bedacht.
Plaats reactie