rijbewijs A

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Bart Nys

rijbewijs A

Bericht door Bart Nys »

Hoi, een vraagje:

Ik heb sinds 1995 rijbewijs B en sinds 1992 rijbewijs A3. Nu is mijn vraag: moet ik voor een motorfiets tot max 125 cc een nieuw rijbewijs A halen of valt dit nog onder één of andere oude wetgeving dat ik met mijn B op eender welke motorfiets mag kruipen?
En indien ik opnieuw moet gaan, is dit dan met alles erop en eraan, met theorie en al?
Alvast bedankt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo Bart,

Als je in 1989 je rijbewijs B had behaalt dan zou je met eender welke motorfiets mogen rijden maar dit is dus niet het geval
Quote: Rijbewijs A is vereist voor alle bestuurders van een motorfiets waarvan de cilinderinhoud + 50cm3 (+50cc) is,

&lt 25 kw en &lt 0,16 kw/kg **,
&gt 25 kw en &gt 0,16 kw/kg *

Het rijbewijs cat. B is ook geldig indien afgegeven voor 1 september 2001, doch de max. cilinderinhoud mag niet meer dan 125 cm3 (125cc) bedragen en een max. vermogen van 11 KW ** en is enkel geldig in België

Leeftijd : **18 jaar - *21 jaar (of 2 jaar A &lt 25 kw en &lt 0,16 kw/kg)
Zoals je hierboven kunt lezen mag je wel nog met een 125cm³ rijden, als je iets anders van plan bent moet je theorie en praktijk doen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

bedankt voor de snelle reactie!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bart Nys schreef: valt dit nog onder één of andere oude wetgeving dat ik met mijn B op eender welke motorfiets mag kruipen?
Beste Bart,

Je mag overal opkruipen zonder rijbewijs. Om een motorfiets te mogen besturen, moet je echter wel een rijbewijs hebben.

Wat die oude regeling betreft, die nog altijd geldig is:
Quote: Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs

Artikel 78

De rijbewijzen, conform het model van bijlage 9, blijven geldig voor het besturen van motorvoertuigen volgens de volgende regels :
...
2° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B laat toe voertuigen van de categorieën A3, A, B en B+E te besturen
Quote: Bijlage 9: Model van het rijbewijs afgeleverd vóór 01-01-89
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef
Quote: Je mag overal opkruipen zonder rijbewijs.
Daar ben ik nog niet zo zeker van
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Je hebt misschien wel een andere vorm van toelating nodig, maar een rijbewijs?
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Jozef schreef: Je hebt misschien wel een andere vorm van toelating nodig, maar een rijbewijs?
Plaats reactie