Rijschool vraagje

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
ijsbeer

Rijschool vraagje

Bericht door ijsbeer »

Stel dat ik me nu aanmeld bij een rijschool voor een rijopleiding model 1, is het dan mogelijk om de eerst les uit te stellen tot een zekere datum (laten we zeggen tot half februari)? De reden is dat ik het nu erg druk heb met schoolexamens en dat ik mijn praktijkexamen graag in juli zou afwerken.

Eigenlijk kan ik beter vragen hoe een rijschool eigenlijk werkt. Krijg je van de rijschool data opgelegd of zijn de data min of meer vrij te kiezen?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste IJsbeer,

Stel, je bent nu geslaagd voor je theorie-examen en je wilt Model 1 voor praktijk.

Je kan best NU al contact opnemen met een rijschool als je vb in februari met de eerste les wilt starten.

Waarom: Ook in sommige rijscholen is er een wachttijd omdat ze vrij veel leerlingen hebben.

Neem je nu al contact op, dan zal je makkelijker data en uren kunnen reserveren, omdat die bepaalde uren nog niet zijn ingevuld.

Het is wel mogelijk dat de rijschool waar je nu afspraak mee maakt en uren reserveert, al een voorschot of het totale bedrag zal aanrekenen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo ijsbeer,

Jij moet het hier waarschijnlijk veel te warm hebben, zelfs in deze tijd van het jaar
Quote: Eigenlijk kan ik beter vragen hoe een rijschool eigenlijk werkt. Krijg je van de rijschool data opgelegd of zijn de data min of meer vrij te kiezen?
jij bent diegene die beslist wanneer je je lessen wil nemen niet de rijschool.

Eugeen schreef
Quote: Neem je nu al contact op, dan zal je makkelijker data en uren kunnen reserveren, omdat die bepaalde uren nog niet zijn ingevuld.
Zoals Eugeen dus terecht schrijft moet je er wel natuurlijk rekening mee houden dat als de uren volgeboekt zijn je misschien niet je eerste keuze kunt krijgen. op tijd zijn is dus de boodschap.

En ook uitkijken als je uren vastliggen en je zou ze willen veranderen dan moet je dat zeker op tijd melden want anders gaan ze je een boete aansmeren

Dat lijkt streng, maar je moet hun ook begrijpen dat als ze je een leraar toekennen en die zit achteraf zonder werk omdat jij te laat afzegt dat de leraar alsnog betaald moet worden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ijsbeer

Bericht door ijsbeer »

Bedankt voor het antwoord

Begint de duur van model 1 (praktijkexamen na min. 6 en max. 9 maanden als ik het goed voorheb) onmiddelijk na je aanvraag voor praktijklessen of begint deze pas bij het aanvragen van het voorlopig rijbewijs (aangezien ik hier gelezen heb dat je dit pas na de lessen mag aanvragen)?

Ik zou mijn lessen volgen in het Leuvense, zijn er bepaalde rijscholen die aan/af te raden zijn?

Is het zo dat ze je de eerste les meteen op de rijbaan laten rijden? Ik had graag eerst eens met een begeleider enkele dingen geprobeerd (zoals starten, enkele meters rijden en schakelen naar een andere versnelling).
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Begint de duur van model 1 (praktijkexamen na min. 6 en max. 9 maanden als ik het goed voorheb) onmiddelijk na je aanvraag voor praktijklessen of begint deze pas bij het aanvragen van het voorlopig rijbewijs (aangezien ik hier gelezen heb dat je dit pas na de lessen mag aanvragen)?
Hier moet je rekening mee houden:

1. Van zodra je van GOCA een document gekregen hebt dat je geslaagd bent voor je theorie-examen, heb je DRIE JAAR om te slagen voor je praktijkexamen.

2. Kies je MODEL 1, dan krijg je na de praktijkuren een document van de rijschool. Hiermee ga je naar het gemeentehuis. De afgiftedatum die op je voorlopig rijbewijs staat telt.

3. Wil je van model veranderen, dan MOET DIT GEBEUREN voor je vorige model verstreken is.


Voorbeeld bij MODEL 1: als je wilt veranderen moet je voor de 9 maanden om zijn extra praktijkuren gevolgd hebben en naar het gemeentehuis gaan.
ijsbeer

Bericht door ijsbeer »

Hmm, dan moet ik al model 2 nemen om mijn examen in juli te kunnen afleggen. Want ik zie ze in de rijschool niet al die lessen van model 1 op één week geven

Het geeft dus eigenlijk een vertekend beeld. Bij model 1 en 2 lijkt de duur tot het praktijkexamen korter, maar eigenlijk moet je daar nog eens de duur van je praktijklessen bijtellen. Uiteindelijk zal je dan weer aan de gewone 9 maanden (model 3) komen.

Uiteindelijk gaat mijn voorkeur ook uit naar model 3, maar omdat ze me thuis vertelden dat je met model 3 geen of weinig kans maakt om te slagen (het moet blijkbaar opbrengen), ben ik maar direct gaan denken aan model 1.

Ach ja, ik ben al content dat ik mijn theorie achter de rug heb. Mede dankzij deze site, ook daarvoor mijn dank
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: maar omdat ze me thuis vertelden dat je met model 3 geen of weinig kans maakt om te slagen (het moet blijkbaar opbrengen), ben ik maar direct gaan denken aan model 1.
Het heeft echts niks te maken met "het moet opbrengen".

Als je volledig zelf alles perfect kunt leren op je eentje, dan slaag je ook met Model 3.

Veel jongeren vinden het echter handiger als een ervaren lesgever hen de basisbeginselen kan aanleren. Zo profiteren zij van de kennis en ervaring van die lesgever en in ruil daarvoor betalen zij. Dat is de gewone gang van zaken hoor.
ijsbeer

Bericht door ijsbeer »

eugeen schreef:
Quote: maar omdat ze me thuis vertelden dat je met model 3 geen of weinig kans maakt om te slagen (het moet blijkbaar opbrengen), ben ik maar direct gaan denken aan model 1.
Het heeft echts niks te maken met "het moet opbrengen".

Als je volledig zelf alles perfect kunt leren op je eentje, dan slaag je ook met Model 3.

Veel jongeren vinden het echter handiger als een ervaren lesgever hen de basisbeginselen kan aanleren. Zo profiteren zij van de kennis en ervaring van die lesgever en in ruil daarvoor betalen zij. Dat is de gewone gang van zaken hoor.
Mja, het zijn mensen die reeds een rijbewijs hebben die me dat hebben verteld. Vandaar dat ik ook aannam dat dit wel eens kon kloppen. Maar jullie lijken me zeer ervaren op het gebied van het rijbewijs, dus ik neem aan dat model 3 ook een kans op slagen geeft.

Nu was ik eindelijk uit het dilemma gekomen tussen model 1 en 3, en nu is het er weer Voor er nog andere misverstanden zijn, het klopt toch dat ik voor model 1 ongeveer 500 euro zal moeten betalen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo ijsbeer,
Quote: het klopt toch dat ik voor model 1 ongeveer 500 euro zal moeten betalen?
Model 1 = gelijk aan 10 lesuren dus mag je er zeker van zijn dat het klopt.
Quote: dus ik neem aan dat model 3 ook een kans op slagen geeft.
zeker weten dat je hier ook kans hebt om te slagen
Quote: Hmm, dan moet ik al model 2 nemen om mijn examen in juli te kunnen afleggen. Want ik zie ze in de rijschool niet al die lessen van model 1 op één week geven Razz
Dit klopt half vermits je zelf geschreven heb dat je in februari je lessen wilt nemen en wetende dat je minstens 6 maanden met een begeleider moet rijden is het onmogelijk om in juli op examen te kunnen gaan.
Quote: Want ik zie ze in de rijschool niet al die lessen van model 1 op één week geven
maar dit zie je verkeerd je moet eerst 8 uren nemen en dan 6 maanden met je begeleider gaan rijden en dan de overige 2 uren nemen.
Dus als je alle dagen 2 uren neemt heb je je 8 uren al op 4 dagen.
als je 2 uren in de voormiddag en 2 uren in de namiddag neemt kom je er zelfs op 2 dagen.

Ik wens je alvast veel succes.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Want ik zie ze in de rijschool niet al die lessen van model 1 op één week geven
maar dit zie je verkeerd je moet eerst 8 uren nemen en dan 6 maanden met je begeleider gaan rijden en dan de overige 2 uren nemen.
Dus als je alle dagen 2 uren neemt heb je je 8 uren al op 4 dagen.
als je 2 uren in de voormiddag en 2 uren in de namiddag neemt kom je er zelfs op 2 dagen.

Ik wens je alvast veel succes.
Benny, 4u les op 1 dag nemen mag enkel bij model 2.
We komen dus terug op 4 dagen.
Maar je mag reeds 3 maanden voor je 18de verjaardag met de lessen beginnen. Dus 0 dagen aangezien je stageperiode dan op je 18de verjaardag kan ingaan. De stageperiodes voor alle modellen kunnen op 18 jarige leeftijd gestart worden. (De lessen zijn dan reeds gevolgd.)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Benny, 4u les op 1 dag nemen mag enkel bij model 2.
Dank je wel Digital want dit wist ik niet, ik vind het ook wel een beetje raar dat het bij model 2 wel mag en bij model 1 niet

Heb je enig idee waarom dat zo is ?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik heb het bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum (Sanderus) ook geleerd zoals jij het aangeeft, digital.
Quote: Koninklijk besluit van 11 mei 2004 betreffende de voorwaarden voor erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen

Art. 20. De instructeur moet de leerling nauwgezet opleiden. Hij moet hem de kennis, de vaardigheden en het gedrag bijbrengen, die in de bijlagen 4 en 5 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bepaald zijn.

De Minister kan de spreiding van de lessen in de tijd vastleggen.
Er moet dus in uitvoering van dit koninklijk besluit een ministerieel besluit genomen zijn dat deze spreiding bepaalt. Ik kan het evenwel niet zo direkt terugvinden.

Vraag aan de politieagenten: hebben jullie misschien toegang tot dit ministerieel besluit? Ik heb het alvast niet gevonden bij de FOD Mobiliteit en Vervoer en bij POLDOC.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Dat er een pauze moet zijn tussen de 2 maal 2 uren dat heb ik ook geleerd vandaar dat ikzelf geschreven heb van BV: 2 uren in de voormiddag en 2 uren in de namiddag te nemen.

Maar dat er een verschil is tussen model 1 en model 2 in dit geval, daar had ik nog nooit van gehoord want voor de leerling die model 2 volgt is het even vermoeiend om 4 uren achter elkaar les te volgen als de leerling met model 1.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Benny, 4u les op 1 dag nemen mag enkel bij model 2.
Dank je wel Digital want dit wist ik niet, ik vind het ook wel een beetje raar dat het bij model 2 wel mag en bij model 1 niet
Heb je enig idee waarom dat zo is ?
Waarschijnlijk max 2 uur om de leerling te beschermen tegen vermoeidheid en bij model 2 mag dat dan wel weer omdat de opleiding anders heel lang duurt. Een voorwaarde is wel dat na 2 uur een pauze moet gegeven worden. Een andere logica vind ik niet.

PS Ik moet wel bekennen dat ik de juistheid hiervan zelf niet gecontroleerd heb. Misschien dat Jozef weet waar het staat.
Plaats reactie