Verlies van voorrang

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Danny268
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2005, 00:00

Verlies van voorrang

Bericht door Danny268 »

op de site staat :
Quote:
Een bestuurder die voorrang heeft, verliest deze voorrang wanneer hij zijn voertuig opnieuw in beweging brengt, na eerst gestopt te hebben.
Mijn instructeur heeft laatst gezegt dat dit niet klopt .
ik weet niet meer precies wat hij zei , maar het ging over europese dingen enz . iedereen dacht dat dit wel waar was , maar dat je je voorrang niet verliest als je gestopt hebt als je toch voorrang hebt .

Wat is nu juist ??
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

12.3.2. De bestuurder die voorrang heeft, verliest deze voorrang wanneer hij zijn voertuig opnieuw in beweging brengt, na gestopt te hebben.


Hallo Danny,

De tekst hierboven komt zo uit het wetboek, dus zou ik wel eens willen weten wat je instructeur precies bedoelde
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: AR 12.3.2. De bestuurder die voorrang heeft, verliest deze voorrang wanneer hij zijn voertuig opnieuw in beweging brengt, na gestopt te hebben.
Quote: AR 12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd: van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een gedeelte van de openbare weg oversteken die niet voor hem is voorbehouden, zoals een trottoir dat de rijbaan oversteekt, een fietspad, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden, zijn voertuig opnieuw in beweging brengen.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
Vele mensen denken dat je je voorrang verliest als je gestopt bent, maar dat klopt niet. Als je bijvoorbeeld van rechts komt, en je stopt, maar een bestuurder die van links komt rijdt je toch nog aan, dan is die bestuurder aansprakelijk, want jij hebt nog altijd voorrang van rechts. Je verliest hem pas als je je voertuig weer in beweging brengt.

Wat als je allebei gestopt bent? In dit geval voeren jullie allebei een maneuver uit door jullie voertuig opnieuw in beweging te brengen. Het staat niet in het verkeersreglement, maar volgens de rechtspraak geldt onder twee bestuurders die elk een maneuver uitvoeren de voorrang van rechts.

Kun je aan je instructeur nog eens vragen wat hij precies bedoelde? Of beter nog, dat hij hier komt deelnemen aan de discussie, hij is van harte welkom.
Danny268
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 okt 2005, 00:00

Bericht door Danny268 »

volgende week woensdag heb ik rijles , dus zal het jullie dan laten weten !

ik vond het ook maar raar , misschien heb ik het verkeerd verstaan en te hard op de weg gelet :d
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Ik ben ook benieuwd wat dat juist is...
Plaats reactie