Mag ik met twee auto's leren rijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Leen Persijn

Mag ik met twee auto's leren rijden

Bericht door Leen Persijn »

Geachte,

Bedankt voor deze prachtige site, sinds gisteren ben ik geslaagd voor mijn theoretisch rijexamen. Maar nu had ik nog een vraagje: Mijn ouders zijn gescheiden, en mag ik met 2 verschillende auto's leren rijden? Ik zou als begeleider zowel mijn moeder als mijn vader nemen, maar dat wil zeggen dat dat ook 2 verschillende auto's zijn... Kan u mij daar een antwoord op geven? Want ik vind het antwoord nergens.

Alvast bedankt,

Leen
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Dit zal geen probleem zijn als:

1. Op het voorlopig rijbewijs de namen van de twee begeleiders worden vermeld.
2. De verzekeringsmaatschappijen van de twee auto's worden verwittigd.
jan
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 dec 2005, 00:00

Bericht door jan »

En op voorwaarde dat het voertuig voorzien is van een 'L' en eventueel een bijkomende spiegel...

Dus ofwel alles in tweevoud aanschaffen..ofwel alles verhangen...
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Waarom moet de verzekering verwittigd worden ?





ps: eindelijk na een half jaar steeds dit forum te checken me eens geregisteerd
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Omdat de meeste verzekeringsmaatschappijen dat in hun contract staan hebben.

Stel, je rijdt met de auto van papa met een L en je hebt de verzekering niet verwittigd, dan zouden ze kunnen zeggen in geval je een ongeval hebt... we waren niet verwittigd. Papa moet alles terugbetalen.
sledge
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2006, 00:00

Bericht door sledge »

Quote: Ik heb zopas mijn rijbewijs behaald en wil nu een auto kopen. Mag ik een verzekering nemen op naam van mijn vader?

Antwoord verzekering :

Een vraag die we wel eens vaker horen en het antwoord is duidelijk 'neen'.

Een verzekeringsmaatschappij heeft immers het recht om elke schadevergoeding die zij betaald heeft aan de tegenpartij, terug te vragen bij de verzekeringsnemer, wanneer bij het afsluiten van een polis onjuistheden werden vermeld. In dat geval heeft er als het ware geen verzekering bestaan. De maatschappij moet de tegenpartij inderdaad betalen, maar zal daarna alles terugvragen aan de verzekeringnemer, in dit geval dus je vader die dacht wat euro's te besparen.

Als jij een verzekeringsvoorstel invult, vul het dan naar eer en geweten in. Een bewust verzwijgen of verkeerd geven van informatie kan wel degelijk leiden tot de nietigheid van het verzekeringscontract, en tot verhaal door de maatschappij.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

sledge schreef:
Quote: Ik heb zopas mijn rijbewijs behaald en wil nu een auto kopen. Mag ik een verzekering nemen op naam van mijn vader?

Antwoord verzekering :

Een vraag die we wel eens vaker horen en het antwoord is duidelijk 'neen'.

Een verzekeringsmaatschappij heeft immers het recht om elke schadevergoeding die zij betaald heeft aan de tegenpartij, terug te vragen bij de verzekeringsnemer, wanneer bij het afsluiten van een polis onjuistheden werden vermeld. In dat geval heeft er als het ware geen verzekering bestaan. De maatschappij moet de tegenpartij inderdaad betalen, maar zal daarna alles terugvragen aan de verzekeringnemer, in dit geval dus je vader die dacht wat euro's te besparen.

Als jij een verzekeringsvoorstel invult, vul het dan naar eer en geweten in. Een bewust verzwijgen of verkeerd geven van informatie kan wel degelijk leiden tot de nietigheid van het verzekeringscontract, en tot verhaal door de maatschappij.
Of je moet de auto geheel op je vader z'n naam laten zetten, en jezelf als "eerste bestuurder" laten opgeven... Zoiets ging wel dacht ik
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Maar ook dan moet je de verzekering verwittigen dat je met L rijdt.
sledge
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2006, 00:00

Bericht door sledge »

don't shoot the pianist

dit is het antwoord van insurex verzekeringen, dat zij geen nuttige info geven aangaande achterpoortjes is duidelijk
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb nog even enkele verzekeringsagenten gecontacteerd en de antwoorden zijn als volgt.

1. Wie is de hoofdbestuurder van de auto.
Voorbeeld VADER.

2. Als vader de hoofdbestuurder is, dan mag zoon of dochter met die auto met een L rijden.

MAAR: Best is dat je vooraf de verzekeringsmaatschappij hiervan in kennis stelt.

Bij de meeste maatschappijen zal dit geen premieverhoging tot gevolg hebben, zolang VADER de voornaamste bestuurder is (het meeste kilometers met die auto rijdt)

Bij sommige maatschappijen KAN een toeslag gerekend worden.

MAAR: Verwittig je de maatschappij niet vooraf, dat ZOU ZE in geval van een ongeval kunnen zeggen: " WIJ WAREN NIET OP DE HOOGTE DAT IEMAND MET EEN L REED".

Dus: leer je rijden met de auto van vader, bel dan even naar de verzekeringsagent.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik denk niet dat het om een achterpoortje gaat. Als de vader een zoon of dochter van 18 jaar die pas het rijbewijs behaald heeft, als voornaamste bestuurder opgeeft, zal hij de premie wel behoorlijk zien omhooggaan.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hoe zit het dan als zoonlief of dochterlief niet de voornaamste bestuurder is maar de wagen even leent met toestemming van de eigenaar

Want als zoonlief even naar de bakker gaat met de auto van pappa en komt een ongeval tegen, is pappa dan de sigaar
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

En heeft er iemand een idee hoe het zit als je je auto uitleent aan iemand die wel een rijbewijs heeft

Bv: zoon, dochter of aan buren, vrienden enz...
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Queentjeuh
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 nov 2005, 00:00

Bericht door Queentjeuh »

Amai ... het is al sinds november geleden dat ik hier nog eens
verzeild ben geraakt

Wel ... toen ik dit topic las moest ik plots aan iets denken dat ik zelf heb meegemaakt . Wat er misschien niet onmiddelijk bij past maar ik ga het toch met jullie delen

Oktober 2005 -&gt Na enkele uren rijschool kon ik eindelijk om mijn aanvraag voorlopig rijbewijs gaan na héél streng nadenken over de keuze van mijn begeleiders ....

Eindelijk de rijbaan op .... wat bleek nu
* Mijn vader heeft een zeer onhandelbare auto bij manoeuvers ! ' Geen servo , maar echt abnormaal moeilijk te sturen '
Ik ben 3 keer naar oefenterreinen gegaan met begeleiders van mijn rijschool ( €10 per uur ) en NIEMAND heeft moeite gedaan om me te helpen. Ik heb van de instructeurs geen raad gekregen : ' Jij gaat moeten
gokken op je examens ' En toen gingen ze iemand anders helpen. Mijn armen waren op een bepaald moment gewoon volledig overspannen en een vrouwelijke instructeur die ook nog ergotherapeut was heeft mijn armen nog willen masseren
Mijn vader is ( sorry maar het is zo ) gewoon een perfecte chauffeur. Toen heb ik hem op het parcour laten doen en manoeuvers laten uitoefenen en hij had het ook absoluut niet makkelijk maar met zijn parkeer-ervaring is het toch gelukt. Wel niet hoe het eigelijk zou gemoeten hebben ... maar het ging
Ik ben dan maar tot de conclusie gekomen na 4 maand dat het gewoon niet zou gaan met mijn vader zijn wagen, het rijden verliep gewoon om te zeggen ' zalig ' . Maar de manoeuvers was net iets anders ...
Met mijn moeder haar wagen kon ik niet rijden omdat hij niet in orde was ' geen zijspiegel rechts en andere zaken '

* Toen ben ik bij mijn tweede begeleider gegaan ' MISTER SERVO '
Wat bleek ? zijn auto kapot ... autokerkhof een een gloednieuwe volkswagen gekocht . Waar je mij nog niet kan mee betrouwen.

Hier zat ik dan ... 5 maanden verder ... alleen de rijbaan ging goed.
Toen heeft mijn vader de beslissing genomen om ook een nieuw klein autootje te kopen voor mij ... Dus sinds zaterdag staat hier voor de deur mijn Volswagen Lupootje

Nu dus bijna 7 maand verder .... heb ik de beslissing gemaakt om een afspraak te maken ... 11 mei 2006 7u20 !
Ik heb nog 2 uur rijschool en nog 2 uur gereserveerd bij instructeurs op de oefenterreinen en moet al mijn manoeuvers nog inoefenen. Want ik bak er momenteel nog niks van ! Heb zelf nog niet geprobeerd !
Enkel het achteruitrijden is geen enkel probleem

Dusja ik hoop dat het me lukt tegen dan maar ik vrees ervoor !

Wat dit dus eigelijk te maken had met dit topic ? Ik dacht er gewoon spontaan aan en wou gewoon mijn verhaal eens kwijt

Ik had 2 begeleiders en 3 auto's ter beschikking ....
maar het is allemaal mis gelopen

Maar mijn rijbewijs ga ik toch halen
Al moet ik 20 keer gaan !
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Blij jou hier weer te zien, Queen! Je moest eens een keer meer langskomen ...

Je verhaal was zeker interessant om lezen. Wat een mens allemaal kan meemaken op weg naar het rijbewijs, hé.

Je hebt het over een wagen zonder stuurbekrachtiging ... weet je dat ik bij het leger met vrachtwagens zonder stuurbekrachtiging reed, Queen? Na enkele maneuvers kon ik dan telkens mijn hemd wel uitwringen.
Plaats reactie