Even voorstellen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

lieken schreef: Het is te zeggen...mijn koppeling is ingedrukt tot ik net in de bocht ben en dan los ik hem...en geef ik gas bij...ik moet zeggen dat het moeilijk is te vertellen hoe je dat doet want eigenlijk is dat een automatisme geworden. Maar in de bocht zelf is de koppeling dus niet ingedrukt...
Dan ben je nog verkeerd bezig.
Je moet terugschakelen voor je de bocht neemt van 3de naar 2de en je koppeling omhoog laten en niet meer indrukken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
lieken
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 okt 2005, 00:00

Bericht door lieken »

Benny Stinkens schreef:
lieken schreef: Het is te zeggen...mijn koppeling is ingedrukt tot ik net in de bocht ben en dan los ik hem...en geef ik gas bij...ik moet zeggen dat het moeilijk is te vertellen hoe je dat doet want eigenlijk is dat een automatisme geworden. Maar in de bocht zelf is de koppeling dus niet ingedrukt...
Dan ben je nog verkeerd bezig.
Je moet terugschakelen voor je de bocht neemt van 3de naar 2de en je koppeling omhoog laten en niet meer indrukken.
Dat bedoelde ik dus...alleen kan ik het niet goed uitleggen...
martine
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2005, 00:00

Bericht door martine »

Het is alweer een tijdje geleden maar hier ben ik dan ,zoals beloofd, terug en heb goed (althans voor mezelf) nieuws!
Jozef, ik heb je raad opgevolgd en stap meer en meer in mijn autootje zonder dat het als een verplichting aanvoelt en ik MOET rijden. Het opwindende gevoel van vrijheid is terug. Dat is wat ik me bij autorijden altijd heb voorgesteld en wat het voor mij zou moeten zijn. Ik heb me de laatste weken ook nogal intensief toegelegd in het oefenenen van de manoevres en dat heeft ook veel positiefs teweeggebracht. Doordat je je wagen door die oefeningen steeds beter leert kennen geeft dit ook een positief effect op het rijden zelf. Doordat je je beperkingen beter en juister leert in te schatten rij je precies "ongeremder"als ik het zo mag uitdrukken
Maar ik heb nog een technisch probleemke waar ik nog altijd niet zeker van ben dat ik het correct uitvoer. Ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk te omschrijven: ik rij in derde en wil afslaan om bijv. de straat in te slaan waar ik woon. Wat doe ik meestal: ik laat mijn gas een beetje los en schakel terug naar tweede, zo bijna vlak voor ik wil afslaan.Koppeling is ook niet meer ingedrukt en dan neem ik de bocht zelf zonder nog een enkele pedaal aan te raken,als je snapt wat ik bedoel.En als ik dan voor zo'n 2/3 door de bocht heen ben geef ik gewoon een beetje gas bij.Doordat mijn snelheid meestal zo voldoende is om af te draaien moet ik maar heel zelden gebruik maken van mijn rem en over dat punt lopen de meningen nogal wat uiteen. Sommigen vinden het beter om toch lichtjes je remmen te gebruiken, zodat degene die achter je rijdt duidelijk aanwijzigingen krijgt dat je aan het vertragen bent. En ergens vind ik wel dat ze een punt hebben. maar ik wil me zodanig oefenen op het "remmen op de motor" dat ik soms wel eens vergeet dat ik wel degelijk een "echte" rem heb!Remmen op de motor kan je trouwens zeker niet altijd toepassen en met de weinige rijervaring die ik al heb moet ik toch vaak vaststellen dat vele andere chauffeurs dit héél weinig toepassen. Meestal is het rijden "vollen bak" tot op de hoek en dan hard op de rem gaan staan.
Ik weet zeker dat ik van jullie een klaar en duidelijk antwoord zal krijgen als mijn vraag dat tenminste ook zo is
Martine ,die niet blond is (=voor Jozef wegens het mooie liedje!)
Plaats reactie