begeleider model 2

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

begeleider model 2

Bericht door Sofie »

Quote: Model 2: Je mag alleen rijden Je mag vergezeld zijn van een persoon die minimum 24 jaar oud is en een rijbewijs heeft dat geldig is voor de categorie B uitgereikt door een lidstaat van de Europese Economische Ruimte. In dat geval mag ook een tweede passagier meenemen.
Mag de begeleider ook een voorlopig rijbewijs hebben?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Neen, beste Sofie, een voorlopig rijbewijs volstaat niet voor de begeleider.

Het lijkt me ook nogal logisch: iemand die zelf nog een beginneling is, is nu eenmaal niet de meest aangewezen persoon om een andere beginneling te begeleiden met zijn praktische opleiding.

Het zou hetzelfde zijn als een blinde en een dove die samen op jacht gaan. Op een bepaald ogenblik schiet de blinde en vraagt: "Was het raak?" Waarop de dove antwoordt: "Heb je geschoten?"
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

hehe ja da's waar, maar na 18u les behoor je toch al een beetje te kunnen rijden hé alé dat hoop ik toch
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Na 18 lesuren kunnen de meesten inderdaad al wat overweg met het rijden.

Een begeleider moet evenwel ook in de meest kritische verkeerssituaties de leerling kunnen verder helpen. En daarvoor mis je na 18 lesuren toch nog wel wat ervaring.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Sofie heeft het hier wel over model 2 en dan is er toch geen sprake van een echte begeleider, alleen van iemand die een geldig rijbewijs heeft en 24 jaar is, dit om een tweede persoon mee te nemen?? In principe heeft hij toch geen begeleider nodig, wat ik bij mijn zoon nog niet toesta dat hij alleen rijdt, hij mist inderdaad nog veel ervaring.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Model 2
Quote: 7. Stageperiode:

- Start: De stageperiode begint vanaf het moment dat je het voorlopig rijbewijs Model 2 in het gemeentehuis gekregen hebt.
- Tijd: De stageperiode duurt minimum 3 maanden en maximum 6 maanden.
- Wat omvat het?
a. Tijdens deze periode doe je zonder begeleider verder praktische ervaring op.
b. Je mag dan uiteraard alleen rijden.
c. Met een voorlopig rijbewijs Model 2 mag je enkel in België rijden.
e. Het reglementair L-kenteken moet achteraan op het voertuig aangebracht zijn.
f. Je mag niet rijden op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen van 22 uur tot 6 uur 's anderendaags. Dit verbod is niet van toepassing op de kandidaat die de leeftijd van 24 jaar bereikt heeft.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Sien schreef: Sofie heeft het hier wel over model 2 en dan is er toch geen sprake van een echte begeleider, alleen van iemand die een geldig rijbewijs heeft en 24 jaar is, dit om een tweede persoon mee te nemen?? In principe heeft hij toch geen begeleider nodig, wat ik bij mijn zoon nog niet toesta dat hij alleen rijdt, hij mist inderdaad nog veel ervaring.
Dit is inderdaad zo maar door andere passagiers mee te nemen, breng je hun leven ook in gevaar. De leerling-bestuurder is dan nog in scholing. Hetgeen wat de wetgever wil voorkomen is dat de leerling rond gaat toeren met nog 4 vrienden als passagier. Stel eens voor dat die kandidaat leerling betrokken raakt bij een ongeval en de passagiers er zwaar aan toe zijn. Wie is dan verantwoordelijk? Preventief werken door dit te verbieden is inderdaad niet slecht.
Marissa

Bericht door Marissa »

Het probleem hier is, ik voel mij nog niet zeker genoeg om alleen te rijden. De persoon die ik weet dat heel goed kan rijden, was direct door zijn 1e examen enz en dit is mijn verloofde, en wij hebben samen een wagen. Ik vind het erg dat hij door de wetgeving dan niet met mij alleen mee mag rijden, omdat hij nog geen 24 is. Hij rijdt 2 jaar, rijdt elke dag naar brussel, in brussel centrum, dus ja hij heeft toch al serieus wat ervaring tov iemand die niet zo veel rijdt maar wel een aantal jaartjes meer rijdt. Ik zou mij echt op mijn gemak voelen als hij mij hielp en meerijdt, maar ik durf het langs de andere kant niet goed riskeren. Wat zijn de straffen die hier opstaan?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: maar ik durf het langs de andere kant niet goed riskeren.
Houden zo stel je voor dat er iets zou gebeuren, Ook al zou je verloofde geen fout gemaakt hebben je zult je het toch je hele leven beklagen en denken "had ik maar"
Quote: Wat zijn de straffen die hier opstaan?
Dit zou wel eens kunnen betekenen dat je je rijbewijs al kwijt bent voor dat je het behaalt hebt
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Marissa schreef: Wat zijn de straffen die hier opstaan?
Volgens art. 30 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer kun je gestraft worden met een boete van 200 tot 2.000 Euro. Vermeerderd met de opdeciemen is dat 1.100 tot 11.000 Euro (ter vergelijking: 44.374- tot 443.739- oude Belgische frank).

Stel dat een verstrooide fietser tegen jouw wagen aanknalt terwijl je voor het rode verkeerslicht staat. De fietser komt ongelukkig ten val op zijn hoofd en is voor de rest van zijn leven werkonbekwaam. Als zwakke weggebruiker krijgt hij zijn medische kosten en invaliditeitsvergoeding uitgekeerd door jouw verzekeraar, die deze bedragen van jou terugvordert als je niet in regel was met de wetgeving op het rijbewijs.

Geen leuk vooruitzicht voor een verloofd paar, niet?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jozef schreef:
Marissa schreef: Wat zijn de straffen die hier opstaan?
Volgens art. 30 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer kun je gestraft worden met een boete van 200 tot 2.000 Euro. Vermeerderd met de opdeciemen is dat 1.100 tot 11.000 Euro (ter vergelijking: 44.374- tot 443.739- oude Belgische frank).

Stel dat een verstrooide fietser tegen jouw wagen aanknalt terwijl je voor het rode verkeerslicht staat. De fietser komt ongelukkig ten val op zijn hoofd en is voor de rest van zijn leven werkonbekwaam. Als zwakke weggebruiker krijgt hij zijn medische kosten en invaliditeitsvergoeding uitgekeerd door jouw verzekeraar, die deze bedragen van jou terugvordert als je niet in regel was met de wetgeving op het rijbewijs.

Geen leuk vooruitzicht voor een verloofd paar, niet?
Dan zou mijn verloofde altijd nog kunnen weggaanvoor de politie komt en ik zeggen dat ik alleen in de auto zat natuurlijk
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Anonymous schreef:
Jozef schreef:
Marissa schreef: Wat zijn de straffen die hier opstaan?
Geen leuk vooruitzicht voor een verloofd paar, niet?
Dan zou mijn verloofde altijd nog kunnen weggaanvoor de politie komt en ik zeggen dat ik alleen in de auto zat natuurlijk
Ik wil hiermee gewoon even duidelijk maken dat ik alleen nog niet durf te rijden, ik weet van mezelf dat ik dit niet goed genoeg kan. En als mijn vriend erbij zit, die wel goed kan rijden, wijst die mij op de gevaren en weet ik wat ik verkeerd doe. Er is echt niemand anders die mij kan begeleiden op deze moment.
Plaats reactie