Vervallen voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Frederique De Clercq

Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Frederique De Clercq »

Geacht,

Zit met een vraag.

Ik heb een voorlopig rijbewijs model 3.

Wegens omstandigheden kan ik pas nu 15 september men praktisch examen afleggen voor de eerste keer. Terwijl men voorlopig rijbewijs vervalt op 23 september. Inderdaad, op het laatst, door vernoemde omstandigheden...

Nu wat lees ik op de site van GOCA:
"Geldigheid voorlopig rijbewijs model 3 Na het vervallen van de geldigheid (12 maanden) van uw voorlopig rijbewijs Model 3 kan u uw scholing slechts voortzetten en uw praktijkexamen slechts afleggen via de erkende rijschool. U moet er minimum 8 uur praktijklessen volgen. U kan slechts een nieuw voorlopig rijbewijs voor dezelfde categorie van voertuigen bekomen na een verloop van 3 jaar."

Hoe interpreteer ik dit nu? Wel als ik niet slaag op 15 september en men voorlopig rijbewijs vervalt op 23 september, dat ik 3 jaar nadien pas een nieuw voorlopig rijbewijs kan krijgen om opnieuw een praktijk examen af te leggen.

Op u site lees ik:

“5. Ben je niet geslaagd

- Ben je na twee examenkansen niet geslaagd, dan moet je 4 uur praktijk volgen in een erkende rijschool.

- De volgende examens gebeuren met een rijschoolvoertuig.

- Na het vervallen van het voorlopig rijbewijs Model 3, kun je de opleiding enkel voortzetten via een erkende rijschool. Je bent dan verplicht om minimum 8 uur praktijklessen te volgen.â€Â
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Fredrick,

Het haalt twee zaken door elkaar.

1. Voorlopig rijbewijs MODEL 3.

- Je hebt dus 12 maanden de tijd om je examen met succes af te leggen.

Stel, voor die 12 maanden om zijn heb je al 2 x examen gaan doen zonder succes.

Dan

OFWEL

-- moet je 4 uur praktijk volgen in een rijschool en moet je het volgende examen met de auto van de rijschool afleggen.

OFWEL

-- Kan je overschakelen van model. Voorbeeld Model 1 of 2

2. Vervallen voorlopig rijbewijs

Als je, voor die 12 maanden voorbij zijn, niet geslaagd bent of je hebt niet veranderd van model, dan mag je alleen nog praktijklessen en oefenen met de rijschool.

Pas na DRIE jaar kan je terug een model 3 aanvragen.

DUS

Gouden raad: wacht niet tot de 15 om van model te veranderen, want als je bv zou overstappen naar MODEL 1, of 2 dan moet je eerst nog de nodige uren parktijk volgen voor je met een document van de rijschool naar het gemeentehuis kan gaan.

Een dag nadat je voorlopig rijbewijs vervallen is kan je niets meer doen.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Voor jou betekent dit dus:
1) ben je geslaagd op 15/09/2005 is er geen probleem.
2) ben je niet geslaagd, dan vervalt je voorlopig rijbewijs op 23/09/2005 en ben je verplicht min 8 uren praktijk te volgen + aan het examen deel te nemen met de rijschool. Met je eigen wagen mag je niet meer rijden.
3) je mag ook overschakelen naar model 2, je moet dan wel voor 23/09/2005 min 18 uren praktijk gevolgd hebben en je voorlopig rijbewijs model 3 voor 23/09/2005 omruilen tegen een voorlopig rijbewijs model 2. Zo kun je verder blijven oefenen met je eigen wagen.
4) je hebt geen zin meer en begint 3 jaar later opnieuw van voor af: opnieuw theorie, voorlopig rijbewijs model 1, 2 of 3, .....
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: je hebt geen zin meer en begint 3 jaar later opnieuw van voor af: opnieuw theorie, voorlopig rijbewijs model 1, 2 of 3, .....
Tegen dan is de praktijk misschien beperkt tot 6 uren rijschool voor 250 Euro en de rest met den bompa.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ai frederick Net als jij had ik met mijn Model 2 te lang gewacht om voor de eerste keer mijn examen af te leggen (na iets minder dan 6 maand , terwijl dat al mag vanaf 3 maand) .. op de maneuvers was ik er van de eerste keer door maar op de baan niet ... Mijn rijschool zei dat , wanneer ik verder wou oefenen met de eigen auto ik moest overstappen op Model 1. Meteen heb ik een 2de examen vastgelegd dat weer mislukte. Ik kreeg alle papieren mee +stempels en al de brol en op mijn gemeentehuis kreeg ik dan model 1 mee dat weer voor een aantal (9) maanden geldig was.Resultaat is enkel dat ik minder rijdt omdat ik niet meer 'alleen' mag rijden... Het enige wat ik leer van die chauffeurs met hun roos papierke is dat wanneer ge da roos papierke hebt percies alles mag ... totaal verkeerd dus! maar het lijkt wel enorm hard zo ...
Maandag heb ik weer examen .. morgen goed gaan oefenen in kontich .. iemand tips ?
Het toffe is dat ik de auto van thuis goed gewoon ben .. maar mijn examen verplicht ben af te leggen in die van de rijschool ..

Enfin hoe duur de grap ook is , en nog gaat worden ... ik laat die maneuvers (nog geldig tot 05/01/06 denk ik) en den theorie ni vervallen ... al moetek elke maand exaam gaan doen .

En als ik je schrik heb doen krijgen tis niet de bedoeling ... oefen veel en wacht nooit ! om je examen af te leggen
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar in jouw geval zou ik aan de rijschool nog 2 (ofzo) extra lessen gevraagd hebben net voor het examen. Moest je dat nu nog doen, dan kan je zo al terug een beetje gewoon worden aan de leswagen i.d.p.v. de wagen van thuis. Dat kost natuurlijk weer geld, maar een examen meer kost ook genoeg ...
Flup

Bericht door Flup »

Ik heb 2 lesueren voor het examen
Frederik

Bericht door Frederik »

Morgen is het zover....
Het is alles of niets
Vreemd genoeg bennek op dit ogenblik nog heel rustig
Hoop op morgenochtend het zelfde
Moet om half 8 daar al zijn. Dus tegen kwart voor 8 zulle we de baan wel opkunnen denk ik...net in de ochtendspits
Ik blijf erbij (en hoop hiermee niemand te kwetsen ) het is een spelletje van geluk of geen geluk.


Ga vanavond nog eens oefenen op het terrein voor men manouvres.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: het is een spelletje van geluk of geen geluk.
Dan wens ik je veel geluk.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Frederik schreef: Ik blijf erbij (en hoop hiermee niemand te kwetsen ) het is een spelletje van geluk of geen geluk.
Kwetsen doe je me hiermee niet, Frederik. Integendeel, je mag hier vrij je mening schrijven, en het is goed ook dat je dat doet. Maar het stemt me wel droevig.

Op het examen zak je niet voor één klein foutje. Later, als je je rijbewijs hebt, kan één klein foutje wel een aantal mensenlevens verwoesten.

Verkeersveiligheid heb je voor het overgrote deel in eigen handen. Ook als je een ongeval hebt waarvoor je totaal niet wettelijk aansprakelijk gesteld wordt, dien je je toch af te vragen of je echt wel alles gedaan hebt wat je kon om het te vermijden.

Beschouw het verkeer vooral niet als een spelletje van geluk of geen geluk. Er zijn er helaas al teveel die dat doen. De ene rijdt een maand zonder ongeval, de andere vijf jaar, maar ooit loopt het gegarandeerd mis, daar mag je zeker van zijn. Je wil het niet meemaken dat er bij een aanrijding een kind gedood werd en je zelf voor de rest van je leven in een rolstoel zit.
Frederik

Bericht door Frederik »

Jozef schreef:
Frederik schreef: Ik blijf erbij (en hoop hiermee niemand te kwetsen ) het is een spelletje van geluk of geen geluk.
Kwetsen doe je me hiermee niet, Frederik. Integendeel, je mag hier vrij je mening schrijven, en het is goed ook dat je dat doet. Maar het stemt me wel droevig.

Op het examen zak je niet voor één klein foutje. Later, als je je rijbewijs hebt, kan één klein foutje wel een aantal mensenlevens verwoesten.

Verkeersveiligheid heb je voor het overgrote deel in eigen handen. Ook als je een ongeval hebt waarvoor je totaal niet wettelijk aansprakelijk gesteld wordt, dien je je toch af te vragen of je echt wel alles gedaan hebt wat je kon om het te vermijden.

Beschouw het verkeer vooral niet als een spelletje van geluk of geen geluk. Er zijn er helaas al teveel die dat doen. De ene rijdt een maand zonder ongeval, de andere vijf jaar, maar ooit loopt het gegarandeerd mis, daar mag je zeker van zijn. Je wil het niet meemaken dat er bij een aanrijding een kind gedood werd en je zelf voor de rest van je leven in een rolstoel zit.
Ik begrijp je wel. Je hebt voor de volle 200% gelijk!

Bedoel met dat spelletje wel of niet, afhankelijk is van 1001 factoren.
Verkeer, gedrag van andere bestuurders (die ook hun fouten begaan, men zou daarvan verschieten!), weer, tijdstip (spits van schooluren en dergelijke), ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Frederik schreef: Ik begrijp je wel. Je hebt voor de volle 200% gelijk!
Bedankt, Frederik, dat stelt me gerust.
Quote: Bedoel met dat spelletje wel of niet, afhankelijk is van 1001 factoren.
Verkeer, gedrag van andere bestuurders (die ook hun fouten begaan, men zou daarvan verschieten!), weer, tijdstip (spits van schooluren en dergelijke), ...
Inderdaad, een auto besturen is een zeer complexe activiteit, waarbij je met zeer vele factoren rekening moet houden. En jij als bestuurder bent de enige die voortdurend uit al die factoren (soms in een fractie van een seconde) de juiste beslissing kan en zal moeten nemen.

Je begrijpt nu wellicht ook het belang van een zeer degelijke opleiding, waarna je in elke situatie onmiddellijk weet welke verkeersregels er gelden, welke fouten andere weggebruikers zouden kunnen maken, en hoe je het voertuig vlot kunt bedienen, zodat je je aandacht ten volle op het verkeer kunt toespitsen.

Als je niet te snel rijdt en altijd ruim voldoende afstand houdt, heb je natuurlijk meer kans om het er heelhuids af te brengen of, als een ongeval dan toch niet meer te vermijden valt, met zo weinig mogelijk letsels en schade.

En uiteraard kun je zo een complexe activiteit als het besturen van een auto niet naar behoren uitvoeren als je (over)vermoeid bent, woedend, neerslachtig, euforisch of onder invloed van alcohol, drugs of bepaalde geneesmiddelen.

Ook niet als de radio keihard boenke-boenke uitbraakt, of je schoonmoeder met haar door merg en been gaande stem onophoudelijk zit te tateren.

Op een fatsoenlijk meisje maak je geen goede indruk met een cowboy-rijstijl.
Frederik

Bericht door Frederik »

Ik ben zeer blij mede te delen dat ik geslaagd ben voor men examen vandaag

Maar niet integenstaande ik nu wel een rijbewijs heb, zal ik nooit durven zeggen "ik kan rijden". Rijden leer je met te doen, iedere dag leer je iets bij.

Bij deze wil ik ook iedereen bedanken die geantwoord heeft op men vragen/opmerkingen. Doe alvast zo voort met jullie site!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Van harte proficiat, Frederik!

Veel succes met je praktische opleiding!
Fluppe

Bericht door Fluppe »

Ik ben ook geslaagd ! eindelijk ... Ben blij anders stond ik weer volop in de miserie (voorlopig nog maar een maand geldig , maneuvers vervallen 05/01/06 ,geen mogelijkheid meer om voorlopig rijbewijs te verlengen ) enz ...
3de keer goeie keer zeggen ze é , alhoewel "goed"... ik reed megaslecht :s zo zenuwachtig en nerveus dat ik in plaats van naar da "bergske" direct de baan op wou :p enfin instructeur blijft kalm en wijst mij daarop .. dan zegt em we rijden de parking af naar rechts ...bibi rijd naar links :p .. t schakelen waar da"k geen enkel probleem mee heb ging nu enorm slecht .... gelukkig da"k al mn voorrangen goe heb gegeven ..
1voorbehoud en 1 onvoldoende ..... nét genoeg om er door te zijn
Plaats reactie