voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jo

voorlopig rijbewijs

Bericht door jo »

Ik heb mijn voorlopig rijbewijs eind juni aangevraagd .Door onvoorziene omstandigheden ga ik voor 6 maanden naar het buitenland Ik kan dus 6 maanden niet oefenen .Is er een mogelijkheid om gedurende deze 6 maanden mijn voorlopig rijbewijs te laten op schorten en nadien mijn rij stage (model 3) verder te zetten?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik denk van niet, maar misschien hebben onze andere moderators een oplossing voor jouw probleem.
Fluppe

Bericht door Fluppe »

Volgens mij niet mogenlijk :s ... je kan na die 12 maand dat je model 1 geldig is wel overschakelen op model 1 of 2 waardoor je rijbewijs weer respectievelijk met 6 of 9 maand verlengt wordt ... maar daar komen natuurlijk de nodige rijlessen aan te pas
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Een 2de mogelijkheid is dat je een verval van het recht tot sturen oploopt. Maar dit zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Een 2de mogelijkheid is dat je een verval van het recht tot sturen oploopt. Maar dit zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn
Leg even uit Digital
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

eugeen schreef:
Quote: Een 2de mogelijkheid is dat je een verval van het recht tot sturen oploopt. Maar dit zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn
Leg even uit Digital
Quote: Artikel 8
...
De geldigheid van een voorlopig rijbewijs kan niet verlengd worden behalve in het geval voorgeschreven in ° 6, 2°.

°6. In afwijking van de bepalingen van °5, verliest het voorlopige rijbewijs evenwel zijn geldigheid niet:
2° als de houder van het voorlopige rijbewijs vervallen verklaard is van het recht om een motorvoertuig van de categorie of subcategorie te besturen waarvoor het document is geldig verklaard. In dit geval, wordt de geldigheid van het document opgeschort tot het einde van de vervalperiode en, in voorkomend geval, tot het slagen voor de onderzoeken die krachtens artikel 38 van de wet worden opgelegd. Bij teruggave van het document, overeenkomstig artikel 68, verlengt de overheid, bedoeld in artikel 7, de geldigheid van het voorlopige rijbewijs met een termijn die gelijk is aan de periode gedurende dewelke de geldigheid van het document opgeschort is geweest.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inderdaad jo. Maar er hangt wel een prijskaartje aan. Een vervallenverklaring voor een periode die de moeite loont, gaat meestal gepaard met een vrij dure boete.

De politie uitschelden baat niet. Dat is smaad aan de politie. Daar staan ook dure boetes en gevangenisstraffen op, maar daarmee geraak je niet aan een vervallenverklaring.
jo

Bericht door jo »

weer typisch Belgisch als ik het goed begrijp kan ik mijn voorlopig rijbewijs wel verlengen door strond zat achter het stuur de politie wat te gaan uitschelden of door te zorgen dat ik tegen 180 km/h geflitst wordt maar niet door mijn probleem uit te leggen aan de bevoegde instanties.
Plaats reactie